رمان «تهران، آدم ها و کلاغ ها» روانه بازار نشر شد؛

روایتی سوررئال از جنگ جهانی دوم به قلم یک نویسنده مردم شناس

رمان «تهران، آدم ها و کلاغ ها» نوشته علیرضا حسن زاده نویسنده و مردم شناس ایرانی و رئیس پژوهشکده مردم شناسی میراث فرهنگی روانه بازار نشر شد.

کد مطلب: ۶۵۸۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ رمان «تهران، آدم ها و کلاغ ها» که روایتی سورئال از جنگ جهانی دوم است، چاپ و عرضه شد.
حسن زاده استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه مردم شناسی در یادداشتی اختصاصی برای پانا درباره کتاب جدید خود نوشت:
«صدای آژیر و اعلام خطر حمله هوایی رادیو در سوم شهریور ماه 1320، خواننده را به 76 سال پیش و رخدادهای آن در ایران می برد. داستان از روستایی کوچک و داستان زندگی یک خانواده فقیر آغاز می شود و سپس به تهران و بعد به دنیایی خیالی سفر می کند. مسخ در ادبیات جهان یادآور رمانی معروف از فرانتس کافکا به همین نام است، رمانی که مضمون آن سقوط انسان و خالی شدن او از معنا و هویت انسانی اش است. کافکا در این رمان به نقد زندگی ماشینی و تهی شدن انسان از تجربه ای اصیل می پردازد. دو مضمون قتل و خیانت در رمان «تهران، آدم ها و کلاغ ها» راوی روایتی دیگر از مسخ است. این رمان نوشته علیرضا حسن زاده در شهریور ماه امسال از سوی نشر کتابسرای نیک به بازار آمده است. رمان «تهران،آدم ها و کلاغ ها» سعی دارد تا به کمک تاریخ و رخدادهای آن، به روایتی سورئال از موضوع مسخ دست یابد و به این منظور در سه فصل به روایت مسخ در سیمای ایرانی آن پرداخته است. در این روایت مسخ دو صورت می یابد و مسخ مضاعف، موضوع و بن مایه ای است که دو چهره فردی و ملی از مسخ را ترسیم می کند.
در فصل سوم از این روایت ایرانی از مسخ، عنصر دیگری دیده می شود که در نگاه ناامیدانه از مضمون مسخ غایب است و آن مفهوم بازگشت و باززایی است.»
گفتنی است از علیرضا حسن زاده نویسنده رمان و مردم شناس، پیش تر کتاب هایی چون «افسانه زندگان»، «وضع آیینی و موقعیت هنجاری»، «زن و فرهنگ و کودکان» و «جهان افسانه» منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار