همزمان با روز شعر و ادب فارسی

ادبا و شعرای تبریز به استاد شهریار ادای احترام می کنند

به میزبانی مقبره الشعرای تبریز ، مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی ،سالروز در گذشت استاد شهریار برگزار می شود و شاعران و ادیبان آذربایجان با گلباران کردن آرامگاه وی ،به ایشان ادای احترام می کنند.

کد مطلب: ۶۶۵۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، هم زمان با روز ملی شعر و ادب فارسی مراسم گلباران و عصر شعربه همراه کارگاه کتابت اشعار استاد شهریار در مقبره الشعرای تبریز برگزار می شود.

مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.بیان لطیف، ساده، روان و جذابیت کلام، ویژگی های شعر شهریار است.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد.

روح پاک شهریار، این شاعر آزاده، در بامداد ٢٧ شهریور ١٣٦٧، به سوی بارگاه پروردگارش پر کشید. جسم خسته و نحیف او، با احترامی کم نظیر، بنابر وصیتش در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد که مدفن بسیاری از شاعران و هنرمندان آن دیار است.

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

آیین گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و مشارکت بنیاد فرهنگ ، هنر و ادب آذربایجان ،انجمن ادبی تبریز و کانون فرهنگ ،هنر و ادب آذربایجان و همکاری برخی دیگر از نهادهای فرهنگی ، عصر امروز (بیست و هفتم )شهریور ماه در ساعت ١٧ عصر با حضور شاعران ، ادیبان و مسئولان فرهنگی استان برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار