رئیس سازمان هواپیمایی خبرداد:

برخورد قاطعانه با «مافیای چارتر»

خبرگزاری پانا: معاون وزیر راه با بیان اینكه ریشه فساد صنعت حمل و نقل هوایی، پرواز‌‌های چارتر است، گفت: مجوز انجام پرواز چارتر را به هیچ ایرلاینی نداده‌ایم و تا زمانی كه اینجانب در صنعت هستم جواز پروازهای چارتری برای هیچ ایرلاینی صادر نمی‌شود.

کد مطلب: ۶۶۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، جلسه بررسی وضعیت ایرلاین‌ها و آژانس‌هایی كه بدون مجوز اقدام به چارتر كردن برخی پرواز‌های نوروزی كرده‌اند، شب گذشته در سازمان هواپیمایی كشوری برگزار شد.

در این جلسه، كاپیتان حمیدرضا پهلوانی (رئیس سازمان هواپیمایی كشوری)، سرپرست دادستانی فرودگاه مهرآباد، نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نماینده سازمان تعزیرات حكومتی، نماینده سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان و جمعی از مدیران سازمان هواپیمایی كشوری حضور داشتند.

در این نشست رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با انتقاد از تخلف برخی از آژانس‌ها و ایرلاین‌ها مبنی بر چارتر كردن پرواز‌ها در ایام نوروز، اظهار داشت: پرواز‌های چارتر را طبق بخش‌نامه ممنوع كرده‌ایم زیرا ریشه فسادهای صنعت حمل و نقل هوایی چارتر است.

خلبان پهلوانی ادامه داد: پرواز‌های چارتر دستورالعمل خاص خود را دارد و شركت‌ها و آژانس‌ها باید قوانین آن را كاملاً رعایت كنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت كامل سازمان هواپیمایی كشوری از شركت‌های هواپیمایی و بستر سازی برای توسعه آنها، افزود: در مباحث اخیر نرخ سوخت و مشكلات ارزی ایرلاین‌ها، سازمان به آنها كمك بسزایی داشت و هم اكنون شركت‌ها بهانه‌ای برای عدم همكاری ندارند كه بخواهند به حرف سازمان گوش ندهند.

خلبان پهلوانی با تاكید بر اینكه 34 هزار صندلی پرواز در قالب 217 فروند هواپیما ‌در ناوگان هوایی كشور وجود دارد، افزود: به فرض اینكه روزانه حتی 20 هزار صندلی پرواز هم داشته باشیم، باید هر روز 20 هزار مسافر جا‌به‌جا شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

‌رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره اینكه سوء استفاده‌هایی در ارائه بلیت به مسافران و تخلف‌هایی در فروش‌های چارتری از سوی آژانس‌ها و ایرلاین‌ها، وجود دارد، تصریح كرد: این در حالی است كه ایرلاین‌های متخلف تنها حدود 10 درصد گنجایش صنعت را در اختیار دارند و با تخلف خود دردسرساز شده‌اند.

خلبان پهلوانی با تأكید بر اینكه باید آژانس‌های فروش بلیت هواپیما از فضای ناسالم عاری باشند، تصریح كرد: امروز صبح 16 آژانس متخلف در سطح شهر شناسایی شدند كه غیرقانونی با سیستم چارتر قرارداد بسته بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه ریشه تمام مشكلات صنعت هواپیمایی، چارتر است، تصریح كرد: می‌توان در قالب رزرواسیون داخلی، رزرواسیون ملی را تعبیه كرد.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به بروز ناعدالتی در توزیع بلیت‌ها به صورت چارتر، گفت: متأسفانه در آستانه نوروز به دلیل تخلف ایرلاین‌ها، ‌شرایط به گونه‌ای پیش آمده است كه تنها چیزی كه گیر نمی‌آید، بلیت هواپیما است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: سازمان هواپیمایی كشوری با مافیای آژانس‌ها برخورد جدی و محكم خواهد داشت؛ صندلی هواپیما باید در قالب پرواز برنامه‌ای، طبق موازین سازمان و مطابق نرخ مصوب به فروش رود.

خلبان پهلوانی ادامه داد: از ابتدای تیر ماه امسال به تمامی شركت‌های هواپیمایی ابلاغ كردیم كه پروازهای چارتری باید در سیستم و برنامه‌ریزی شده باشد و سازمان بر آنها نظارت كند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه چارتر تعریف خاص خود را دارد، اضافه كرد: در حالت كلی تنها سه نوع پرواز داریم كه شامل پروازهای برنامه‌ای، پروازهای فوق‌العاده و پروازهای غیر برنامه‌ای است.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری توضیح داد: پروازهای چارتر در قالب غیر برنامه‌ای است نه اینكه روی پروازهای برنامه‌ای و فوق‌العاده چارتر ببندند؛ پرواز برنامه‌ای غیر برنامه‌ای نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه پروازهای فوق‌العاده مكمل پروازهای برنامه‌ای است، اضافه كرد: پروازهای برنامه‌ای نرخ مصوب دارند و هیچ شركتی نمی‌تواند در قالب چارتر نرخ بلیت را افزایش دهند ضمن آنكه مجوز تمامی پروازها باید آنلاین در سیستم فروش موجود باشد.

وی اضافه كرد: تمامی شركت‌های هواپیمایی و مدیران عامل آنها باید با ساختار سازمان هواپیمایی كشوری هماهنگ باشند و دراین‌باره‌ تبانی معنا ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه سازمان هواپیمایی كشوری وعده انجام پرواز چارتر را به هیچ شركتی نداده است، گفت: تا زمانی كه من در صنعت حمل و نقل هوایی هستم مجوز هیچ پرواز چارتری به هیچ شركتی بدون رعایت ضوابط مندرج در سازمان هواپیمایی كشوری نمی‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این پس به هیچ وجه مجوز چارتری صادر نمی‌شود مگر اینكه جوازی طبق قوانین خاص انجام شود.

خلبان پهلوانی اضافه كرد: در این باره هم از 7 ماه پیش با شركت‌ها مكاتبه كرده‌، به آنها ابلاغیه داده و به آنها برای معرفی و درخواست‌های چارتری، فرصت داده‌ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به لزوم درج اطلاعات مسافر در هر بلیت، تاكید كرد: هر مسافری كه اقدام به تهیه بلیت می‌كند باید مشمول حقوق مسافر شود تا اگر خدایی نكرده سانحه‌ای رخ داد اطلاعات مسافر در دسترس باشد؛ سیستم احراز هویت مسافر باید به بهترین وجه اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأكید بر اینكه هم‌اكنون هیچ یك از پروازهای چارتری مجوز ندارند، یادآور شد: از مشكلات این گونه پروازها می‌توان به مواردی نظیر یكسان بودن نرخ‌های بلیت برای كودكان و بزرگسالان و عدم استرداد آن اشاره كرد كه موجب اعتراض مسافران است.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه پروازهای چارتر اغلب در مسیرهای مشهد، اهواز، كیش و قشم انجام می‌شود، تأكید كرد: تمامی پروازهای صنعت حمل و نقل هوایی كشور برنامه‌ای و فوق‌العاده است و هیچ مجوز پرواز چارتری صادر نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأكید بر اینكه 16 آژانس متخلف روز گذشته شناسایی شده‌اند، گفت: این آژانس‌ها از امروز به مدت سه تا 6 ماه تعلیق خواهند شد.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری اضافه كرد: البته اگر در این روزها سهمیه فروش آژانسی به علت تعلیق قطع شود، آژانس دیگر آن سهمیه را می‌فروشد.

خلبان پهلوانی تاكید كرد: طبق ماده یك قانون مجازات متخلفین، تعرفه نرخ حمل كالا و مسافر مصوب 23 فروردین ماه 1367، مجازات تجاوز از تعرفه نرخ حمل كالا و مسافر كه توسط وزارت راه اعلام می‌شود از ناحیه شركت یا موسسه و یا پیمانكاری حمل و نقل حتی با رضایت صاحب كالا و یا مسافر با توجه به دفعات و مراتب جرم و شرایط و امكانات خاطی برای بار اول جزای نقدی از 5 تا 20 برابر وجهی كه اضافه دریافت شده و تعطیل موقت به مدت 15 تا 45 روز، برای بار دوم جزای نقدی از 10 تا 30 برابر اضافه دریافت شده و تعطیل موقت به مدت 6 ماه و برای بار سوم جزای نقدی از 20 تا 50 برابر اضافه وجه دریافت و تعطیل دائم شركت یا موسسه یا پیمانكاری خواهد بود و صاحب امتیاز بعدا به هیچ عنوان اجازه فعالیت در امور حمل و نقل نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار