میرطاهر مظلومی در گفت و گو با پانا:

بنگاه تئاترال اصالتی بشری دارد/لایه های تراژیک در طنز ایرانی موجود است

میرطاهر مظلومی با اشاره به حضورش در نمایش بنگاه تئاترال؛ گفت: تماشاچی اگر با دقت به این اثر نگاه کند، درس‌های بسیار بزرگی از آن خواهد آموخت: با طراحی زیبا و عمیقی که‌هادی مرزبان انجام داده است، ادبیات در این نمایش به یک موجود زنده بدل شده است.

کد مطلب: ۶۴۹۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد

میرطاهر مظلومی، که این روزها در نمایش «بنگاه تئاترال»، به نویسندگی «علی نصیریان» با کارگردانی «هادی مرزبان» در تماشاخانۀ سنگلج تهران به روی صحنه رفته است، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، ضمن تأکید بر این موضوع که در این متن نوعی از اصالت بشری نهفته است، گفت: پهلوان و قهرمان وجود ندارد و انسان‌ها را می بایست در موقعیت‌های مختلفی که در آن قرار می گیرند، شناخت.

مظلومی در ادامه، با اشاره به این امر که پهلوان این نمایش فردی بی هویت است، افزود: کارگردان اثر، در قالب طنز این اثر را به روی صحنه برده است و این امر در حالی است که در برخی از صحنه‌های این نمایش به وضوح می بینیم که متن اثر، در عین این که مخاطب را با کمدی خود می خنداند، گروتسکی عمیق است که لایه‌های تراژیک بسیاری در آن موجود است.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که تماشاچی اگر با دقت به این اثر نگاه کند، درس‌های بسیار بزرگی از آن در خواهند یافت، ادامه داد: اصحاب معرفت در گرمای کرسی تجربیات مادربزرگ‌ها رشد کرده اند و به یقین درس‌های بزرگ این نمایشنامه را پیدا می کنند.

این بازیگر تئاتر، با اشاره به این مطلب که پیش تر در بازار می گفتند چک‌های سفید ما، ریش سفیدان بازار هستند، اظهار داشت: در این روزگار همسایه‌ها در بازار به یکدیگر اعتماد ندارند و این امر ناشی از عدم شناخت صحیح است.

مظلومی ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز برادری و صلۀ رحم در مراودات مردم کم شده است، تصریح کرد: زمانی که این شاخصه‌های خوب انسانی و اسلامی در زندگی بشر کمرنگ شود و آز و طمع جای آن را بگیرد، انسان‌ها را از لبۀ پرتگاه به پایین پرت خواهد کرد.

وی با اذعان به این امر که مخاطب این اثر در طول زمان تماشای این نمایش خواهد خندید و در نهایت درخواهد یافت که در انتهای این داستان پهلوانی وجود ندارد، تأکید کرد: با طراحی زیبا و عمیقی که‌هادی مرزبان انجام داده است، ادبیات در این نمایش به یک موجود زنده بدل شده است.

این بازیگربا اشاره به این امر که ماندگاری در هنر به مدیریت فرد باز می گردد و اگر فردی بتواند خود را مدیریت کند، به موفقیت خواهد رسید، یادآور شد: شرایط زندگی گاهی نمی گذارد که انسان درست خود را مدیریت کند، چرا که گاهی در زندگی معضلاتی پیش می آید که انسان را به دست انداز می اندازد و این که انسان بتواند خود را در روندی مدیریت کند، به یقین موفق خواهد بود.

مظلومی که فعالیت های بسیاری در عرصۀ گویندگی رادیو و دوبلاژ داشته است، خانوادۀ تئاتر را خانواده ای نجیب دانسته و با اشاره به این امر که تئاتر ایران با شرافت به حیات خود ادامه می دهد، اظهار امیدواری کرد: امید است که مسئولین توجه بیشتری به هنرمندان تئاتر داشته باشند، چرا که معتقدم رأس کار یک مملکت فرهنگ آن است و ساخته شدن این فرهنگ در دستان هنرمند تئاتر شکل می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار