بسته خبری هفتگی آموزش و پرورش پانا

اولین هفته کاری وزیر آموزش و پرورش چگونه گذشت؟

آغاز به کار رسمی بطحایی وزیر آموزش و پرورش و انتصاب های جدید در این وزارتخانه تا نخستین سفر استانی وزیر به خراسان شمالی از اهم خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر است که در این گزارش می‌خوانید.

کد مطلب: ۶۵۹۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، مهم‌ترین خبر آموزش و پرورش در هفته اخیر آغاز به کار رسمی سید محمد بطحایی در وزارت آموزش و پرورش بود و همه برنامه هایی که او امیدوار است با پیاده کردنشان در مدت مسئولیتش در دستگاه تعلیم و تربیت کشور بتواند گامی در جهت ایجاد تحولی در ساختار این نهاد بردارد.

مراسم تودیع و معارفه روز دوشنبه 6 شهریور برگزار شد و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر سابق آموزش و پرورش در این مراسم خداحافظی گفت: به صراحت می گوییم وقتی دیدم نوسازی و تحول ساختاری در آموزش و پرورش نیازمند لوازم و مناسباتی است که فاقد آن هستم ترجیح دادم به همان خانه قدیمی خودم در مجموعه مفید بازگردم.

حکم وزارت آموزش و پرورش در دستان بطحایی قرار گرفت

آیین تکریم و معارفه وزاری پیشین و جدید آموزش و پرورش روز دوشنبه 6 شهریور 96 در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در کنار معاونان و مدیران حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، حداد عادل رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، شوشتری، تجری و جعفرزاده از نمایندگان مجلس فعلی در این مراسم حضور داشتند. سیدمحمد بطحایی به اختصار در خصوص مسائل موجود در دستگاه تعلیم و تربیت و راه حل هایی که برای رفع مشکلات آن اندیشیده سخن گفت.

نظام آموزشی ما ذره ای انعطاف ندارد

سیدمحمد بطحایی در مراسم معارفه خود با اشاره به اینکه همواره در بحرانهای اقتصادی اولین بخشی که لطمه می خورد بخش فرهنگی و آموزشی است گفت: این به دلیل آن است که آثار کمبودها در بخش های دیگر زود پیدا می شود ولی در آموزش و پرورش دیر معلوم می شود؛ به همین دلیل اولین جایی است که مورد لطمه واقع می شود.

بطحایی درباره برنامه هایی که در حوزه مدیریت و تغییر روش در آموزش و پرورش پی خواهد گرفت گفت: من به عنوان یکی از متهمان این اتهام عرض می کنم روش فعلی در مدیریت آموزش و پرورش امکان ادامه دادن در آینده را ندارد. ما دهها قانون و مقررات داریم که مدیر مدرسه باید برابر آنها مسائل مدرسه را حل کند و این قوانین و مقرارات ذره ای انعطاف ندارند. درجه پیچیدگی ورسمیت سازمان ما بسیار زیاد است که می توان با استفاده از سند تحول و زیرنظام های آن برای اصلاح این مشکل بکوشیم.

آقای بطحایی آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناسند

اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی وزیر آموزش و پرورش، گفت: آقای بطحایی آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناسند و چهره‌ای دلسوز، علمی و زحمت‌کشی هستند که به سرنوشت این وزارتخانه علاقه‌مند هستند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به انتخاب سیدمحمد بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم و اعتماد نمایندگان مجلس به او، گفت: در این دوره دوستان آموزش و پرورش اصرار عجیبی داشتند که وزیر این وزارتخانه یک آموزش و پرورشی باشد. این دوستان برای تقاضایشان نیز استدلال‌هایی مطرح کردند تا به آنها اعتماد شود. بر همین اساس در زمان بررسی گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش اکثر افراد که مورد بررسی قرار گرفتند از این وزارتخانه و از مدیران ملی و برخی مدیران استانی آن بودند که نهایتا پس از بررسی‌های آقای رییس‌جمهور، آقای بطحایی به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی شدند.

فرهنگیان بازنشستگی را به تاخیر بیندازند

سید محمد بطحایی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت نیروی انسانی و فضای آموزشی در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: در آغاز سال تحصیلی 13 میلیون دانش آموز شروع به تحصیل می کند و 1100 عنوان کتاب در 138 میلیون جلد آماده شده است که در شهرستان ها از 20 شهریور و در تهران از 25 شهریور توزیع می شود.

بطحایی عنوان کرد: از سال جاری تا 4 سال آینده تعداد زیادی از معلمان شرایط بازنشستگی پیدا می کنند و در جلسات با مدیران کل درخصوص روش های مختلف تامین و جایگزینی افراد بررسی انجام شد و مطرح شد افراد توانمند که تمایل به ادامه کار دارند بازنشستگی را به تاخیر بیاندازند.

تجهيز مدارس در آستانه بازگشايي به ميزان 100 ميليارد تومان

محمدتقي نظرپور در گردهمايي مشترك اعضاي شوراي معاونين و مديران كل آموزش وپرورش استان ها در ساختمان شهيد رجايي، اظهار كرد: حدود 5 هزار و 700 پروژه نيمه تمام با 26 هزار كلاس درس داريم كه پيش بيني مي شود براي مهر امسال ، 806 پروژه با 4 هزار و 185 كلاس درس ، آماده بهره برداري شود.

بازنگری در فوق برنامه‌های دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از بازنگری و جهت دار شدن فعالیت های فوق برنامه دانش‌آموزی در تمامی مقاطع تحصیلی خبر داد و گفت: علاوه بر این بازنگری، معاونت پرورشی در فعالیت های فوق برنامه تجدید نظر انجام می دهد و برنامه هایی جهت دار متناسب با پایه های مختلف تحصیلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فیض با بیان اینکه بازنگری در برنامه برای تمامی مقاطع تحصیلی در نظر گرفته می شود عنوان کرد: اهداف تربیتی که به تفکیک سنی توسط شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم می شود مبنای فعالیتهای فوق برنامه قرار گرفته و محتوای فعالیت‌ها متناسب با اهداف بازنگری می شود.

طرح جدید رتبه بندی معلمان از سال آینده اجرا می شود

سید محمد بطحایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در مورد برنامه های در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در بخش وضعیت نظام رتبه بندی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم پیش نویس قانون نظام رتبه بندی را در قالب لایحه ارایه کنیم تا بررسی شود؛ همچنین امیددارم با تدوین و بررسی لایحه در دولت دوازدهم یکبار برای همیشه این نگرانی برطرف شود که باید یک ارتباط منطقی بین شایستگی ها و صلاحیت ها و نظام پرداخت ها وجود داشته باشد در غیر این صورت بی‌انگیزگی برای نیروی انسانی ایجاد می شود.

وی در مورد اعتبارات مورد نیاز با اشاره به اینکه برآورد آن زود است، عنوان کرد: فکر می‌ کنم بتوانیم از سال آینده به تدریج نظام رتبه بندی را مستقر کنیم و از نظر منابع مالی فکر نمی کنم مشکلی داشته باشیم.

محتوای کتب درسی باید با نیازهای زندگی منطبق شود

سیدمحمد بطحایی دوشنبه شب در نشست روسای آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درس ملی به عنوان برنامه تراز آموزشی تدوین شده و درآن به تغییر محتوایی مذکور توجه شده است. همچنین با توجه به انتقاد مردم و بسیاری از متخصصان از حافظه محوری و تمرکز بیش از حد نظام آموزشی بر محفوظات، باید به اصلاح این روند در برنامه های درسی بپردازیم.

بطحایی به مشکلات 40 ساله آموزش و پرورش از جمله مسائل آموزشی و معیشتی معلمان اشاره کرد و گفت: ما به عنوان داعیه دار مدیریت آموزش و پرورش در سطوح مختلف، مسئولیت حل این مسائل را داریم، چرا این مسائل در این مدت حل نشده است؟ گاهی برای حل مساله باید جای خود را عوض کرد و از زاویه ای دیگر آن را دید.

انتصاب های جدید در آموزش و پرورش

طی هفته ای که گذشت سید محمد بطحایی حکم انتصاب چند مدیر این وزارتخانه را صادر کرد. « مجتبي زيني وند » به سمت معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده منصوب شد. و « شاپور محمدزاده » مشاور وزير و مدير كل دفتر وزارتي شد.

زرافشان: فعلا در سمت خود هستم تا وزیر تصمیم بگیرد

علی زرافشان در پاسخ به پرسشی درمورد وضعیت کاری خود در تیم جدید وزارتخانه عنوان کرد:(باخنده) فعلا در سمت خود هستم. در این مورد با آقای وزیر باید صحبت کنید تا وی نظر قطعی را اعلام کند.

شرط انتقال دائم کارکنان زن به شهرتهران

آموزش و پرورش تهران با انتقال دائم کارکنان زن به مناطق شهرتهران براساس ضوابطی موافقت کرد. با توجه به مصوبه کمیته برنامه ریزی اداره آموزش و پرورش شهر تهران ، با توجه به اینکه موافقت با انتقال دایم کارکنان زن به مناطق تهران مشروط به تغییر سمت و اشتغال در سمت آموزگار است.

مدیرکل شهرتهران خبرداد: حکم خلع ید برای برخی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش شهرتهران با اشاره به آمادگی برای سال تحصیلی جدید گفت:با برخی از فضاهای آموزشی وابسته به ارگان‌‌‌‌‌ها دچار مشکل شدیم که امیدواریم هرچه زودتر رفع شود.

باقری در خصوص وضعیت فضای آموزشی عنوان کرد: مدارس در شرایط خوبی قرار دارد اما در مواردی که مدارس به ارگان‌ها وابسته است در چند مورد حکم خلع ید گرفتند که با توجه به اهمیت تحصیل فکر می کنم این مشکل به زودی رفع شود.

17 شهریور ماه آخرین فرصت ثبت سفارش کتاب های درسی

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اعلام 17 شهریور به عنوان آخرین مهلت برای ثبت سفارش اینترنتی کتاب های درسی است، اظهارداشت: این فرصت برای تمامی دانش‌آموزانی‌ که به هر دلیلی موفق به ثبت نام در سامانه فروش کتب درسی نشده‌اند، فراهم است تا با مراجعه به سامانه http://www.irtextbook.com نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی خود اقدام کنند.

نسخه نهایی کتاب فیزیک (2) پایه یازدهم در سایت دفتر تالیف بارگذاری شد

دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری همزمان با نهایی شدن نسخه اولیه کتاب های نونگاشت پایه یازدهم، در راستای اطلاع رسانی به هنگام و بهره مندی از نظرات سازنده همکاران معلمان، به انتشار نسخه PDF کتاب ها​ اقدام کرده است. علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی دفتر تالیف کتاب های متوسطه نظری به آدرس http://www.talif.sch.ir کتاب های پایه یازدهم رشته های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی را با تفکیک مباحث هر کتاب دریافت کنند.

بطحایی: یکی از برنامه های دولت ایجاد یک میلیون شغل برای جوانان است

وزیر آموزش و پرورش فردای روز معارفه اش در سفر به خراسان شمالی شهرستان بجنورد با اشاره به برنامه دولت در جهت ایجاد اشتغال گفت: یکی از برنامه های دولت ایجاد یک میلیون شغل برای جوانان است که بدون نقش آفرینی بخش خصوصی اجرایی نخواهد شد. وی با بیان اینکه امروز به نمایندگی از هیئت دولت پروژه هایی را در استان خراسان شمالی افتتاح می کنیم که بخش از آن توسط بخش خصوصی اجرا شده است افزود: از این موضوع خوشحال هستیم که بخشی از پروژه های امروز در بخش خصوص است چرا که تلاش دولت در جهت تصدی امور توسط بخش خصوصی است.

دیدار آموزش و پرورشی ها با خانواده شهید حججی

مدیر آموزش و پرورش نجف آباد و جمعی از معاونین و کارکنان این اداره با خانواده و همسر شهید حججی دیدار کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار