در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

رشد 13درصدی سرطان سینه و کبد نتیجه مصرف تراریخته ها

یک عضو انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه واردات محصولات تراریخته به کشور نباید پنهان شود، گفت: هنوز بی خطر بودن این محصولات برای محیط زیست و انسان ثابت نشده است.

کد مطلب: ۶۶۳۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد

آزادعمرانی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با انتقاد از موافقان محصولات تراریخته ای اظهارداشت: کارشناسان تغذیه نسبت به افزایش بیماری ها در پی مصرف محصولات تراریخته هشدار داده اند اما جالب است که موافقان این محصولات توجهی به این مساله نمی کنند. به طوری که تحقیقات نشان می دهد برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه و بیماری های کبدی تا 13 درصد رشد داشته اند.

مخاطرات تراریخته آزمون شود

این عضو انجمن ارگانیک ایران گفت: محصولات تراریخته بیش از هر چیزی نیاز به ارزیابی مخاطرات و زیرساخت ‌های لازم برای انجام آزمون ‌های سلامت و زیست محیطی دارند و مسئولان باید اطلاع رسانی صحیحی در این زمینه داشته باشند که تا کنون اینگونه نبوده است.

از 20هزار محصول تراریخته در دنیا فقط 400محصول ارزیابی شدند

عمرانی با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا حدود 20 هزار محصول تراریخته وجود دارد اما فقط 400 محصول مخاطرات را پشت سر گذشته‌ اند، خاطرنشان کرد: تولید محصولات تراریخته در دنیا شامل ۴ محصول ذرت، کلزا، سویا و پنبه می شود و این محصولات عمدتا در کشورهای آمریکا، برزیل، کانادا و آرژانتین تولید می شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید به راحتی زیر بار تولید محصولات تراریخته رفت، گفت: باید آئین ‌نامه‌های اجرایی و شیوه نامه‌ های مرتبط با تولید و واردات محصولات تراریخته بررسی شود و این آئین نامه ها با معاهدات بین المللی و قانون ایمنی زیستی مطابقت داده شود.

وی درباره سلامت محصولات تراریخته نیز گفت: تعداد زیادی از افراد که عمدتا از مسئولان و موافقان تراریخته ها هستند معتقدند مدرکی مبنی بر اینکه محصولات تراریخته برای سلامتی مضر هستند، وجود ندارد و تاکنون ارزیابی دقیقی بر روی سلامت این محصولات انجام نشده است.

عمرانی با بیان اینکه سلامت یک محصول تراریخته را آزمایشگاه‌ های ذیصلاح تعیین می‌ کند، تأکید کرد: اما تاکنون سلامت این محصولات فقط از سوی موافقان تراریخته اعلام شده است. باید مستندات لازم در این زمینه به صورت علمی تهیه و در اختیار دستگاه‌ ها قرار داده شود تا هر گونه نگرانی در جامعه درباره محصولات تراریخته از بین برود.

عضو انجمن ارگانیک کشور با اشاره به اینکه مدارک زیادی درباره مخاطره آمیز بودن تولید و مصرف محصولات تراریخته وجود دارد، گفت: تمام این مدارک و مستندات در اختیار وزارت بهداشت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت جهادکشاورزی، سازمان محیط زیست و شورای ملی ایمنی زیستی قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار