افزایش 12برابری اعتبارات دولتی برای کتابخانه‌های عمومی در سال 96

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران افزایش 12 برابری اعتبارات دولتی برای کتابخانه‌های عمومی در سال 96 نسبت به سال 95 را نقطه درخشان مدیریت مالی این نهاد برشمرد.

کد مطلب: ۶۵۹۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران، در راستای افزایش زیربنای کتابخانه ای و احداث کتابخانه های عمومی در جای جای استان به گونه ای که عدالت نیز رعایت شود تا اکثر اقشار جامعه بتوانند به راحتی از محیط کتابخانه بهره مند شوند، با نگاه ویژه دولت و حمایت خیرینی که با اهدای زمین، ساخت بنا و تامین منابع به کمک دولت آمده اند، 18 باب کتابخانه در شهرستان های ساری، بابل، آمل، قائمشهر، میاندورود، نکا، گلوگاه، نور، نوشهر، عباس آباد، تنکابن و رامسر احداث گردیده است که 16 مورد از آنان روستایی بوده اند که توجه ویژه به روستا و توسعه فرهنگی در این مناطق را می رساند.

همچنین با عنایت به عمر بالای برخی از ساختمان های کتابخانه های عمومی در استان و ضرورت تعمیر و شاداب سازی آنها، 32 باب کتابخانه عمومی از مجموع 115 کتابخانه عمومی استان مورد تعمیر و شاداب سازی قرار گرفته اند و همچنان نیز طبق یک برنامه ریزی مدون، این روند ادامه دارد تا فضای مناسب، امن و شاداب کتابخانه ای برای مراجعین و اعضا آماده گردد.

نوسازی تجهیزات کتابخانه ای نیز از ضروریات نگهداشت کتابخانه هاست؛ لذا هر ساله با نیازسنجی هایی که صورت می گیرد، اقلامی همچون میز و صندلی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، قفسه های کتاب و ... جایگزین تجهیزات فرسوده می شوند.

آرزو ولی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با تاکید بر لزوم حفظ جایگاه و شأنیت کتابداران، کتابخانه های عمومی و خدمات فرهنگی صورت گرفته در آنها، اظهار داشت: توجه به بخش کتاب و کتابخوانی، توجه به هویت و اصالت فرهنگی مان است و نباید بنا به هر دلیلی در مسیر افزایش سرانه کتابخوانی و کتابخانه ای مانعی ایجاد شود.

وی افزود: همه تلاش ما در استان رعایت عدالت مطالعاتی و رعایت انصاف در توجه به مناطقی است که کمتر مورد عنایت فرهنگی قرار گرفته اند و کتاب و فرصت مطالعه را برای یکایک افراد جامعه می خواهیم.

ولی پور با اشاره به طرح های متنوعی که برای فرهنگ سازی و ترویج مطالعه مفید در کتابخانه های عمومی استان اجرا می شود، گفت: به همان میزان که به افزایش سرانه فضای کتابخانه ای اهتمام داریم، به افزایش سطح کمی و کیفی برنامه های فرهنگی و اثرگذار هم توجه می کنیم و امیدواریم بتوانیم اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش این برنامه ها قرار دهیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به برنامه هایی مانند: کتابخوانی برای سالمندان، طرح مطالعه با طعم تابستان برای کشاورزان و باغداران، کودکان کتاب به جای کودکان کار، برنامه هایی که برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای خانواده های شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و دیگر برنامه های کتابخوانی به اجرا در می آید، بیان داشت: هدف ما اصرار بر حفظ ارزش ها و سعادت جامعه با ترویج بصیرت و آگاهی های اجتماعی است و در این راه سعی می کنیم سنگرهای بیشتر و با کیفیتی داشته باشیم که همان کتابخانه های عمومی هستند.

وی افزود: قانون، درآمد کتابخانه های عمومی را سهم نیم درصدی از درآمد شهرداری ها تعیین کرده و اگر شهرداری ها در پرداخت هایشان دچار رخوت و سستی شوند، آسیب جدی به کتابخانه ها و در حقیقت به فرهنگ آن شهر وارد می شود.

ولی پور افزایش 12 برابری اعتبارات دولتی در سال 96 نسبت به سال 95 را نقطه درخشان مدیریت مالی این نهاد در استان نامید و اظهار داشت: امیدواریم به تخصیص حداکثری، گام های مثبت و مهمی برای رسیدن به اهداف افق 1404 برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار