بهره برداری امتداد غربی بزرگراه شهید حکیم و تونل شهدای غزه در تهران

این مسیر بزرگراهی دارای 10 تقاطع غیرهمسطح شامل تقاطع بزرگراه شهید حکیم با خیابان های کوهک، کاج، گلها، ایران خودرو، رودخانه وردآورد، پژوهش، اردستانی و همچنین تقاطع های برقرارکننده ارتباط معابر محلی در محدوده منطقه 22 است.

کد مطلب: ۶۴۸۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران, امتداد بزرگراه حکیم تا تقاطع آزادراه آزادگان مسیری 15 کیلومتری حدفاصل تقاطع آزادگان تا اتوبان تهران - کرج (تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 2) و جاده مخصوص تهران - کرج (تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی 1) است.
این مسیر بزرگراهی دارای 10 تقاطع غیرهمسطح شامل تقاطع بزرگراه شهید حکیم با خیابان های کوهک، کاج، گلها، ایران خودرو، رودخانه وردآورد، پژوهش، اردستانی و همچنین تقاطع های برقرارکننده ارتباط معابر محلی در محدوده منطقه 22 است.
همچنین 2 پل جهتی ارتباط این مسیر بزرگراهی با آزادراه آزادگان را تقویت کرده است.
پوسته طرح ادامه بزرگراه شهید حکیم 45 متر است.
هر یک از باندهای شرقی و غربی این مسیر بزرگراهی دارای سه خط عبوری است طول مسیر کندروها سه هزار و 750 متر و طول مسیرهای دسترسی (رمپ و لوپ ها) احداث شده در تقاطع های 10 گانه این پروژه نیز حدود 9 کیلومتر است. مجموع پل های احداث شده در تقاطع های غیرهمسطح ادامه بزرگراه شهید حکیم به 12 دستگاه می رسد.
در این پروژه سه میلیون متر مکعب عملیات خاکی، 86 هزار مترمکعب بتن ریزی، 130 هزار تن آسفالت و سه هزار و 620 متر دیوار حائل انجام شده است.
برای احداث این پروژه 171 هزار متر مربع معارضات ملکی تملک شده و پنج کیلومتر شبکه آب و گاز و 210 اصله تیر برق معارضات تأسیساتی رفع شده است.
هزینه تقریبی اجرای این پروژه 350 میلیارد تومان اعلام شده است.
بزرگراه شهید حکیم در امتداد غربی بزرگراه رسالت یکی از مهم ترین شریان های شرقی- غربی پایتخت به شمار می رود.

* پروژه تونل شهدای غزه در تراز زیرسطحی بوستان جنگلی چیتگر
تونل شهدای غزه نیز برای ادامه بزرگراه شهید حکیم در حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا سه راه کاروانسراسنگی و به منظور حفظ محیط زیست و درختان منطقه چیتگر و دریاچه شهدای خلیج فارس طراحی و احداث شده است.
این تونل که به صورت یک تونل دوقلو طراحی و اجرا شده، امکان توسعه بزرگراه شهید حکیم بدون قطع حتی یک اصله درخت را فراهم کرده است.
این پروژه با احتساب تونل، رمپ های ورودی و خروجی و تونل های ارتباطی، معبری سه هزار و 256 متری است که 2 هزار و 162 متر آن تونل، یکهزار و 12 متر آن رمپ و 82 متر آن نیز تونل های ارتباطی است.
تونل شهدای غزه همانند تونل های نیایش و امیرکبیر به صورت آب بند کامل و هوشمند احداث شده و دارای چهار دسترسی اضطراری است.
عرض دهانه حفاری هر یک از تونل های شمالی و جنوبی 18 متر و ارتفاع آنها حدود 13 متر است.
سطح مقطع تونل شهدای غزه مانند تونل نیایش حدود 186 مترمربع بوده و با استفاده از روش اتریشی (NATM) ساخته شده است.
هر یک از شاخه های شمالی و جنوبی تونل شهدای غزه دارای سه خط اصلی و یک خط اضطراری است؛ خط اضطراری 2.5 متر عرض دارد تا توقف اضطراری وسایل نقلیه، اختلالی در جریان کلی ترافیک ایجاد نکند.
سایر مسیرهای ترافیکی با عرض 3.5 متر احداث شده اند تا عرض قسمت سواره رو هر یک از تونل ها به حدود 13.5 متر برسد. در واقع عرض سواره رو تونل شهدای غزه معادل تونل نیایش بوده اما به دلیل افزایش عرض خط اضطراری عرض آن از تونل های رسالت و توحید بیشتر است.
برای احداث این پروژه 720 هزار مترمربع عملیات خاکی، 17 هزار تن عملیات فلزی، 100 هزار مترمربع قالب بندی، 75 هزار مترمربع عایق بندی، 190 هزار مترمربع بتن ریزی و بتن پاشی انجام شده است.
همچنین یکهزار و 267 چراغ تونلی برای روشناسی هوشمند، 34 دستگاه جت فن به منظور تهویه هوشمند، هفت دستگاه پمپ، 55 جعبه آتش نشانی و 142 خاموش کننده دستی برای اطفای حریق، 2 سیستم اعلام حریق نقطه ای و 2 سیستم مجهز ه فناوری فیبر نوری LHD در این تونل نصب شده است.
علاوه بر آن 90 دستگاه دوربین ثابت و متحرک به همراه سیستم ضبط تصاویر برای نظارت تصویری و تشخیص حادثه، 18 عدد تابلو پیام های متغیر و 2 دستگاه سامانه هواشناسی در تونل شهدای غزه بکار گرفته شده است.
این پروژه با هزینه تقریبی 400 میلیارد تومان احداث شده است.
این 2 پروژه عمران شهری طی مراسمی با حضور شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مسئولان و مدیران شهری پایتخت به بهره برداری رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار