عارف: باید نگاه قیم‌مآبانه به هنر و هنرمند تغییر کند

رئیس فراکسیون امید با انتقاد از برخی برخوردهای سلیقه‌ای با هنرمندان و آثار آن‌ها، تاکید کرد: باید نگاه قیم مآبانه به هنر و هنرمند تغییر کند نباید به دلیل نقد قدرت توسط هنرمندان، آنها را تحت فشار گذاشت و یا با دلایلی غیر موجه گوشه نشین کرد.

کد مطلب: ۶۶۴۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا، محمدرضا عارف در دیدار جمعی از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون با تبریک روز ملی سینما و آرزوی توفیق برای اهالی هنر به جایگاه و نقش هنرمندان در التیام بخشی به آلام بشر معاصر اشاره کرد و گفت: آن چه هنر و هنرمند متعهد را متمایز می کند، نگاه انسان دوستانه و توجه به مصائبی است که بشر با آن دست و پنجه نرم می کند. در واقع، هنرمندان فرهیخته در طول تاریخ زبان گویای درد و رنجی بوده اند که بر انسان ها تحمیل شده است.
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای سالامی ایران فجایع رخ داده در میانمار را از جمله این درد و رنج ها خواند و افزود: آنچه این روزها در میانمار می‌گذرد اوج قساوت و سنگدلی است و از هنرمندان متعهد جهان و بویژه از هنرمندان ایران که همواره نسبت به موضوعاتی اینچنینی عکس العمل نشان داده اند، انتظار می رود تا به عنوان سفیران صلح و انسان دوستی در برابر این نسل کشی آشکار سکوت نکرده و با خلق آثاری فاخر منعکس کننده مصائب مسلمانان این کشور به جامعه جهانی باشند.
این عضو شورای انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت و نقش هنر در جامعه تاکید کرد و گفت: امروزه هنر نقشی فراتر و والاتر از یک ابزار سرگرمی صرف را ایفا می کند. هنر اگر با معیارها و ارزش های انسانی و اخلاقی همراه باشد قادر است تاثیری بسزا در ارتقای فرهنگی یک جامعه داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به این نکته که باید به هنر به عنوان یک راهکار برای رسیدن جامعه به یک افق باز و امید بخش نگاه کرد و نه یک مسئله و معضل افزود: جامعه‌ای که هنر و هنرمند آن در تنگنا و فشار و بی توجهی باشد، قطعا جامعه ای پویا، شاداب و توسعه طلب نخواهد بود. به همین دلیل دست اندرکاران موضوع هنر در کشور باید با تکیه بر تجارب دهه‌های گذشته از جمله دولت اصلاحات که هنرمندان در آن زمان دلگرمی بیشتری داشتند و نیز با کمک گرفتن از دیدگاه‌ها و نظرات اهالی فرهنگ و هنر، نگاه تازه ای به این حوزه داشته و از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های چشمگیر جامعه هنری استفاده کنند.
عارف در ادامه سخنان خود رفع مشکلات و پاسخ به نیازها و مطالبات هنرمندان را وظیفه دولت و سازمان های مرتبط با این حوزه دانست و گفت: مهمترین کاری که می تواند در این زمینه صورت گیرد، تاسیس نظام صنفی هنرمندان است. این نظام صنفی از یک سو می‌تواند صیانت از جایگاه و شان هنرمندان را تضمین کند و از سوی دیگر، انجام بسیاری از امور تصدی را بر عهده خود هنرمندان قرار دهد، که بی شک مناسب‌ترین راه برای کاهش تصدی گری دولت بوده و با توجه به ظرفیت بالای هنرمندان، نتایج درخشان تری را هم به دنبال خواهد داشت.
وی تعدد مراکز تصمیم گیری و سیاستگذاری را در امور هنری یکی از مشکلات جدی این حوزه دانست و افزود: اینکه در کشور مراکز هنری متعدد داشته باشیم امر خوبی است، اما مشکل از آنجا ناشی می شود که هر مرکز هنری مایل است در مسائل کلان خود سیاستگذار و تصمیم گیر باشد. در این شرایط است که با امر برخوردهای سلیقه‌ای با هنر و هنرمندان روبرو می شویم و افرادی بدون آنکه مسئولیت قانونی داشته باشند، صرفا بر مبنای سلیقه، با برنامه های هنری برخورد می کنند.
رئیس فراکسیون امید با انتقاد از برخی برخوردهای سلیقه ای با هنرمندان و آثار آن ها تاکید کرد: باید نگاه قیم مآبانه به هنر و هنرمند تغییر کند و اعتماد متقابلی بین هنرمند و مسئولین ایجاد شود. یکی از رسالت های مهم هنرمندان نقد شرایط موجود و خصوصا نقد قدرت و مسئولین است. نباید به دلیل انجام این رسالت هنرمند را تحت فشار گذاشت و یا با دلایلی غیر موجه گوشه نشین کرد.
عارف در پایان ضمن درخواست از هنرمندان برای تلاش جهت حاکمیت اخلاق در جامعه، تصریح کرد: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم بیش از گذشته برای رسیدگی به وضعیت هنرمندان در حوزه های مختلف تلاش کند و با به کار گیری افراد فرهیخته، خوش فکر و مورد اعتماد هنرمندان در این وزارتخانه باعث دلگرمی اهالی هنر و نهایتا درخشش هنر ایرانی در مجامع بین المللی شود در همین زمینه آمادگی خود و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی را برای تشکیل یک کارگروه ویژه برای رسیدگی به خواست های هنرمندان و موضوعات پیرامون هنر کشور اعلام می کنم و امیدوارم با همدلی همه دست اندرکاران و خصوصا کمیسون فرهنگی مجلس، بتوانیم در جهت رضایت هرچه بیشتر هنرمندان و هموار سازی مسیر اعتلای هنر کشور، گام های مثبتی برداریم.
پیش از سخنان عارف، تعدادی از هنرمندان نقطه نظرات خود را مطرح کرده و از جمله خواستار استمرار این جلسات و انعکاس دیدگاه های هنرمندان به مسئولین ارشد فرهنگی و هنری کشور از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار