هفدهمین جشن حافظ شبی پر از یاد و خاطره علی معلم و یادگاری های او

جشن حافظ امسال مراسم هفدهمین دوره برگزاری خود را با حال و هوایی کاملا متفاوت در نبود علی معلم به صحنه برد. علی معلم در این جشن حضور نداشت و یاد و خاطراتش از زبان تک تک هنرمندانی که پا به روی سن تالار وزارت کشور می گذاشتند، زنده می شد.

کد مطلب: ۶۵۲۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، تالار وزارت کشور در شامگاه شنبه 21 مرداد ماه میزبان تمامی اهالی هنر بود تا جشن حافظ، یادگار علی معلم با شکوه هرچه تمام تر در نبود او برگزار شود. مراسم با قزائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و حضور مهران مدیری بر روی سن به عنوان مجری جشن امسال تا با اجرای این هنرمند جای خالی علی معلم کمرنگ تر حس شود.

گرامیداشت یاد شهید حججی

گرامیداشت یاد شهید محسن حججی که خبر شهادت مظلومانه اش ایرانیان را این روزها داغدار کرده است، آغازگر مراسم امشب بود و پس از آن شاهد حضور امین معلم فرزند کوچک علی معلم بر روی سن بودیم که وظیفه خوشامدگویی به حضار را عهده دار بود. کلیپی از دوره های گذشته برگزاری این جشن پخش شد و با خوانندگی رضا یزدانی و پس از آن شعرخوانی شیلا خداداد و دکلمه این بازیگر سینما بخش ابتدایی مراسم برگزار شد.

در ادامه امید معلم پسر بزرگ علی معلم به روی سن پا گذاشت و ضمن خیرمقدم به مهمانان جشن امسال اظهار کرد: به هفدهمین جشن حافظ این بار بدون پدر خوش آمدید، همه می دانید که چگونه آمدن این راه بدون او سخت بود اما او همیشه معتقد بود این راه باید ادامه پیدا کند و همیشه از ما می خواست این جشن برگزار شود، با انرژی شماست که این جشن برگزار می شود. شما حامی ما در برگزاری تنها جشن خصوصی و مستقل ایران هستید. نبود پدرم باور کردنی نیست اما تقاضا می کنم انرژی خود را نگه دارید و کاری کنیم که حضور پدر امشب اینجا حس شود.

یک دقیقه سکوت به احترام علی معلم

وی به معرفی اعضای هیئت داوران پرداخت و پس از آن مهران مدیری گفت: کار سختی به من واگذار شده است که به جای علی معلم امشب قرار بگیرم و برنامه را اجرا کنم، امشب شب پرستاره ای است، جای علی معلم خالی است اما مطمئنم او اینجا است و از شور و نشاط شما کیف می کند. خواهش می کنم به یاد علی معلم همه بمانید چون در جشن های این چنینی اینطور است که اواسط برنامه عده ای سالن را ترک می کنند.

به درخواست مهران مدیری حاضران در سالن یک دقیقه به یاد و احترام علی معلم سکوت کردند. در اینجا آذر معماریان همسر علی معلم بر روی سن حاضر شد و گفت: از همه شما تشکر می کنم که امشب به یاد علی معلم چراغ این جشن را گرم نگه داشتید. امسال به دلیل اینکه علی معلم تندیس های حافظ را پسندیده بود یکی از این تندیس ها را به نام او طراحی کردیم و در آن از فیروزه ایی که نشانی از علی معلم است استفاده کردیم. این تندیس امسال به یکی از سینماگران تعلق می گیرد اما از سال های بعد ممکن است به یک ایرانی برسد که نام ایران را پر آوازه کرده است.

تندیس حافظ ویژه علی معلم به اصغر فرهادی اهدا شد

برای اهدای تندیس علی معلم ساره بیات به روی سن آمد و این تندیس را دریافت کرد تا به دست اصغر فرهادی برساند.

پیامی تصویری از اصغر فرهادی به نمایش گذاشته شد که وی گفت: امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند، هیچ شبی به اندازه امشب جای خالی علی احساس نمی شود، برای خانواده او آرزوی تندرستی دارم.

ساره بیات نیز گفت: نمی دانم چه باید بگویم فقط می خواستم امشب جای علی معلم را خالی کنم و خوشحالم این تندیس را از طرف او به اصغر فرهادی می رسانم.

تندیس دستاورد نوشتاری

اولین جایزه، جایزه دستاورد نوشتاری بود که جواد طوسی برای اهدای آن به روی سن آمد و این تندیس به شهرام جعفری نژاد اهدا شد.

جواد طوسی پیش از اهدای این تندیس با اشاره به شکل گیری خانه فرهنگ گفت: ویژگی بارز شهرام جعفری نژاد مستقل بودن است، یادم است شهرام در شماره ۳۸ مجله فیلم کار خود را آغاز کند که البته از همان اول گزیده کار بود و سپس در نشریه ای به نام صنعت سینما کار کرد و چند سال پایمردانه در نشریه خود فعالیت داشت. من و او به بهرام بیضایی ارادت ویژه داریم.

جعفری نژاد نیز با خالی کردن جای علی معلم و اظهار ناباوری از نبود او در این مراسم، گفت: علی جان دیدی بالاخره آمدم، اصلا فکر نمی کردم روزی که تو نباشی این جایزه را بگیرم، مدام به این فکر می کنم تو بر می گردی. خانه فرهنگ پاتوق من و علی و جواد بود و ما باهم ضمن صحبت کردن، فیلم می دیدیم. او با همه کارهایش حتی با رفتنش ما را مبهوت کرد، نمی دانم چه زمان دوباره تو را می بینم اما امیدوارم جای خوبی برای ما در آن دنیا بگیری.

پس از صحبت های این هنرمند مهران مدیری با اشاره به اینکه، علی معلم دوست ندارد امشب ما غمگین باشیم پس بهتر است حالمان را عوض کنیم، سعی در تغییر فضای سالن داشت.

بزرگداشت محمدعلی کشاورز

در ادامه بزرگداشت محمدعلی کشاورز با حضور جمشید مشایخی انجام شد که از انجایی که حضور بر روی سن برای هردو هنرمند سخت بود اهدای تندیس در پایین سن صورت گرفت. محمدعلی کشاورز پس از دریافت تندیس حافظ، اظهار کرد: یاد آن بزرگوار علی معلم را گرامی می دارم، او در مجله خود تنها درباره سینما حرف نمی زد بلکه درباره تئاتر هم صحبت می کرد. اگر ما اعتقاد داریم که سینمای مان باید در دنیا شاخص باشد باید تئاتر قوی داشته باشیم. من خوشحالم که امشب سرورانم همچون جمشید مشایخی را می بینم. برای مردم ایران آرزوی موفقیت دارم این را هم باید بگویم که اگر تئاتر، تئاتر شود سینما هم جان می گیرد.

جمشید مشایخی نیز بیان کرد: علی در قلب ما جا دارد. من خاک پای همه شما هستم.

تندیس بهترین فیلم مستند

داریوش ارجمند برای اهدای تندیس بهترین فیلم مستند روی سن آمد. وی گفت: واقعا بدون علی معلم سخت است، از وقتی از در وارد شدم دلم گرفت او همیشه به استقبال می آمد با همان لبخند همیشگی اش، او همیشه با ماست. آن روزهای اول رفتنش فکر می کردم سینما بی پشت و پناه شد و درست فکر می کردم.

تندیس بهترین فیلم مستند به «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» اثر بهتاش صناعی ها و مریم مقدم رسید.

هر دو هنرمند به روی سن آمدند و پس از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود، بهتاش صناعی ها از عوامل مجله دنیای تصویر و آذر معماریان تشکر کرد.

تندیس بهترین فیلمنامه تلویزیونی

آزیتا حاجیان و کوروش تهامی برای معرفی و اهدای تندیس این بخش به روی سن آمدند. آزیتا حاجیان گفت: امیدوارم همه هنرمندان و عزیزان سلامت باشند. روح علی معلم شاد. کوروش تهامی نیز با خواندن شعری یاد علی معلم را گرامی داشت.

تندیس بهترین فیلمنامه تلویزیونی به سروش صحت و ایمان صفایی برای مجموعه تلویزیونی «لیسانسه ها» اهدا شد.

سروش صحت پس از دریافت تندیس این بخش گفت: خوشحالم که در اینجا هستم و خوشحالم این جایزه را ما گرفتیم. او به کتی که در تن داشت اشاره کرد و گفت: من بعد از ۱۷ سال این کت را در می آورم و آن را نگه می دارم و یک کت دیگر برای ۱۷ دوره بعد می خرم.

تندیس ویژه هیات داوران به محمدرضا گلزار رسید

امیر پوریا برای اهدای تندیس ویژه هیات داوران روی صحنه آمد و گفت: این جایزه بسیار مهم است، من اینجا هستم که از سوی دیگر داوران جایزه را به کسی اهدا کنیم که سال ها پیش وقتی علی معلم با او مصاحبه کرد از آثار او یاد کرد.

وی عنوان کرد: این جایزه توسط حمید نعمت الله و علیرضا رییسیان اهدا می شود.

رییسیان روی سن حضور یافت و گفت: تا شقایق هست زندگی باید کرد، امشب افراد زیادی هستند و یاد علی معلم زنده است. همیشه ستاره ها لطافت آسمان هستند و قرار است امشب به یک ستاره جایزه بدهیم. این جایزه به محمدرضا گلزار برای ایفای نقش در عاشقانه و سلام بمبئی اهدا می شود.

محمدرضا گلزار پس از دریافت تندیس خود با تشکر از هیات داوران گفت: جای معلم خالی است، مطمئنم که شما هم با من هم عقیده هستید که نمی شود تصور کرد او حضور ندارد، من این جایزه را بعد از ۱۷ سال به فال نیک می گیرم و از عوامل این دو پروژه و هوادارانم که حامی من بودند تشکر می کنم.

تندیس بهترین بازیگر زن و مرد کمدی

الهام حمیدی و میلاد کی مرام برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن کمدی سریال پا به روی سن گذاشتند.

سیما تیرانداز برای بازی در «پادری» تندیس بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیون را دریافت کرد.

مرجانه گلچین نیز برای اعلام برگزیده بهترین مرد کمدی سریال ها روی سن آمد و هوتن شکیبا برای بازی در سریال «لیسانسه ها» تندیس بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیون را دریافت کرد.

شکیبا روی سن آمد و پس از دریافت تندیس خود، گفت: آشنایی من با علی معلم در جشن پانزدهم بود که از من خواست با صدای دیبی صحبت کنم. الان نه او هست و هم دیبی ۲ سال است که ممنوع الفعالیت است و امیدوارم بتواند دوباره کار کند.

او این جایزه را به پدرش تقدیم کرد.

تندیس بهترین بازیگر زن درام

در این بخش هنگامه قاضیانی و امین حیایی به روی سن آمدند تا تندیس ها را اهدا کنند. قاضیانی گفت: جای علی معلم خیلی خالیست اما او حضور دارد. خیلی خوشحالم که جایزه را به کسی می دهم که با او خاطره های خوبی دارم و او کسی جز ساره بیات برای سریال عاشقانه نیست.

ساره بیات پس از دریافت تندیس خود از آذر معماریان برای برپایی این جشن تشکر کرد.

تندیس بهترین بازیگر مرد درام

پوران درخشنده و اسحاق خانزادی برای اهدای تندیس این بخش به روی سن آمدند و پوران درخشنده عنوان کرد: علی معلم رفت ولی جشن حافظ ماند.

تندیس بهترین بازیگر مرد درام به هومن سیدی برای سریال عاشقانه اهدا شد.

سیدی گفت: فکر می کنم فقط در ایران این اتفاق رخ می دهد که در لحظه واحد هم خوشحال باشید و هم ناراحت و من خوشحال هستم برای دریافت این جایزه و ناراحتم که علی معلم نیست.

تندیس بهترین کارگردان تلویزیونی

برای اعلام تندیس این بخش مهناز افشار روی سن آمد و گفت: خیلی خوشحالم گلزار جایزه گرفت. سوپراستار بودن نوش جانش و همچنین برای ساره بیات هم خیلی خوشحالم.

وی افزود: سال گذشته خیلی علی معلم بازخواست شد به مکانی رفت و آمد داشت. آن افراد الان ناراحت نیستند؟ حرفی نزنیم که نتوانیم جبرانش کنیم.

منوچهر هادی تندیس بهترین کارگردانی تلویزیون را برای ساخت سریال «عاشقانه» دریافت کرد.

هادی گفت: «عاشقانه» اول به مردم و دوم به مادر صوفیا یعنی یکتا همسرم و تنها عشقم تعلق دارد.

وی به مشکلات سریال عاشقانه اشاره کرد و گفت: بیشتر این مشکلات از وزارت ارشاد بود که در همه مشکلات رضا گلزار بسیار کمکمان کرد.

تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی

مهران مدیری برای دعوت از غلامرضا نیکخواه، مهران غفوریان، یوسف تیموری و رضا داوودنژاد برای معرفی برگزیده این بخش از عنوان «چهار قند» استفاده کرد. این چهار هنرمند با شیطنت ها و شوخی های همیشگی خود تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی را به رضا جودی برای سریال لیسانسه ها اهدا کردند.

تندیس بهترین چهره تلویزیونی

لادن مستوفی و یکتا ناصر به روی سن آمدند. لادن مستوفی به عنوان یکی از اهداکنندگان جایزه گفت: یاد علی معلم گرامی باد، ما تا سال ها وام دار او خواهیم بود. یکتا ناصر نیز گفت: من هیجان زده بودنم به دلیل جایزه همسرم است، برای او خوشحالم چون می دیدم که با چه انرژی و تحمل و بردباری پروژه را به سرانجام رساند، از خانواده معلم نیز ممنونم که این شب های به یاد ماندنی را رقم زدند.

جایزه بهترین چهره تلویزیونی، آخرین جایزه بخش تلویزیون بود که به احسان علیخانی برای مجموعه ماه عسل رسید.

احسان علیخانی پس از دریافت تندیس خود گفت: در بین نامزدها دو رفیق خوب به نام رامبد و عادل دارم و نفر سوم هم مهران مدیری است که فکر می کنم مهران با من قهر است چون من هر دفعه از او دعوت کرده ام آمده و هرگاه او از من دعوت کرد بنا به دلایلی نتوانستم به برنامه او بروم، جا دارد تشکر و قدردانی کنم از صالح علا که حکم معلمی برای من دارد.

وی جایزه خود را به خانواده شهید حججی تقدیم کرد و گفت: هرکدام از ما تلقی از جسارت و شجاعت داریم، من افراد شجاع را بسیار دوست دارم، چند روزی است عکسی دست به دست می شود که معادله شجاعت را تغییر داده است خدا باعث و بانی هر جنگی را به زمین گرم بزند دوست دارم تندیس ام را به خانواده محسن حججی این بچه شیر ایرانی تقدیم کنم.

این بخش دو برگزیده داشت که سعید راد برای اهدای جایزه دوم به روی سن آمد. او ابتدا مقابل محمدعلی کشاوز تعظیم کرد و گفت: دوست دارم از نوید محمدزاده که بازی بسیار خوبی نیز دارد یاد کنم و باید بگویم سال هایی که در غربت بودم افرادی در آنجا برنامه اجرا می کردند، من مردی را دیدم که فوق العاده بود، او کسی نیست جز مهران مدیری.

تندیس دوم به مهران مدیری اهدا شد و این هنرمند پس از دریافت تندیس خود گفت: این پنجمین تندیسی است که از جشن حافظ می گیرم و خوشحالم که این جایزه را از دست سعید راد گرفتم.

وی در ادامه عنوان کرد: احسان علیخانی چه گفت؟ گفت من با او قهرم؟ بله درست است قهرم! این را هم بگویم که محمدصالح علا کسی است که همه ما در تلویزیون شاگردش بوده‌ایم و به نظرم همه جایزه‌های دنیا را باید به او داد.

جایزه نشان عباس کیارستمی

این دومین سالی است که این نشان اهدا می شود. همایون ارشادی برای اهدای آن به روی سن آمد و گفت: از خانواده علی معلم که کاری کردند این جشن ادامه پیدا کند تشکر می کنم، مطمئنم حضور معنوی علی معلم و عباس کیارستمی سال ها ادامه خواهد داشت.

رضا درمیشیان جایزه نشان عباس کیارستمی را دریافت کرد. وی پس از دریافت جایزه اش گفت: من نبود کیارستمی و معلم را باور ندارم اما می دانم حتما آنها در اینجا حضور دارند.

تندیس بهترین موسیقی متن

در ادامه مراسم مهران مدیری از کیهان کلهر به عنوان یک چهره جهانی یاد کرد و نام او را به عنوان برگزیده بهترین موسیقی متن برای ساخت موسیقی فیلم لانتوریف اعلام کرد. مدیری به حضور کیهان کلهر اشاره کرد که در هیچ مراسمی شرکت نمی کند. کیهان کلهر پس از حضور روی سن گفت: خیلی از شما ممنونم و امیدوارم لایق محبت تان باشم.

تندیس بهترین دستاورد هنری

سیدضیاالدین دری برای اهدای تندیس بهترین دستاورد هنری روی صحنه آمد و گفت: امشب شب علی معلم است. انشاالله تا سی سال دیگر این جشن ادامه یابد و به جشنی مستقل در خاورمیانه تبدیل شود.

عبدالله اسکندری تندیس بهترین دستاورد هنری برای طراحی چهره پردازی سه بعدی لانتوری دریافت کرد. اسکندری با تشکر از خانواده علی معلم بیان کرد: به رضا درمیشیان تبریک می گویم و از شهامتش تشکر می کنم.

در اینجای مراسم کلیپی از هنرمندان زنده و درگذشته در دوران های مختلف جشن حافظ و سخنان کوتاهی از جایزه گرفتن آنها نمایش داده شد.

تندیس بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال

در ادامه لوریس چکناواریان روی سن آمد تا برنده تندیس بهترین ترانه تیتراژ را اعلام کند. تندیس حافظ بهترین ترانه تیتراژ اهدا شد به سالار عقیلی برای قطعه خون غزل در سریال معمای شاه.

سالارعقیلی پس از حضور روی سن و دریافت تندیس خود گفت: خوشحالم با وجود مشکلاتی که سال گذشته بود این جشن برگزار شد، بها دادن به هنر این مرز و بوم از وظایف همه ما و دولت است.

این ترانه تیتراژ توسط سالار عقیلی به همراه گروه رازونیاز به اجرا در آمد و این خواننده با یادی از زنده یاد افشین یداللهی قطعه ای از سروده های ایشان را اجرا کرد.

پس از آن مهران مدیری یادی از عارف لرستانی کرد و اشاره به اینکه در تدوین کلیپ نام این هنرمند از قلم افتاده بود.

تندیس بهترین تدوین و فیلمبرداری

در ادامه مراسم جایزه بخش تدوین و فیلمبرداری سینمایی اهدا شد. نسرین مقانلو و بهنوش بختیاری برای اهدای تندیس این بخش به روی سن آمدند.

جایزه بهترین تدوین تعلق گرفت به سجاد پهلوان زاده برای ماجرای نیمروز.

پهلوان زاده با دریافت تندیس خود گفت: ما جوان‌ها کمی دیر رسیدیم و آقای معلم را خوب ندیدیم. روحش شاد. از پدر و مادرم تشکر می‌کنم.

تندیس بهترین فیلمبرداری نیز تعلق گرفت به هومن بهمنش برای «اژدها وارد می‌شود»

تندیس بهترین فیلمنامه

تندیس حافظ بهترین فیلمنامه به رضا عطاران برای فیلمنامه «دراکولا» تعلق گرفت. از آنجا که امسال دو جایزه فیلمنامه اهدا می‌شود تندیس دوم حافظ برای بهترین فیلمنامه سینمایی نیز به نرگس آبیار برای فیلمنامه «نفس» اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر زن سینما

سارا رسول‌زاده تندیس بهترین بازیگر زن را اهدا کرد که این بخش نیز دو برگزیده داشت. تندیس اول به فاطمه معتمدآریا برای آباجان و تندیس دوم به الناز شاکردوست برای فیلم «مبارک» رسید.

تندیس بهترین بازیگر مرد سینما

این بخش سه برگزیده داشت؛ نخستین تندیس به جواد عزتی برای بازی در «ماجرای نیمروز» رسید.

دومین تندیس بهترین بازیگر مرد به شهاب حسینی برای بازی در فیلم فروشنده رسید که وی در سالن حضور نداشت.

سومین تندیس بهترین بازیگر مرد نیز به نوید محمدزاده برای بازی در لانتوری اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردان سینما

تندیس بهترین کارگردان سینما به محمدحسین مهدویان برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد. او در سالن حضور نداشت و جایزه را محمود رضوی تهیه کننده فیلم دریافت کرد تا به دست ایشان برساند.

تندیس بهترین فیلم

فاطمه معتمدآریا برگزیده این بخش را اعلام کرد.

تندیس بهترین فیلم به «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی رسید. فرید مصطفوی، مدیر تولید «فروشنده» روی سن آمد و این تندیس را دریافت و پیام اصغر فرهادی را قرائت کرد.

هفدهمین جشن حافظ با معرفی برگزیده های خود و به ثبت رساندن شبی دیگر به نام اهالی فرهنگ و هنر و به یادگار گذاشتن خاطره ای دیگر برای سینما گران و هنرمندان به کار خود خاتمه داد.

زهرا صفایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار