وزیر آموزش و پرورش:

طرح جدید رتبه بندی معلمان از سال آینده اجرا می شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای رتبه بندی معلمان از سال آینده گفت: روحیه محافظه کاری مانع از اجرای سند تحول بنیادین بوده است.

کد مطلب: ۶۵۸۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سید محمد بطحایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در مورد برنامه های در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش و اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد: این نهاد شرایط منحصر به فردی دارد و سند تحول نیز برخلاف برخی از اسناد بالادستی کاملا عملیاتی شده و مسیر تحول در آموزش و پرورش را کاملا ترسیم کرده است.

وی با بیان اینکه چشم انداز فعالیت ها در سند تحول کاملا مشخص است، افزود: هر فردی در مسند وزارت آموزش و پرورش باشد با استفاده از این سند کاملا در جریان کار قرار دارد و می تواند برنامه های خود را تنظیم و اجرا کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بر همین اساس برنامه ای که به مجلس دادم ناظر بر دوبخش است که بخش اول باعث تحول در متن و محتوای آموزشی و پرورشی است. در واقع بسیار به این موضوع پرداخته شده که آنچه که آموزش می دهیم با آنچه که خواسته ما و کاربردی است، فاصله دارد و دانش اموزان در مدرسه مسائل می آموزند که در خارج از این فضا نیازی به آن نداشته و تکیه بر محفوظات و حافظه محوری شرایط شکننده ای را در مدارس ایجاد کرده است.

بطحایی با بیان اینکه در مدارس دانش آموزان با رتبه های بالا از نظر نمره فارغ التحصیل می شوند، تصریح کرد: گاهی این دانش آموزان در حل کوچکترین مسائل و بدیهات عاجز هستند بنابراین بخشی از برنامه های آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی است.

به گفته وی بخش دوم برنامه مربوط به برنامه هایی است که روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش را تغییر می دهد.

آموزش و پرورش به شیوه 30سال پیش اداره می شود

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش را مانند ۳۰ سال گذشته اداره می کنیم، بیان کرد: اکنون روش های کاری تغییر کرده و تمرکز شدید در تصمیم سازی داریم و از پتانسیل عظیم یک میلیون و 700 هزار معلم شاغل و بازنشسته که مملو از تجربه ارزشمند تعلیم و تربیت هستند و دهها روش کار دیگر همچنین مسائل بین المللی در این زمینه و پیشینه غنی خود استفاده نمی‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه درس ملی افزود: ما وقتی صحبت از تحول می کنیم، جرات و جسارت ورود به مقوله های جدید است؛ کسانی که ملاحظه کار باشند قطعا نمی توانند تحول ایجاد کنند و یکی از مهمترین موانعی که در اجرای سند تحول داشتیم وجود این روحیه بوده است.

اجرای سند تحول روحیه خطر پذیری می طلبد

بطحایی با اشاره به اینکه تحولات باید کارشناسی شده و با علم کافی باشد، گفت: برنامه درس ملی چهارچوب کاملا روشنی را برای برنامه های درسی ما که مبتنی بر سند تحول بنیادین بوده و در این راستا بخشی از برنامه درس ملی در پایه یازدهم ارائه می شود اما تمامی این زیرنظام پیاده نشده است.

وی با بیان اینکه تغییر مقاطع تحصیلی نیز مربوط به برنامه درسی ملی است، گفت: چهار مقطع سه ساله در این برنامه به تصویب رسیده است و طرح هایی مانند تغییر نکردن معلم در سه ساله اول مقطع نیز مورد توجه قرار گرفت که در مناطقی اجرایی و در مواردی به دلیل آماده نبودن شرایط تحقق نیافت.

رتبه بندی به سنجش صلاحیت حرفه ای نیاز دارد

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت نظام رتبه بندی اظهار کرد: در برنامه ششم به طرح رتبه بندی تاکید شده و تکلیفی بر عهده دولت است که باید اجرایی شود البته برای هرگونه رتبه بندی نیازمند سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است و نیاز به پیش نویسی دارد که وزیر قبلی آموزش و پرورش آن را تهیه کرده است.

بطحایی افزود: امیدواریم بتوانیم پیش نویس قانون نظام رتبه بندی را در قالب لایحه ارایه کنیم تا بررسی شود؛ همچنین امیددارم با تدوین و بررسی لایحه در دولت دوازدهم یکبار برای همیشه این نگرانی برطرف شود که باید یک ارتباط منطقی بین شایستگی ها و صلاحیت ها و نظام پرداخت ها وجود داشته باشد در غیر این صورت بی‌انگیزگی برای نیروی انسانی ایجاد می شود.

وی در مورد اعتبارات مورد نیاز با اشاره به اینکه برآورد آن زود است، عنوان کرد: فکر می‌ کنم بتوانیم از سال آینده به تدریج نظام رتبه بندی را مستقر کنیم و از نظر منابع مالی فکر نمی کنم مشکلی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره انگیزه نخبگان برای ورود به آموزش و پرورش گفت: برای یک مدرسه مطلوب یک شرایطی را قائل هستیم و به عبارت دیگر مدرسه زمانی مناسب و مطلوب خواهد بود که امکانات لازم و نیروی انسانی حرفه ای و کاربلد داشته باشد.

طراحی نظام تضمین کیفیت در مدارس دولتی

بطحايي افزود: به عنوان جامعه آموزشی ذینفعانی داریم که در برخی موارد اولیا از کار ما ناراضی هستند و جمع این مولفه ها باید مورد توجه قرار گیرد که نظام تضمین کیفیت را شامل می شود. در واقع باید امکانات و زیرساخت های لازم را در اختیار مدارس قرار داد تا در مقابل نیازها پاسخ گویی را از سوی مدارس شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: این نظام باید نقاط ضعف ما و بسیاری از موارد دیگر را نشان دهد بنابراین امیدواریم با کمک دولت و نمایندگان مجلس در این امر گام های جدی برداشته شود.

کمبود منابع مالی، مانع فاصله طبقاتی نیست

وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه ها برای برقراری عدالت آموزشی گفت: یکی از شاخص ها در همه کشورها برابری فرصت آموزشی است در برنامه ریزی آموزشی شاخص هایی وجود دارد و اگر این تفاوت زیاد باشد به عنوان هشدار جدی تلقی می شود.

بطحایی تصریح کرد: در برنامه آموزشی این شاخص نشانه‌ای است که می تواند نشان دهد که بین دانش آموزی که در دور ترین منطقه با دانش آموزی که در منطقه مرفه تحصیل می کند، چقدر تفاوت وجود دارد.

وی اظهار کرد: باید به سمت محرومیت زدایی و کاهش تفاوت حرکت کرد اگر در دوره آموزش عمومی تفاوت زیاد باشد باید یقین داشت که در جامعه فردا این تفاوت حداقل به همان اندازه وجود خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه باید شاخص ها را بررسی کنیم ،عنوان کرد: حتی با وجود کمبود منابع باید فاصله و نابرابری را کاهش دهیم تا بتوانیم بعد از پایان دولت دوازدهم با عدد و رقم کاهش شاخص را اعلام کنیم.

سال آینده مشکل توزیع جنسیتی معلمان را نداریم

وزیر آموزش و پرورش درمورد توزیع جنسیتی نیروی انسانی بیان کرد: به دلیل تعادل بین خانم ها و آقایان برای پذیرش نیرو در دستگاه های مختلف برای امسال و سال آینده مشکلی نخواهیم داشت اما از سال بعد با مذاکره پذیرش نیرو باید متناسب با نیازها باشد.

وی تصریح کرد: درسال آینده دوره فنی و حرفه ای و کارودانش 3 ساله خواهد بد که با مشکل نیروی انسانی مواجه هستیم، سال آینده مذاکره کارشناسی با سازمان اداری و امور استخدامی در این رابطه خواهیم داشت تا پذیرش متناسب با نیاز مدارس باشد و در مورد جذب نیرو بین ما و سازمان اداری و امور استخدامی در مبنای محاسبه اختلاف داریم که به توافق خواهیم رسید.

70 درصد نیروی انسانی مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند

وزیر آموزش و پرورش گفت: قریب به 70 درصد نیروی انسانی ما دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و میانگین سابقه خدمت همکاران در آموزش و پرورش23 سال است که حیث تجربه و دانش آموزش و پرورش منحصر به فرد است بنابراین استفاده از فضای مجازی و تعامل با افراد از طریق مساله اجتناب ناپذیر است.

آموزش در مقایسه با تهدیدهای جامعه در مدارس کمرنگ است

وی در مورد توجه به مهارت های زندگی برای دانش آموزان بابیان اینکه دنیای امروز با دنیای دهه 60 بسیار تفاوت دارد، عنوان کرد: مشخصه معلم و مدرسه موفق درک شرایط جدید و انطباق با شرایط است.

بطحایی با بیان اینکه مدارس کمتر به نیازهای دانش آموزان و آشنایی با تهدیدها توجه می کند، افزود: دانش آموز باید بتواند در برابر تهدید های فضای مجازی از خود مراقبت کنند و این مساله تهدیدی جدی است و این در حالی است که بچه ها امروز در مدرسه این امور را کمتر آموزش می بینند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دهه60 تهدید ها به مراتب کمتر از امروز بود عنوان کرد: بنیان خانواده امروزفقط دغدغه ایرانی ها نيست بلکه در کشور های اروپایی هم به عنوان دغدغه مطرح شده است و در برنامه های درسی باید لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه آموزه های دینی تاکید فراوانی بر حفظ بنیان خانواده دارند ، بیان کرد: مدیریت بخشی از مشکل مربوط به برنامه های آموزشی است که در حیطه آوزش و پرورش نبوده بنابراین تا زمانی که برنامه ریز کلان و یکپارچه نداشته باشیم مشکل ایجاد می شود.

بطحايي در مورد تناسب نداشتن و عدم تقاضای متوازن در رشته ها گفت: بخشی از این مشکل خارخ از دست آموزش و پرورش است و آمایش سرزمین و حرف و مشاغل باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش ما نقش راهنمایی به دانش آموزان است، تصریح کرد: نمی توان دانش آموزان را مجبور به انتخاب رشته ای کرد که تمایلی به آن ندارد اما می توان برای آنها زمینه و رغبت به وجود آورد و برای ایجاد رغبت در دانش آموزان برای رشته هایی به غیر از تجربي فوق برنامه داریم.

وی یادآور شد: بنده به عنوان نماینده معلمان در هیات دولت وظیفه و تکلیف می دانم تا با تلاش خود و بکارگیری روش های منطقی و معقول در جهت شأن و منزلت جایگاه معلم بکوشم و وضعیت معیشت آنها را بهبود ببخشم که یکی از اولویت ها رتبه بندی معلمان است که مقدمات آن امسال و اجرایی شدن از سال آینده خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار