محققان هلندی پی بردند؛

ارتباط میزان منیزیم و ریسک زوال عقل

طبق گزارش جدید محققان، میزان بیش از حد بالا یا پایین منیزیم ممکن است ریسک ابتلا به آلزایمر و سایر انواع دمانس (زوال عقل) را افزایش دهد.

کد مطلب: ۶۶۸۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ محققان در مطالعه بیش از ۹۵۰۰ مرد و زن دریافتند بالاترین یا کمترین میزان منیزیم با افزایش احتمال زوال عقل تا ۳۰ درصد مرتبط است.

برندا کیبوم، پژوهشگر ارشد دانشگاه اراسموس هلند، در این باره می گوید: «تا این لحظه، میزان منیزیم در آزمایشات بالینی روزانه به طور منظم اندازه گیری نشده بود.»

وی در ادامه می افزاید: «اگر نتایج مطالعه ما تکرار شود، میزان منیزیم می تواند به عنوان روشی برای غربالگری زوال عقل، مخصوصا در افرادی که دارای میزان پایین منیزیم هستند، استفاده شود.»

با این حال وی تاکید می کند: «ما نمی توانیم اثبات کنیم که براساس داده های ما میزان پایین یا بالا منیزیم موجب بروز زوال عقل می شود. به همین خاطر ما نیاز به مطالعاتی داریم که بررسی کنیم ایا مکمل ها موجب کاهش این ریسک خواهند شد.»

کیبوم همچنین در تلاش برای مطالعه این موضوع است که آیا میزان کم منیزیم نیز با کاهش عملکرد ذهنی در طول زمان ارتباط دارد.

به گفته وی،«ما تاکنون دریافته ایم که داروهای ریفلاکس معده نظیر Nexium و Prilosec با ریسک بالا کاهش غیرعادی منیزیم بدن همراه هستند، اما همچنان به بررسی سایر داروها نیز می پردازیم.»

وی عنوان می کند: افراد در معرض ریسک میزان پایین منیزیم شامل افراد مصرف کننده داروهای ریفلاکس معده بوده یا افرادی که دارای رژیم غذایی با میزان پایین منیزیم هستند.

مواد غذایی سرشار از منیزیم عبارتند از اسفناج، بادام، بادام هندی، لوبیای سیاه، سویا، غلات کامل، ماست و آووکادو.

در این مطالعه، محققان داده های ۹۵۶۹ فرد با میانگین سنی ۶۵ سال را جمع آوری کردند. این افراد در ابتدا مبتلا به زوال عقل نبودند. میزان منیزیم خون این افراد در ابتدا اندازه گیری شد.

به طور میانگین این افراد ۸ سال تحت نظر بودند که در این مدت ۸۲۳ نفر مبتلا به زوال عقل شدند. از بین این افراد، ۶۶۲ نفر مبتلا به آلزایمر بودند.

محققان با تقسیم افراد به ۵ گروه از لحاظ میزان منیزیم خون شان، دریافتند افراد دارای پایین ترین یا بالاترین میزان منیزیم در مقایسه با افراد دارای میزان متوسط منیزیم، در معرض ریسک بالای زوال عقل بودند.

منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار