در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

والدین عامل86درصد از کودک آزاری‌ها/مجازات والدین مانع از تحصیل کودکان

رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه 86 درصد کودک آزاری ها در سال گذشته توسط پدر و مادر صورت گرفته است، نسبت به اعمال سلیقه در بررسی پرونده های مربوط به کودک آزاری انتقاد کرد.

کد مطلب: ۶۶۴۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

حسین اسدبیگی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به انواع کودک آزاری در کشور اظهارداشت: در مجموع چهار نوع کودک آزاری تعریف شده است که شامل کودک آزاری جسمانی یا بدنی، عاطفی یا روانی، جنسی و غفلت یا سهل انگاری می شود.

رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که هم اکنون در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد به سوء رفتار اشاره شده است. در واقع هر گونه فعل یا ترک فعل که سلامت روانی، جسمی، اخلاقی یا اجتماعی کودک و نوجوان را در معرض آسیب قرار دهد کودک آزاری است. همچنین در لایحه مذکور، به بهره کشی اشاره شده به این معنی که شرایطی برای کودک فراهم شود که منجر به تهدید سلامت جسمی و اخلاقی او شود و یا منجر به محرومیت از تحصیل کودک شود و حتی معامله و خرید و فروش کودک نیز در این لایحه مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در لایحه به فحشا اشاره شده است یعنی هر گونه به کارگیری و وادار کردن کودک در فعالیت های جنسی برای خود و دیگری را شامل می شود. در این رابطه هر گونه رفتار جنسی که بدترین نوع آن تجاوز است مصداق کودک آزاری جنسی است.

اسدبیگی تصریح کرد: در بخش کودک آزاری روانی یا عاطفی اگر کودک مورد تحقیر قرار بگیرد، ترسانده شود و یا در وضعیتی قرار بگیرد که از لحاظ روانی مورد آزار قرار بگیرد مصداق این نوع کودک آزاری است. در نهایت نوع چهارم کودک آزاری که نوع غفلت است عدم مراقبت والدین و سهل انگاری آن ها نسبت به کودک را شامل می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کودک آزاری برای تمام کودکان زیر 18 سال تعریف شده است، گفت: در ماده هفت فصل سوم لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اگر والدین مانع تحصیل کودک شوند از 10 تا 50 میلیون ریال باید جزای نقدی دهند و 9 ماه تا یکسال حبس دارد.

لایحه حمایت از کودکان تا پایان سال در مجلس تصویب می‌شود

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: در مجلس نهم لایحه حمایت از کودکان بررسی شد اما عمر مجلس به تصویب نهایی این لایحه نرسید و مجلس دهم پیگیر این موضوع است که نمایندگان بررسی از ابتدا مفاد لایحه را در دستور کار قرار داده اند و بنا بر اعلام نمایندگان قرار است تا 4 ماه آینده به صحن علنی مجلس ارسال شود و قرار است تا پایان سال به تصویب برسد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور خاطرنشان با بیان اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان لایحه ای مترقی است، گفت: در این لایحه به مسایل خوبی برای کودکان اشاره شده و مجازات مورد نظر تعیین شده است. البته تصویب قانون کمکی به کودک آزاری نمی کند بلکه اجرای آن اهمیت دارد چرا که هم اکنون قوانین زیادی داریم که اجرا می شود اما در مقابل جرم هم افزایش می یابد.

وی همچنین به حساسیت جامعه نسبت به کودک آزاری جنسی اشاره کرد و گفت: کودک آزاری جنسی کمتر بروز داده می شود چون موضوع حساس است و گاهی نمی توان با مدارک آن را ثابت کرد. گاهی برخی از بزرگسالان برای انتقام از یکدیگر پاپوش درست می کنند و ثابت کردن آن سخت است چرا که هم آبروی افراد اهمیت دارد و هم اینکه ممکن است دروغین باشد. مواردی وجود دارد که وقتی پدر و مادر طلاق می گیرند، یکی از طرفین برای گرفتن حضانت فرزند به حربه و اتهام سوءاستفاده جنسی متوسل می شود. لذا روشن شدن حقیقت برای کارشناسان اورژانس اجتماعی دشوار است.

اعمال سلیقه در برخورد با پرونده‌های کودک آزاری

اسدبیگی در ادامه با اشاره به اعمال سلیقه برخی قضات در رابطه با کودک آزاری گفت: مواردی در اورژانس اجتماعی دنبال می شود که شاهدیم برخی از قضات در پرونده ها سلیقه ای عمل می کنند. به طوری که یک قاضی ممکن است سخت بگیرد و قاضی دیگری ممکن است اصلا توجهی نکند. متاسفانه وحدت رویه ای در تصمیماتی که در دادگاه ها گرفته می شود وجود ندارد البته باید از قوه قضائیه و نیروی انتظامی تشکر کنیم که همکاری خوبی دارند. اما انتظار داریم مداخله خوبی از طرف قوه قضائیه صورت بگیرد که یکی از آن تصویب لایحه است.

وی ادامه داد: طبق آمار اورژانس اجتماعی در سال گذشته در مراکز مداخله در بحران 1642 مورد کودک آزاری ها یعنی 60 درصد آن توسط پدر صورت گرفته است. 739 مورد یعنی 26 توسط مادر، 8 مورد توسط خواهر و 20 مورد نیز توسط برادر صورت گرفته است و 1.5 درصد نیز توسط غریبه ها صورت گرفته است. در واقع 86 درصد توسط پدر و مادر صورت گرفته است.

اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در رابطه با کاهش کودک آزاری

اسدبیگی همچنین درخصوص اقدامات پیشگیرانه سازمان بهزیستی در رابطه با کودک آزاری توضیح داد: در پیشگیری اولیه سعی بر این است که جلوی بروز هر مورد کودک آزاری گرفته شود. در پیشگیری نوع دوم که بهزیستی بر روی آن تمرکز دارد، جلوگیری از بدتر شدن اوضاع در خانواده هاست و در پیشگیری نوع سوم نیز سعی می شود فرد توانمند شده و وضعیت بدتر نشود. یب دیده می خواهیم بدتر نشود و فرد را توانمند کنیم. در اورژانس پیشگیری نوع دوم را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: البته اقدامات زیادی توسط بهزیستی انجام می شود که این اقدامات بیشتر در زمینه آموزش به والدین، کودکان، کادر مدرسه و آموزش مهارت های زندگی به تمامی افرادی است که با کودکان سر و کار دارند، است.

پژوهش‌های مربوط به کودک آزاری تقویت شود

رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه پژوهش در زمینه آسیب های اجتماعی در زمینه کودک آزاری باید تقویت شود، گفت: باید در این رابطه قطب علمی و پژوهشکده ای برای رسیدگی به مسایل تحقیقی مربوط به کودک آزاری داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که هم اکنون داریم این است که در رابطه با این موضوع موازی کاری زیاد می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار