دانش آموزان نخبه ناحیه دو مشهد موفق به مهار باکتری های عفونت زا شدند

دو دانش آموز ناحیه دو مشهد با استفاده از عصاره پوست انار، موفق به مهار باکتری های عفونت زای تنفسی و ادراری شدند و به مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی راه یافتند.

کد مطلب: ۶۵۲۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، ویدا بلوچ زاده و دنیا اقتصادی دانش آموزان دبیرستان دوره اول فاطمه زهرا (س) ناحیه دو مشهد با هدایت مینا روحانی دبیر فرهیخته علوم تجربی این آموزشگاه، دست به کار بزرگی زدند و برای نخستین بار توانستند با استخراج ماده مؤثره پوست انار، تأثیر آن را در مهار باکتری های عفونت ادراری و ذات الریه کشف کنند.

محسن روحانی نیا مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد در دیدار با این نخبگان اظهار کرد: این دانش آموزان علمی و تلاشگر، نه تنها افتخار ناحیه دو بلکه مایه مباهات این سرزمین و آینده سازان ایرانی قدرتمند در عرصه دانش هستند. این مسئول ادامه داد: اداره ناحیه دو برای اعتلای علمی دانش آموزان نخبه از هیچ کمکی در حد توان دریغ نخواهد کرد.

مینا روحانی سرپرست این تیم تحقیقاتی با تشریح جزئیات این طرح پژوهشی به خبرنگار پانا گفت: در بررسی های میدانی دانستیم برخی از بیمارانی که بستری می شوند، در معرض باکتری بیمارستانی «کلبسیلا پنومونیه» قرار گرفته که منشأ عفونت های تنفسی و ادراری است. وی ادامه داد: با مطالعه آثار عصاره پوست انار در ژورنال های معتبر علمی، به تأثیر ضد باکتریایی آن پی بردیم و توانستیم با استفاده از این ماده، باکتری مقاوم به درمان مذکور را از بین ببریم. روحانی با اشاره به راهنمایی های اساتید دانشگاه در تمام مراحل پژوهش گفت: قصد داریم ضمن ادامه همکاری های علمی با اساتید، با اجرای این پژوهش در نمونه آماری بزرگتر، طرح را به ثبت رسانده و مقاله ای در این خصوص در یک مجله علمی - پژوهشی معتبر منتشر کنیم.

شایان ذکر است این طرح رتبه اول استان را در جشنواره نوجوان خوارزمی کسب کرده و در روزهای 24 و 25 مرداد ماه سال جاری به نمایندگی از استان خراسان رضوی در آوردگاه کشوری این جشنواره شرکت خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار