رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد:

پیش بینی رشد 6 درصدی اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پیش بینی رشد 6 درصدی اقتصادی گفت: هم اکنون تورم تک رقمی شده و نرخ سود باید حتما کاهش یابد .

کد مطلب: ۶۵۱۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ،ولی الله سیف در مراسم روز خبرنگار با تبریک به اهالی خبر به تشریح برخی اقدامات انجام شده در این بانک طی چهارسال گذشته پرداخت و اعلام کرد: در این ۴ سال تلاش کردیم یک اموری را ساماندهی کنیم که نظام بانکی را آزار می داد و امکان اثر بخشی سیاست های پولی را نمی داد.
وی با اشاره به وضعیت نرخ سود در نظام بانکی گفت: در این مدت نرخ سود بانکی نتوانست علی رغم کاهش تورم پایین بیاد و سیاست های شورای پول و اعتبار هم نمی توانست عملی شود.
سیف تاکید کرد: هم اکنون تورم تک رقمی شده و نرخ سود باید حتما از این چیزی که الان است پایین تر بیاید.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی و تسهیلات نظام بانکی و نرخ این تسهیلات نقش مهمی در رقابت پذیر بودن محصولات داخلی دارد تصریح کرد: باید تلاش کنیم هر چه زودتر به ایجاد تعادل در متغییرهای اقتصادی بخصوص نرخ سود عمل کنیم.
سیف ضمن اشاره به اینکه موسسات غیرمجاز اجازه اجرای سیاست کاهش سود بانکی را نمی داد، افزود: در این چهار سال بزرگترین چالش ما در بانک مرکزی معضل موسسات غیرمجاز بود که همواره تزلزلاتی را در اثربخشی سیاست های پولی ایجاد می کرد.
وی افزود: الان با همکاری دستگاه های مربوطه به خصوص قوه قضاییه و نیروی انتظامی با صدای بلند به مردم این بیان را می رسانیم که سرمایه های خود را به نهادی که نمی شناسید و نمی دانید چه کار می کند و مجوز ندارد نسپارید
سیف خطاب به مردم تاکید کرد که گول نرخ های سود بالا را نخورید و ادامه داد: این پیام را سال ۹۲ با این رسایی نمی توانستم بگویم چراکه هجومی را به همراه داشت ولی الان این موسسات دیگر وجود ندارد و همه آنها تعیین تکلیف شده اند.
وی افزود: برای جلوگیری از پیداش و جوانه زدن دوباره این موسسات باید به مردم هشدارهای لازم را دهیم. مردم باید توجه کنند بازدهی مورد انتظار با ریسک قابل قبول ملاک است اگر جایی بالاتر از این نرخ را وعده می دهد بدانیم مشکلی وجود دارد و خطر از بین رفتن سرمایه هایمان بالاست.
سیف تصریح کرد: در سایه این دستاوردی که بانک مرکزی با همکاری سایر نهادها بدست آورده، امیدواریم در آینده شاهد اثر بخشی سیاست های پولی و تصمیمات شورای پول و اعتبار باشیم.
وی با بیان اینکه ثبات بازار ارز، کنترل نقدینگی از تصمیمات اصلی بانک مرکزی در این سالها بوده است افزود: برخی می گفتند به بهانه کنترل تورم رکود را دامن زده ایم درحالیکه با ظرافت سیاست ها را اجرا کرده و شاهد رشد ۱۲,۵ درصد در سال گذشته بودیم. البته منتقدان می گویند عمده برای نفت است ولی ما هم قبول داریم و می دانیم رشد بدون نفت ۳.۳ درصد است بنابراین به رشد ۳.۳ درصدی رکود نیست .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار