پژوهش جدید دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد:

ارتباط بین ضعف بینایی و زوال عقل در کهنسالی

پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد کهنسالانی که قوه بینایی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

کد مطلب: ۶۵۶۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از دیلی میل، تا پیش از این مطالعه ارتباط مهم بین ضعف قوه بینایی و کاهش توانایی شناختی در افراد مطرح نشده بود.

محققان حاضر دو مجموعه از داده‌هایی را تحلیل کردند که ارتباط بینایی ضعیف و خطر ابتلا به زوال عقل را آشکار می‌کند. آن‌ها داده‌های "نظرسنجی بررسی تغذیه و سلامت ملی"(NHANES) متعلق به سالهای بین 1999 و 2002 و همچنین داده‌های "نظرسنجی روندهای پیری و سلامت ملی"(NHATS) متعلق به سال‌های بین 2011 و 2015 را بررسی کردند.

هر دوی این دو نظرسنجی‌ها ارتباط نقص بینایی با کارکرد شناختی را در کهنسالان بررسی کرده بودند.

نظرسنجی NHANES حاوی پاسخ‌های هزار و 975 شرکت‌کننده بالای 60 سال بود و شرکت‌کنندگان تست عملکرد شناختی را از سر گذرانده بودند. نظرسنجی NHATS نیز پاسخ‌های 30 هزار و 202 شرکت‌کننده 65 سال به بالا را بررسی کرد و ارزیابی درباره زوال عقل ارائه داده بود.

پس از بازبینی نتایج هر دو این مطالعات، تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد نخستین مدرک مبنی بر ارتباط بین ضعف بینایی و کارکردهای شناختی بدتر را آشکار کرد. ارتباط بین این دو مولفه حتی با در نظر گرفتن جمعیت شناسی، سلامت و مولفه‌های دیگر به قوه خود باقی ماند.

آگاهی از این موضوع که افراد کهنسال ممکن است از نارسایی بینایی رنج ببرند و اینکه فراموشی به این موضوع مرتبط است، می‌تواند منجر به غربال‌گری‌های زودهنگام برای کشف علائم مرتبط با زوال عقل شود.

دانشمندان اعلام کرده‌اند مطالعه آنها مشاهداتی بوده و نمی‌تواند دقیق نشان دهد که چرا ضعف بینایی به زوال شناختی ربط دارد.

منبع:ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار