تاریخ دف به روایت بیژن کامکار در سینماحقیقت

مستند «دف» به کارگردانی «مهدی طالبانی» فرم حضور در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت را پُر کرد. این فیلم روایتی از تاریخ دف‌نوازی به نقل از استاد بیژن کامکار است.

کد مطلب: ۶۶۱۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا، بیژن کامکار اولین نوازنده‌ی دف است که این ساز را در سال 1353 بطور رسمی وارد موسیقی ایرانی و سنتی کرد. دف که پیشتر در خانقاه‌های دراویش قادریه کردستان و در مراسم آئینی نواخته می‌شد، به همت وی و اساتیدی چون لطفی و شجریان، در موسیقی سنتی ایرانی بکار برده شد؛ بعدها دف توسط گروه کامکارها بطور رسمی وارد موسیقی کردی هم شد.
در این فیلم علاوه بر نشان دادن شیوه و مراحل ساخت دف، تاریخچه و روند شکل‌گیری و رشد دف‌نوازی را از زبان استاد «بیژن کامکار» می‌شنویم.
عوامل تولید مستند «دف» عبارتند از: فیلمبردار، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: مهدی طالبانی، پژوهشگران: بیژن کامکار و مهدی طالبانی، صدابردار: حمید روستا، مدیرتولید: ناصر نیکبخت
گفتنی است: مهدی طالبانی ساخت 23 فیلم مستند را در کارنامه کاری خود دارد. «کعبه عشاق»- «عرس»- «قبرهای من»- «هدیه خاک»- «درویش»- «روی دیوار بنویس»- «مهربانو»- «پرنده‌ای از لنینگراد»- «هونیاک»- «زارا علیوفنا»- «سنندج»- «خاک صحنه»- «چشم به راه» و «نغمه‌های شهر» از جمله آثار این کارگردان هستند.
* یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396 در شهر تهران برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار