آیت الله العظمی سبحانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش:

تربیت دانش آموزان در راستای عمل‌گرایی باشد

وزیرآموزش و پرورش صبح امروز در سفر به قم با سه تن از مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد. وی پس از دیدار با آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با حضور در دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی با ابلاغ سلام رئیس جمهور و هیئت دولت، به تشریح فعالیت های آموزش و پرورش در دوره وزارت جدید پرداخت.

کد مطلب: ۶۶۷۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از قم، وزیرآموزش و پرورش صبح امروز در سفر به قم با سه تن از مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش گفت: از دورانی که علی اصغر حکمت در بحث کتب درسی فعالیّت داشت، روی این کتب نظارت داشتیم که خوشبختانه روز به روز کامل شده است .

ایشان تصریح کرد: کتاب و برنامه خوب یک مسأله است ولی مجری خوب یک مسأله مهم‌تر، یعنی معلمان دینی افرادی باشند که به این مطالب اعتقاد داشته و از روی علاقه تدریس کنند .

معظم له بیان کرد: نباید کسی که متخصص فیزیک است، بدون تخصص، مثلاً قرآن را تدریس کند، زیرا در حقیقت ضرر آن بیشتر است .

حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: باید در گزیش معلمین دقت کرد و کمیته ای که اساتید و معلمان دین و اخلاق را انتخاب می کند به تمام معنا دین مدار باشند .

ایشان تصریح کرد: مردم در حوزه هزینه‌ها و مخارج، انگیزه‌های بسیاری دارند که شامل دین و تعلیم فرزندان است؛ باید این انگیزه را زنده نگاه داریم؛ یعنی مدارس غیردولتی که با پول خود اداره می شوند؛ اگر صحیح است، آنها را تقویت کنیم .

معظم له بیان کرد: تاسیس دبیرستان علوی و مدرسه تعلیمات اسلامی آثار و برکات بسیاری داشت که در آن شرایط خفقان نوری در ظلمت بود؛ بر این اساس، برای تأسیس این‌گونه مدارس که با پول دانش آموز و خیرین اداره می شوند به شرط تأیید کار باید در زمینه صدور مجوز آن‌ها تسریع شود .

حضرت آیت ‎ الله سبحانی گفت: در برخی کشورهای عربی یک سال مرخصی به دانش آموزان داده می شود که حافظ قرآن شوند و بعد تحصیل کنند؛ اگر دانش آموزی وجود دارد که حاضر است یک سال به عنوان حفظ قرآن برنامه داشته باشد به او این فرصت داده شود، سپس به مدرسه بیاید .

ایشان تصریح کرد: دانش آموزان را به شکلی تربیت کنیم که به کار و عمل‌گرایی علاقه‌مند باشند و نه به کار اداری؛ مدرک محوری و بار شدن بر روی دوش دولت صحیح نیست؛ باید به شکلی تربیت شوند که به کار علاقه مند باشند و نه اینکه فقط پشت میز بنشینند .

معظم له بیان کرد: هسته فکری دانش آموزان باید به سوی عمل گرایش پیدا کند؛ توجه آموزش و پرورش به مدراس و دبیرستان های قم به عنوان پایگاه شیعه و معرفتی انقلاب بیشتر باشد .

وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار اظهار داشت: سال تحصیلی که از شنبه آغاز می شود ، با آغاز ماه محرم و دفاع مقدس مقارن شده است .

وی افزود: اولین سال تحصیلی است که بنده توفیق خدمت در آموزش و پرورش را دارم در ابتدای این سال خدمت مراجع و علما رسیدیم که سال پرثمری را برای انقلاب و کشور داشته باشیم .

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شنبه بیش از 13 میلیون دانش آموز سال تحصیلی را آغاز می کنند و 960 هزار کارمند و معلم مشغول خدمت خواهند شد؛ 138 میلیون جلد کتاب درسی در 900 عنوان کتاب درسی توزیع کرده ایم .

وی گقت: برنامه‌های تحصیلی در قالب کتاب‌های درسی به اجرا در می آید و سندی در آموزش و پرورش به عنوان سند تحول بنیادین وجود دارد و جزو معدود اسنادی است که کلی گویی و چشم انداز را بیان نکرده است، بلکه لایه ها و راهکارهای عملیاتی را پیش بینی کرده است .

بطحایی اظهار کرد: تعدادی از زیر نظام‌های سند شامل، سه زیر نظام در ماه های اخیر آماده می شود؛ این سند مسیر تحول در نظام آموزش و پرورش را روشن کرده است و تا حدود زیادی مشخص کرده است که از چه مسیری برای تحول در نظام آموزش و پرورش حرکت کنیم، خروجی‌های ما دانش آموزانی است که در حال تحصیل هستند .

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول بنیادین در عمل با موانعی مواجه است که بخشی از آن مرتبط به منابع انسانی و اقتصادی است؛ حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به صورت ظریف گله مندی خود را از این نقیص‌ها اعلام کردند که چرا این سند مستقر نمی شود .

وی گقت: امیدواریم با لطف خداوند این سند را مستقر کنیم و از منابع آن در نظام آموزشی کشور استفاده کنیم .

بطحایی اظهار کرد: دو محور در سال تحصیلی پیاده خواهیم کرد، زیرا چشم امید جامعه برای رستگاری به آموزش و پرورش است؛ اینکه آموزش و پرورش به سطحی برسد که علاوه بر متدین کردن دانش آموزان آنها را با نیازهای اجتماعی نیز بیشتر آشنا کند .

وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: امروز فضای مجازی و هجمه هایی که دشمنان دین و ایمان مردم از این طریق وارد می کنند، تهدیداتی دارد که باید دانش آموزان در مقابل آن محافظت و مقاومت داشته باشند؛ به همین خاطر به دنبال آن هستیم که در سال تحصیلی جدید دانش آموزان با نیازهای فردی و اجتماعی خود بیشتر آشنا شوند .

وی افزود: بخش دوم، روش اداره آموزش و پرورش است؛ در وضعیت موجود با توجه به اینکه از امکانات همیشه گله مند بودیم، ولی بودجه های دولتی نیز به خوبی استفاده نمی شود و اتلاف سرمایه‌ها هنوز وجود دارد و دلیل اصلی آن عدم اصلاح روند مدیریت منابع، کم بودن اختیارات به مدارس و ... می باشد .

وزیر آموزش و پرورش در این روز همچنین با حضوردر دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با این مراجع عظام تقلید نیز دیدار کرد .

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش که به منظور دیدار با مراجع و زیارت بانوی کرامت وارد قم شده بود، پس از دیدار با آیت الله العظمی سبحانی با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دیدار کرد و سپس با حضور در دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی با ابلاغ سلام رئیس جمهور و هیئت دولت، به تشریح فعالیت های آموزش و پرورش در دوره وزارت جدید پرداخت .

وزیرآموزش و پرورش در این دیدار با تشریح فعالیت های آموزش و پرورش، یکی از اهداف مهم این وزارتخانه را توسعه فعالیت های دینی و قرآنی و همچنین اجرا و استقرار نظام مند سند تحول آموزش و پرورش در عرصه های مختلف عنوان کرد.

وی پس از دیدار با آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با حضور در دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی با ابلاغ سلام رئیس جمهور و هیئت دولت، به تشریح فعالیت های آموزش و پرورش در دوره وزارت جدید پرداخت. حضرت آیت الله سبحانی در این دیدار فرمود: دانش آموزان را به شکلی تربیت کنیم که به کار و عمل‌گرایی علاقه مند باشند و نه به کار اداری. مدرک محوری و بار شدن بر روی دوش دولت صحیح نیست و دانش آموزان باید به شکلی تربیت شوند که به کار علاقه مند باشند و نه اینکه فقط پشت میز بنشینند.

/ حسین باریکلو /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار