مشارکت ۱۴۷ آموزشگاه استان قم در برنامه تعالی مدیریت مدارس

مديركل آموزش و پرورش استان قم از مشارکت ۱۴۷ آموزشگاه استان در برنامه تعالی مدیریت مدارس خبرداد.

کد مطلب: ۶۶۲۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، حميد رضا شيخ الاسلام با اشاره به اجرای برنامه تعالی مدیریت در مدارس استان اظهاركرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با تکیه‌بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی‌بخش، مدرسه محور، مشارکت‌جو و کیفیت‌مدار، ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی ایجادشده، تا کلیه‌ عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه‌ی عملیاتی مدرسه اقدام کند.

مديركل آموزش و پرورش استان قم ضمن شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی و پیرامونی خود، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری، با نگاهی تیزبین و نقاد به‌صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه‌ راه یا برنامه‌ی عملیاتی و هدف‌های قصد شده موردسنجش قرار می‌دهند .

وی بابیان ویژگی‌های استفاده از برنامه تعالی مدیریت در آموزش و پرورش، تصریح کرد: اجرای این‌گونه برنامه‌ها آموزش و پرورش را به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر برنامه و عمل، پاسخ‌گویی بیشتر و توجه به نیازهای جامعه پیش خواهد برد. حال اجرای دقیق خود ارزیابی و ارزیابی بیرونی بر اساس تعاریف و شاخص‌های تعیین‌شده، بستر و فرصت مناسبی برای مدیر فراهم کرده تا با بهره‌گیری از یک سیستم هوشمند و کارآمد شناسایی و به‌کارگیری مطلوب منابع و ظرفیت‌های موجود، بهبود مستمر و تعالی فرآیند آموزشی تربیتی مدرسه را ممکن سازد .

شيخ الاسلام، در مورد نهادینه شدن تفکر بهبود مستمر با عنوان یک اصل و ارزش در مدارس افزود: به‌منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت، با تشخیص خطاها و شکاف‌های عملکردی، راه‌های بهبود شناسایی‌شده و برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای این راهکار انجام می‌شود، تا کیفیت مدیریت مدرسه ارتقا یافته و افزایش و بهره‌وری نیز ممکن شود. در واقع با اجرای این برنامه تمامی فرآیندهای مدیریت در مسیر تحول قرارگرفته و تفکر بهبود مستمر به‌عنوان یک اصل و ارزش در مدارس نهادینه خواهد شد .

به گفته وي مدارس کیفی جامع، محصول مدیریت فرایند مدار و کیفیت جامع است. به‌گونه‌ای که در این مدارس ارتباط مطلوب بین معلمان، دانش آموزان، خانواده‌ها و کارکنان باعث قدرت آنان شده، تا با درک توسعه‌ کیفیت در مدرسه و استفاده از ابزارهای مدیریتی، موجبات توسعه آن را فراهم آورند. اصول ناظر بر این مدارس نیز با مشارکت همه کارکنان در غنی‌سازی و ارتقای کیفیت مدرسه در راستای بهسازی همه عناصر و عوامل مدرسه ازجمله برنامه‌های درسی، آموزشی، امور پرورشی، فوق‌برنامه، منابع انسانی ارتباط با والدین و روش‌های ارزشیابی، انجام می‌شود .

شيخ الاسلام مدیریت این مدارس را با ورود برنامه‌ریزی استراتژیک در رفتار روزانه آن‌ها، فرایندمدار دانست و وجود رهبران و مدیرانی اثربخش، آینده‌گرا، خلاق و ایده پرداز را برای اداره مدرسه به‌منظور ایجاد امید و خوش‌بینی، نشاط و انگیزه بین دانش آموزان و معلمان را امری لازم قلمداد کرد .

وي ادامه داد: در واقع مدیریت کیفیت جامع یک نظریه نبوده بلکه با عنوان راهی صحیح و حرکت و نهضتی همگانی، مشارکت همه افراد را در مسیر خود می‌طلبد. این روش مدیریت انجام کار گروهی برای بهبود مداوم کیفیت و بهره‌وری قابلیت‌ها و استعدادهای مدیریت و نیروی انسانی کار را موردتوجه قرار می‌دهد .

مديركل آموزش و پرورش استان قم توسعه‌ توانمندی‌ها و مشارکت دانش آموزان در اداره‌ مدرسه، استقرار نظام یاددهی و یادگیری، توسعه‌ مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه، توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره‌ مدرسه، سلامت ـ تربیت‌بدنی ـ پیشگیری و ایمنی،خلاقیت و نوآوری را از جمله محورها و شاخصه‌های طرح مذکور عنوان کرد .

به گفته وي در سال گذشته و در نخستین سال ارزیابی مدارس در سطح کشوری از تعداد 94 آموزشگاهی که مجری برنامه تعالی مدیریت در سطح استان بودند، پس از اتمام و ارزیابی تمامی محورها و محاسبه‌ میانگین امتیازات دریافتی از سوی داوران، تعداد 5 آموزشگاه شناسایی و معرفی شدند، که از این تعداد سه عنوان مدرسه ممتاز و دو مدرسه دیگر نیز عنوان مدرسه موفق را در سطح کشوری به ثبت رساندند .

شيخ الاسلام بابیان اینکه امسال نیز 147 آموزشگاه استان در اجرای برنامه تعالی مدیریت مشارکت دارند، یادآور شد: این برنامه که با اهداف مشخص دستیابی به استانداردهای آموزشی در زمینه ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش و در واقع رشد همه‌جانبه دانش آموزان طرح‌ریزی‌شده است در کوتاه‌مدت فراگیر نخواهد شد، بلکه دستیابی به چنین نتیجه‌ای اثربخش و همگانی مدت‌دار بوده و باانگیزه‌ای روبه‌پیشرفت، نیازمند صرف وقت بیشتری خواهد بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار