رئیس سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد:

احتمال انتقال تب کریمه کنگو از طریق دام‌های قاچاق

احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق دام‌های قاچاق در روز عید قربان وجود دارد. مردم دام‌های مورد نیاز خود برای قربانی را در این روز تنها از مراکز مجاز و مورد تأیید این سازمان تهیه کنند.

کد مطلب: ۶۶۰۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، مهدی خلج، اظهار داشت: ذبح دام قاچاق و غیرمجاز در معابر و منازل اتفاقی سوء است که سبب آلودگی محیط زیست شده و بهداشت محیط را نیز به مخاطره می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه در صورت ذبح دام قاچاق در درب منازل و معابر، اطمینان کافی از سلامت گوشت وجود نخواهد داشت؛ از احتمال انتقال کنه‌های آلوده بیماری تب کریمه کنگو از پوست این دام‌های قاچاق و غیرمجاز خبر داد و تصریح کرد: در صورتی که روی پوست دام غیرمجاز ذبح شده که بررسی‌های لازم روی ظاهر آن انجام نشده است؛ کنه ناقل بیماری‌ها به‌ویژه تب کریمه کنگو وجود داشته باشد؛ با ذبح این دام‌های غیرمجاز و پایین آمدن دمای پوست آن بلافاصله (این کنه‌ها) ر‌ها شده به انسان‌های اطراف آن منتقل می‌شود؛ چراکه کنه برای ادامه خون‌خواری خود باید یک موجود زنده خون‌گرم پیدا کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: بر این اساس کنه‌هایی که احتمالاً روی پوست دام‌های غیرمجازی که سلامت ظاهری آن بررسی نشده است؛ می‌تواند انسان را مورد گزش قرار دهد و در صورتی که به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا باشد این بیماری را نیز منتقل خواهد کرد.

۲۸۸۱ اکیپ دامپزشکی بر خرید و ذبح دام عید قربان در کشور نظارت می‌کنند/خرید و ذبح دام تنها از طریق مراکز مجاز انجام شود

خلج، با اشاره به نظارت ۲ هزار و ۸۸۱ اکیپ ثابت و سیار این سازمان در سراسر کشور برای خرید و ذبح دام در سراسر کشور تصریح کرد: در سراسر کشور حدود یک هزار و ۹۳۳ اکیپ ثابت و ۹۴۸ اکیپ سیار سازمان دامپزشکی در روز عید قربان آماده خدمت‌رسانی‌اند و در مجموع سه هزار و ۳۵۰ نفر از نیرو‌های دامپزشک بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی در روز جمعه به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به نحوه تماس شهروندان در سراسر کشور با اکیپ‌های نظارتی و بهداشتی سازمان دامپزشکی بیان کرد: متقاضیان در روز عید قربان می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۵۱۲ از خدمات اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی بهره‌مند شوند و در صورت تماس هر یک از شهروندان در سراسر کشور، شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اکیپ‌های سیار دامپزشکی را به محل‌های مورد درخواست متقاضیان ذبح دام در منازل اعزام می‌کنند تا نظارت بر کشتار صورت گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: نخستین توصیه و تأکید سازمان دامپزشکی در ارتباط با عید قربان به شهروندان در سراسر کشور این است که همه مردم و متقاضیانی که می‌خواهند دامی را تهیه و آن را قربانی کنند؛ از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور در استان‌ها و شهرستان‌ها این دام‌ها را خریداری کنند؛ چرا که در این مناطق دام‌ها تحت نظارت و بازرسی قرار گرفته و حداقل، از نظر ظاهری سلامت آن تأیید می‌شود و اگر انگل خارجی و کنه روی بدن دام باشد با آن مبارزه صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار