کیوی کاران تالش از برداشت زودهنگام محصول به توصیه دلالان خودداری کنند

مدیر جهاد کشاورزی تالش از کیوی کاران این شهرستان خواست از برداشت زودهنگام محصولات به توصیه دلالان و واسطه گران سودجو، خودداری کنند.

کد مطلب: ۶۶۳۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،سید حمید موسوی گفت: حدود 80 نفر خریدار و دلال و 20 نفر سردخانه چی با هدف صدور کیوی به روسیه و سودآوری برای خود، به دنبال خرید زودهنگام این محصول از باغداران تالش هستند.
وی اظهار کرد: بیشتر کیوی کاران تالش به اطلاع رسانی و مشاوره جهاد کشاورزی این شهرستان در خصوص زمان مناسب برداشت محصول توجه و تمکین می کنند، اما برخی به علت نیاز مالی و تحت تاثیر تبلیغات دلالان مبنی بر خرید با قیمت مناسب، محصول خود را زودتر از موعد مقرر برداشت می کنند.
وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان زمان مناسب آغاز برداشت کیوی را دوم آبان ماه اعلام کرده اما جهاد کشاورزی تالش با توجه به موقعیت آب و هوایی این شهرستان، 15 مهرماه را مناسب می داند و اگر موعد مناسب برداشت به تناسب شرایط جوی تغییر کند، اطلاع رسانی خواهد شد.
موسوی ادامه داد: زمان برداشت کیوی به مقدار قند محصول بستگی دارد و بمنظور تعیین زمان دقیق آن، به طور مرتب از باغات کیوی نمونه برداری می شود و کیوی دارای قند کامل، ماندگاری و مرغوبیت لازم را برای بازاریابی و صدور خواهد داشت.
او گفت: به منظور افزایش آگاهی های علمی و کشاورزی کیوی کاران، 23 نیروی انسانی برای مشاوره و نظارت فعال و 14 جلسه با بهره برداران این محصول برگزار شده و برای جلب همکاری همه کیوی کاران با جهاد کشاورزی و قطع رابطه آنها با دلالان و سودجویان تلاش می کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی تالش اظهار کرد: شالیکار و کیوی کار هستم و از شرایط برداشت کیوی و مشکلات مالی بهره برداران آن باخبرم و شایعه همکاری جهاد کشاورزی تالش با دلالان، سودجویان و واسطه گران خرید و فروش کیوی را به شدت رد می کنم.
موسوی افزود: چهار هزار بهره بردار کیوی در حدود سه هزار هکتار باغ های این محصول در تالش فعالیت می کنند و سالانه 70 تا 90 هزار تن کیوی برداشت می شود و درآمد مناسب آن باعث حفظ اراضی کشاورزی، خودداری مالکان از فروش آن و اشتغال مردم و برچیده شدن قهوه خانه ها در شمال تالش شده است.
وی ادامه داد: توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی کیوی در تالش با توجه به رونق کشت این محصول، ضروری است و باید با ایجاد زنجیره فراوری آن، زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر در این شهرستان فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار