در گفتگو با پانا مطرح شد؛

بیشترین کودک آزاری ها در چه خانواده‎هایی اتفاق می افتد

عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسان ایران گفت: بیشترین کودک آزاری ها در خانواده هایی که نه از نظر مالی بلکه از نظر فرهنگی ضعیف هستند،صورت می گیرد.

کد مطلب: ۶۵۹۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد

شیرین احمدنیا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره کودک آزاری و عوامل موثر در جلوگیری از این آسیب گفت: کودکان آزاری ابعاد چندگانه داره و ما باید به ریشه یابی آن بپردازیم. کودک آزاری جزو رفتارهای انحرافی محسوب می شود. اگر ما با نظارت دقیق بر این موضوع به ریشه یابی رفتارهای خانواده و کودکان بپردازیم می توانیم به راحتی جلوی بسیاری از این کودک آزاری ها را بگیریم.

آموزش گام نخست پیشگیری از کودک آزاری

احمید نیا در ادامه افزود: برای جلوگیری از کودک آزاری در قدم اول ما نیاز به آموزش داریم. ما باید اول از همه رابطه صحیح والدین با فرزندانشان را به آنها آموزش دهیم.

این جامعه شناس در رابطه با چگونگی اجرای آموزش ها ادامه داد: آموزش ها دارای دو بُعد هستند؛ بُعد اول که مهم ترین بُعد است، آموزش های رسمی است که باید توسط آموزش و پرورش به دانش آموزان داده شود. کودکان باید بدانند حریم خصوصی چیست و نباید اجازه نزدیک شدن هر کسی را به خودشان دهند. ما باید آموزش هایی برای صمیمیت بیشتر کودکان با والدینش داشته باشیم، تا در مواجه با مسائل این چنینی بتواند به راحتی این موضوع را به خانواد اطلاع دهند.

گاهی عرف مانع از اجرای قانون می شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی باتوجه به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان و تاثیرات این لایحه در کاهش کودک آزاری ها گفت: هرگونه لایحه و طرحی که درباره به رسمیت شناختن حقوق کودک و حمایت از کودکان باشد قطعا می تواند تاثیر مثبتی در کاهش اینگونه آسیب ها داشته باشد. اما باید این را هم بدانیم که هر قانونی به تنهایی نمی تواند تاثیر گذاری صد درصد داشته باشد. گاهی ما قانونی را داریم اما عرف جامعه و فرهنگ مردم مانع از اجرای آن می شود.

آگاه سازی مردم و تغییر نگرش

وی افزود: ما با آگاه سازی مردم می توانیم در تغییر نگرششان موثر باشیم. تغییر نگرش می تواند گام موثری در اجرای درست قوانین باشد. همانطور که گفتم در این آگاه سازی ها، آموزش و پرورش نقش بسیار موثری دارد. آموزش و پرورش نه تنها به دانش آموزان بلکه با تشکیل جلسات اولیاء و مربیان می تواند به خانواده ها نیز این آگاهی را بدهد.

احمدنیا در رابطه با اقدامات صورت گرفته نسبت به فرهنگسازی و آموزش در مدارس ادامه داد: طرحی توسط بهزیستی با عنوان طرح "ماد" یا مشارکت اجتماعی دانش آموزان، در مهر ماه سال گذشته اجرا کردیم که در این طرح ما کودکان را به همراه والدین درگیر فعالیت های اجتماعی می کنیم. کودکان با اجرای این طرح نسبت به آسیب هایی که آن ها را تهدید می کند حساس می شوند و به دنبال پیشگیری از این آسیب ها می روند. در انجام این طرح نه تنها والدین بلکه معلمان هم با دانش آموزان همکاری می کنند.

بیشترین کودک آزاری ها در خانواده های است که دارای فقر فرهنگی هستند

این جامعه شناس در جواب به این سوال که کودک آزاری ها بیشتر در چه قشری از جامعه صورت می گیرد گفت: ما نمی توانیم به طور قطعی بگوییم که چه قشری بیشتر در خطر کودک آزاری هستند. مشاهدات نشان می دهد که اکثر کودک آزاری های جسمی در خانواده هایی صورت می گیرد، که از قشر فقیر جامعه هستند؛ فقر نه به لحاظ مالی بلکه خانواده هایی که فقر فرهنگی دارند.

مشکلات اقتصادی و فرهنگی مهمترین عوامل ازدواج کودکان

این عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسان ایران در ادامه ، درباره تاثیرات تصویب طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال، گفت: در تصویب هر قانونی همانطور که گفتم، اصل فرهنگ و طرز فکر مردم است. تصویب این طرح تا زمانی که نگرش مردم تغییر پیدا نکند نمی تواند تاثیر چندانی داشته باشد.

وی افزود: اگر دقت کنید متوجه می شوید که این ازدواج ها بیشتر در خانواده هایی انجام می شود که از نظر اقتصادی وضع مالی خوبی ندارند و اینگونه فکرمی کنند، که با ازدواج دخترشان می توانند وضعیت خود را تغییر دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار