رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با پانا :

موضع مجلس درمورد تصویب لایحه کودک آزاری مشخص نیست/مقاومت غیر منطقی

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت:مجلس شورای اسلامی باید موضع خود را در زمینه تصویب قانون حمایت از کودکان مشخص کند زیرا سالهاست که این لایحه در مجلس خاک می خورد و نمایندگان هیچ اقدام موثری نکردند .

کد مطلب: ۶۵۵۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار پانا با اشاره به کاستی های لایحه حمایت از کودک و نوجوانان گفت: برخی از این مواد این لایحه باید بازنگری شود. لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سال 1387 در دولت تصویب شده و سپس به مجلس رفت و تا سال 1390 در مجلس شورای اسلامی مغفول مانده بود . مجلس شورای اسلامی دغدغه حمایت از کودکان را ندارد و باید موضع خود را در این زمینه مشخص کند.

وی در رابطه با سرنوشت کودکانی که مورد آزار قرار می گیرند، گفت: پژوهش ها نشان می دهد احتمال اینکه بخش قابل توجهی از این کودکان در آینده از بزهکاران شوند، بیشتر از سایر مردم است.

این آسیب شناس افزود: این کودکان از سرمایه های جامعه اند و زمانی که با خشونت با این کودکان رفتار شود، در آینده نمی توانیم از ظرفیت این افراد برای توسعه کشور استفاده کنیم.

آثار ماندگار آزارهای جنسی بر کودکان

به گفته موسوس چلک خشونت، آسیب های چند جانبه ای دارد ،در ابتدا این آسیب متوجه کودکان است که پیامد های متفاوتی دارد. اما زخم آزارهای روحی و جنسی عموما بیشتر است زیرا این زخم ها آثار ماندگارتری نسبت به آزار جسمی دارند.

این مددکار اجتماعی افزود: دومین جنبه آسیب هایی که کودک آزاری در پی دارد ،خانواده ها هستند. هم خانواده کودکی که آزار می بیند و هم خانواده شخص بزهکار؛ مانند خانواده قاتل آتنا که مردم خواستار ترکشان از آن محل بودند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: مورد سوم کنش های احساسی است که مردم را درگیر این نوع از آسیب ها می کند. البته باید به احساسات مردم احترام گذاشت اما اگر مردم خودشان بخواهند انتقام بگیرند، خارج از رویه قانونی است.

هراس اجتماعی محصول افزایش کودک آزاری ها

وی گفت: این آسیب ها هراس اجتماعی را به دنبال دارد. زمانی که تعداد کودک آزاری ها زیاد شود، ترس ونگرانی خانواده ها در سطح جامعه بیشتر می شود و این مسئله عواقبی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کودک آزاری پدیده جهان شمولی است بیان کرد: تمام دنیا با این مقوله بطور رسمی و قانونی مبارزه می‌کنند. در سال 78 برای ایجاد اورژانس اجتماعی از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کردیم. قتل آتنا در پارس آباد حساسیت‌ها را بیشتر کرد، ولی باید دقت کرد که دختر و مادر اسماعیل (قاتل) چه گناهی داشتند؟

موسوی چلک ادامه داد: قاتل آتنا و بنیتا دو ویژگی مشابه داشتند؛ هر دو سابقه دار بودند، باید بیشتر به مراقبت پس از خروج رسیدگی کرد، با توجه به نوع، جرائم و ویژگی‌های فردی آنان نوع نظارت را مدنظر قرار داد.

تشکیل پرونده اجتماعی برای شهروندان

وی گفت: برای شیوع و جرم زدایی در جامعه باید برای تمامی افراد بعد از تولد پرونده اجتماعی تشکیل داد،اگر هر کسی از کودکی یک پرونده اجتماعی داشته باشد در مدرسه اختلال‌های آن مورد پیگیری قرار گیرد، فرد در سنین بالا جرمی انجام دهد قوه قضاییه با در دست داشتن پیشینه پزشکی روانی فرد بهتر می‌تواند به آن فرد و جامعه کمک کند، حتی از جرم پیشگیری کند.

مددکار اجتماعی باید ظابطان اجتماعی باشند

موسوی چلک در ادامه گفت: مددکار اجتماعی باید ظابطان اجتماعی باشند، اگر این لایحه تصویب شود دیگر برای اقدام به موقع مددکار اجتماعی نیازی به حکم قضایی ندارد.

این مددکار اجتماعی با اشاره به آموزش های مورد نیاز کودکان افزود: هنگامی که ما به کودکمان آموزش می‌دهیم مسواک بزند، چرا نمی‌توانیم به او آموزش‌های خود مراقبت جنسی دهیم. این موضوعی است که باید سرفصل همه مسوولانی که در ارتباط با کودکان و نوجوانان هستند قرار بگیرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار