سلامتی را از طبیعت هدیه بگیریم؛

برگزاری جشنواره گیاهان دارویی «هوراند» با محوریت محصول سماق

شهرستان هوراند در آذربایجان شرقی دارای ۱۱هزار هکتار اراضی جنگلی بوده که تقریباً هفت درصد جنگل‌های ارسباران را شامل می شود و ‌این شهرستان داری چهار ذخیره‌گاه جنگلی است که سه ذخیره‌گاه مربوط به ارس و سرخدار و ذخیره گاه دیگر مربوط به سماق است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.

کد مطلب: ۶۶۰۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از آذربایجان شرقی، شهرستان هوراند دارای چهار ذخیره‌گاه جنگلی است که سه ذخیره گاه مربوط به ارس و سرخدار و ذخیره‌گاه دیگر مربوط به سماق است که این ذخیره‌گاه در روستاهای آقبراز، تابستانق، وروجن علیا و سفلی قرار دارد.

از مجموع مساحت جنگل‌های شهرستان ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی سماق است که به جهت اقدامات ترویجی که در طی چند سال گذشته برای معرفی این محصول انجام پذیرفته، بازار مصرف بسیار خوبی برای این محصول پیدا شده است و به جهت تقاضا برای عرضه سماق رغبت زیادی از سوی مردم منطقه برای توسعه کشت این‌ گونه با ارزش به وجود آمده است که در نتیجه این اقدام سطح پوشش گیاهی بیشتر می‌شود و از تخریب و فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر معیشت مردم با فروش محصول سماق تامین می‌شود.

ثمره برگزاری جشنواره در چندین سال

این محصول قبل از برگزاری جشنواره و ورود اداره کل منابع طبیعی به توسعه آن به عنوان گیاه دارویی و ادویه‌ای در منطقه محصول ناشناخته‌ای بود و به هیچ عنوان بازار مصرف خوبی نداشت بنابراین خریداری نیز برای آن پیدا نمی‌شد که در نهایت با برگزاری جشنواره و تهیه خبر و مستند از خواص آن این محصول به عنوان برند شهرستان‌ در کشور شناخته شد و قیمت سماق به قیمت واقعی رسید.

به جهت اقتصادی بودن سماق و تقاضا برای عرضه ۲۰۰ هکتار فقط در مناطق مورد اشاره با مشارکت اهالی کشت شده است. هوراند در آذربایجان‌شرقی قطب تولید سماق بوده و در کشور یکی از با کیفیت‌ترین و‌ مرغوب‌ترین سماق را داراست.

از هر هکتار سماق تقریبا ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو خوشه سماق به دست می‌آید که قیمت امسال آن ۱۵ هزار تومان است که می‌شود با کشت هر ۲هکتار برای یک نفر شغل ایجاد کرد.

از هر دو کیلو خوشه سماق یک کیلو سماق خالص فرآوری شده به دست می‌آید که قیمت سماق فرآوری شده، ۴۵ هزار تومان امسال به فروش می‌رسد. ضمناً در حال حاضر فرآوری سماق در محل به صورت سنتی و نیمه‌ صنعتی بوده که منابع طبیعی وظیفه توسعه کشت این محصول را به عهده دارد و در جهت ایجاد کارگاه صنعتی و بسته‌بندی آن سازمان‌های متولی امر پیگیر موضوع هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار