شمیرانات درصدر آمار زمین‌خواری استان تهران

رییس اداره حقوقی محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون ۹۰۰ پرونده زمین‌خواری در استان تهران تشکیل شده است، گفت: بیشترین پرونده‌های زمین‌خواری در شهرستان شمیرانات و کمترین آن در منطقه حفاظت شده «کویر»است.

کد مطلب: ۶۵۸۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ علی امراللهی با بیان اینکه مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیست(پارک‌ ملی، منطقه حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و پناهگاه‌ حیات‌وحش) با سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: آثار طبیعی ملی مانند تنگه‌واشی یا غار رودافشان به‌ دلیل وسعت کم، کمتر مورد تعدی زمین‌خواران و متصرفان قرار می‌گیرند درحالی‌که در مناطق حفاظت شده احتمال زمین‌خواری به دلیل وسعت زیاد، بیشتر است.

وی با بیان اینکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون نزدیک به ۹۰۰ پرونده زمین‌خواری در استان تهران تشکیل شده است، تصریح کرد: این ۹۰۰ پرونده شامل پرونده‌هایی می‌شود که منتج به صدور رای شده یا در حال رسیدگی است همچنین از ۱۰ سال گذشته تاکنون ۱۶ میلیون متر مربع از اراضی مناطق چهارگانه آزادسازی و رفع تصرف شده است.

امراللهی در ادامه تصریح کرد: به‌طور دقیق نمی‌توانیم اعلام کنیم که در حال‌حاضر چند متر مربع از اراضی در مناطق چهارگانه تا قبل از صدور رای قطعی دچار زمین‌خواری هستند. متولی اصلی برخورد با زمین‌خواری و تعدی به اراضی ملی، ادارات منابع طبیعی هستند ولی به‌دلیل اهمیتی که حفاظت و صیانت از مناطق چهارگانه برای محیط زیست دارد در زمینه دعاوی کیفری، سازمان یا اداره محیط زیست بر اساس کشوری یا استانی بودن زمین‌خواری، مداخله می‌کند و علیه کسانی که به اراضی ملی تعدی می‌کنند، پرونده تشکیل می‌دهد.

وی درباره همکاری دستگاه‌های قضایی با اداره محیط زیست استان تهران توضیح داد: بعد از تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال که به صورت تخصصی روی بحث تصرفات اراضی کار می‌کند تعامل ویژه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و مراجع قضایی به وجود آمده است که این امر سبب شده موضوعات زمین‌خواری به حداقل برسد.

امراللهی در پایان تاکید کرد: بهتر است که مردم به محیط زیست به صورت یک موهبت الهی نگاه کنند و همه افراد در حفظ و صیانت از آن کوشا باشند. تک‌تک مردم باید محیط زیست را مانند اموال خود ببینند و به سازمان حفاظت محیط زیست دید دستگاهی نداشته باشند.

منبع:ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار