توصیه هایی برای عکاسان خبری/۱

آمادگی برای عکاسی

واحد آموزش پانا: مهم‌ترین چیزی که باید همیشه به یاد داشته باشید؛ این است که هدف شما گرفتن عکسی است که توجه خواننده را جلب می‌کند و او را به پیگیری داستان علاقه‌مند می‌کند." فیل کومز"_ دبیر عکس در خبر بی‌بی‌‍سی_ در اولین قسمت از این مجموعه آموزشی در "مدرسه روزنامه نگاری" به نکاتی اشاره می‌کند که با رعایت آنها می‌توانید نهایت استفاده را از زمان عکاسی ببرید.

کد مطلب: ۶۴۹۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد

هدف عکاسی خبری را فراموش نکنید!

هدف عکاس خبری؛ گرفتن عکسی است که توجه خواننده را جلب کرده و او را به پیگیری داستان علاقه‌مند می‌کند. باید خواننده را درگیر و آگاه سازد، و در صورت نیاز شور موجود در لحظه را ثبت کند . [فراموش نکنید!عکس در خبر بار زیادی از وظایف خبر یا گزارش را بر دوش می کشد: جذابیت بصری، برانگیختن حس کنجکاوی در مخاطب، القا حس پیگیری، پیام رسانی خبر با انطباق بر متن اینها از وظایف عکس خبری است که باید رعایت شود.]

الگوبرداری اصلا عیب نیست. عکس‌های عالی زیادی پیدا می‌شود: در روزنامه‌ها، تبلیغات، و تلویزیون - و البته در وبسایت بی‌بی‌سی؛ کارمندان بی‌بی‌سی به بعضی از بهترین عکس‌ ‎ های خبری دنیا دسترسی دارند .

با بررسی این عکس‌ها می‌توانید ترکیب‌بندی مناسب را پیدا کنید. ولی فقط بر عکس‌های مجزا تکیه نکنید. به ترتیب بصری داستان‌های خبری دقت کنید و از بررسی متن‌های خالی هم غافل نشوید .

پیش از عکاسی

  • آمادگی کامل یکی از شروط اصلی موفقیت در عکاسی است. نه تنها باید به خوبی با تجهیزات کاری آشنا باشید - بلکه باید موضوع عکاسی را هم خوب بفهمید _ قرار است چه استفاده‌ای از عکس‌ها شود؟ اصلا برای چه باید این عکس‌ها را بگیرید؟ و چه جایگاهی در روایت داستان خواهند داشت؟
  • اگر قرار است نظرات مردم کوچه و بازار را جویا شوید ، هدف عکس‌ها مشخص است - برای مصور کردن نظرها گرفته می‌شوند_ ولی این همه داستان نیست و باید چند چیز دیگر را هم در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید همه عکس‌ها از سر و گردن باشند، همه با کادر باز گرفته شوند، یا، حتی بهتر، ترکیبی از هر دو؟
  • وقتی برای یک خبر یا یک مجموعه عکاسی می‌کنید باید موضوع را از زاویه دید خود ببینید و این دید شخصی باید بر عکس‌هایی هم که می‌گیرید تاثیر بگذارد .

در این‌جا به نکاتی اشاره می‌کنم که رعایتشان به آمادگی بهتر شما در عکاسی کمک خواهد کرد. خاطرتان جمع باشد که حضورتان در صحنه به تاخیر نخواهد افتاد، چون بعد از مدتی ملکه ذهنتان خواهند شد و می‌توانید در راه به آن‌ها فکر کنید .

اصول اولیه تجهیزات

1_ شاید این سوال‌ ‎ ها برایتان بدیهی باشد ولی واقعا می‌دانید از کجا قرار است دوربین بگیرید؟ یا شاید باید از دوربین تلفن استفاده کنید؟ آیا باطری را شارژ کرده‌اید؟ عکس‌ها از چه طریقی به دفتر منتقل می‌شوند؟

2_اگر فکر می‌کنید که احتمال دارد برای عکاسی دوربینی به شما بدهند و بخواهند برای عکاسی سر صحنه بروید، همین حالا این کارها را انجام دهید :

  • مسئول صدور دوربین در حوزه خود را پیدا کنید یا از جای نگه‌داری دوربین گروه مطلع شوید (شاید استفاده از دوربین تلفن کفایت کند؟)[ در غیر اینصورت کارهای اداری و هماهنگی ها برای گرفتن دوربین را زودتر انجام دهید تا در انجام ماموریت خود و در سرِ برنامه دیر نرسید، شما انجا هم کارهای زیادی دارید که معطل خواهید شد.]
  • مسئولیت شارژ باطری و بررسی تجهیزات بعد از عکاسی را به یکی از اعضای گروه واگذار کنید. [مبادا! چیزی را فراموش نکنید]
  • آیا همه وسایل - دوربین، حافظه، شارژر، کابل یواس‌بی و غیره - یک جا نگه داشته می‌شوند؟
  • کار با تجهیزات را یاد بگیرید. این شامل امکانات اولیه خودکار می‌شود. استفاده مناسب از فلاش در نور کم، یا استفاده از فلاش برای کم کردن سایه‌ها در نور شدید، یا حتی خاموش کردن فلاش در صورت نیاز. دوربین را دست بگیرید و تمرین کنید. لازم نیست با تک ‌تکِ امکانات دوربین آشنا باشید، ولی آگاهی از بعضی از امکانات مقدماتی آن باعث می‌شود با اطمینان بیشتری عکس بگیرید.
  • چگونگی انتقال عکس‌ها به لب تاپ یا رایانه رومیزی را یاد بگیرید.
  • خلاصه یک مانور آزمایشی برگزار کنید. مطمئن شوید همه تجهیزات درست کار می‌کنند و طریقه کار با آن‌ها را می‌دانید. اگر قرار است تحت فشار کار کنید بهتر است پیش از شروع کار با این چیزها آشنا باشید .

***حواستان باشد که اگر نفر آخری که از وسایل استفاده کرده مشکلات احتمالی را گزارش نکرده باشد آن مشکلات حل‌نشده باقی مانده‌اند. کسب اطمینان از وضعیت تجهیزات و امکان استفاده درست از آن‌ها در صحنه وظیفه شما است .

-----------------------------------------------

  • برگرفته از مدرسه روزنامه نگاری بی. بی. سی با تو ضیحات و تغییرات نگارشیِ آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار