دبیرکل اتاق تعاون ایران مطرح کرد؛

تأسیس انجمن توسعه روابط ایران و اروپا

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: حدود ۳۰۰ شرکت تعاونی برتر از ۲۵ کشور جهان نزدیک به ۲۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند که اهمیت اقتصاد تعاون در کشورهای مختلف را نشان می دهد.

کد مطلب: ۶۶۲۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، ماشاءالله عظیمی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری اتاق تعاون ایران و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی ایران با تأکید بر استفاده از ظرفیت های حوزه سرمایه گذاری برای گسترش اقتصاد سرمایه گذاری گفت: در کشورهای توسعه یافته از ظرفیت های بخش تعاون به خوبی استفاده می شود به طوری که در کشور هلند اغلب مردم عضو شرکت های تعاونی هستند و در کشور فرانسه نیز سهم زیادی از فعالیت بانک ها مربوط به حوزه تعاونی است که سپرده های مردمی را جذب می کنند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران اظهار داشت: در حدود ۳۰۰ شرکت برتر تعاونی از ۲۵ کشور جهان حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند که سهم بخش کشاورزی از این گردش مالی، ۳۲ درصد، سهم بیمه ها ۳۹ درصد و سهم بانک ها نیز حدود ۹ درصد است.

عظیمی افزود: این آمار نشان می دهد که شرکت های تعاونی هم سرمایه پذیر و هم سرمایه گذاران موفق هستند. بنابراین ایجاد یک گفتمان مشترک بین بخش اقتصاد دولتی و اقتصاد تعاونی یک ضرورت و الزام است.

وی با بیان اینکه براساس قانون اساسی، اقتصاد کشور به سه بخش دولتی- خصوصی و تعاونی تقسیم می شود، تصریح کرد: بخش اقتصاد تعاون به عنوان رکن دوم اقتصاد کشور محسوب می شود و امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد پویایی بیشتر در این بخش باشیم.

در ادامه این مراسم همچنین علی خانزاده رئیس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق تعاونی ایران گفت: با توجه به فعالیت حدود صد هزار تعاونی در کشور، نگاه توسعه صادرات و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی از ضروری ترین اهداف بخش اقتصاد تعاون هستند که با توجه به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه رویکرد امیدبخشی به تعاون گران خواهد بود چرا که وزارت خارجه خط مقدم حرکت اقتصادی ما در دنیا و امور بین الملل است.

وی ادامه داد: در کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تعاون ایران مقدمات توسعه روابط با اروپا فراهم شده و در همین زمینه انجمن توسعه روابط ایران- اروپا با مرکزیت جمهوری چک و محوریت اتاق های تعاون چک و سوئیس ایجاد شده است که این انجمن می تواند پل ارتباطی تشکل های غیردولتی با اروپا باشد که در این راستا وزارت امور خارجه می تواند حمایت کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق تعاون ایران همچنین خواستار استفاده از ظرفیت دانشجویان خارج از کشور برای استخراج اطلاعات میدانی بازارهای هدف در کشورها شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار