مدیر کل سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی خبر داد:

تاسیس مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در تبریز

مدیر کل سازمان انتقال خون آذربایجان‌شرقی از تاسیس مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در تبریز خبرداد و افزود: در سال ۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، جهاد دانشگاهی و سازمان انتقال خون استان مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی تاسیس شد و امسال 200 نفر ثبت‌نام کرده‌اند ولی انتظار ما این است که این رقم به 5 هزار نفر برسد.

کد مطلب: ۶۴۸۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، وحید مثمر بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شبکه خون‌رسانی از سال 94 فعالیت خود را در کل کشور آغاز کرده است و با شروع به کار این مرکز، هیچ مرکز درمانی در سراسر کشور بدون خون نخواهد بود و کیفیت تمام خون‌ها با هم برابر است.

وی افزود: با راه‌اندازی شبکه خون‌رسانی، اگر خون‌های نادر در مراکز مورد نیاز باشد در تمام کشور توزیع می‌شود و از آنجا که مراکز جراحی قلب در تبریز زیاد بوده و مصرف پلاسما نیز به تبع آن زیاد است بنابراین شبکه خون‌رسانی پلاسمای مورد نیاز شهر تبریز را نیز فراهم می‌کند.

مثمر، از تاسیس مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در تبریز خبرداد و افزود: در سال ۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، جهاد دانشگاهی و سازمان انتقال خون استان مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی تاسیس شد و امسال 200 نفر ثبت‌نام کرده‌اند ولی انتظار ما این است که این رقم به 5 هزار نفر برسد.

این مقام مسؤول اظهار داشت: پیش از این مشکلی که وجود داشت این بود که بانک «دیتا» برای پیوند مغز و استخوان و سلول‌های بنیادی وجود نداشت ولی در حال حاضر با تاسیس مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی این مشکل برطرف می‌شود.

وی با اشاره به تاسیس یک واحد پلاسما گفت: پلاسما یک واحد تخصصی خون است که نقش بسیار مؤثری در بهبود بیماران دارد بنابراین انتقال خون مرکز «نصف راه» که پیش از این فقط مرکز خون‌گیری بود، یک واحد پلاسما در این مرکز تاسیس شده است.

مثمر تاکید کرد: در حال حاضر۶۰۰ نفر در استان آذربایجان‌شرقی به بیماری هموفیلی و انعقادی مبتلا هستند و تولید پلاسما نقش عمده‌ای در تهیه داروی این بیماران دارد .

مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان‌شرقی در ادامه در مورد یکی دیگر از اقدامات انجام شده خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۴ فرآورده خونی ارزش‌گذاری شد که تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفت که خوشبختانه یکی از فرآورده‌های مهم و پرکاربرد، پلاکت‌های خونی بودکه با پوشش بیمه‌ای بیماران ۶ تا ۷ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند .

این مقام مسؤول با اشاره به رشد پلاسمای خون طی سال‌های اخیر گفت: طی سال‌های اخیر پلاسمایی که جهت فرآوری دارویی ارسال می‌شود و سپس به صورت دارو جهت بیماران هموفیلی استفاده می‌شود، رشد خوبی داشته است به طوریکه می‌توان گفت در سال ۹۱، ۲۹ هزار واحد، در سال ۹۲ ، ۳۷ هزار واحد،سال ۹۳، ۵۶ هزار واحد، در سال ۹۴، ۵۷هزار واحد و در سال ۹۵ نیز ۶۵ هزار واحد بوده است.

وی افزود: ولی با این وجود باز هم کفاف نمی‌دهد و باید همیشه اهداءکننده خون داشته باشیم.

مثمر با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد خون توسط بانوان مصرف می‌شود، گفت: با این وجود تعداد خانم‌های اهداءکننده خون بسیار پایین است.

وی ادامه داد: سال گذشته فقط ۲.۷ درصد خانم‌ها اهداءکننده خون بودند در حالی که بیش از ۵۰ درصد خون توسط خانم‌ها مصرف می‌شود .

مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان‌شرقی افزود: به تمام اهداءکنندگان خون قرص آهن داده می‌شود تا دچار کم‌خونی نشوند.

وی اهداءکنندگان خون را شامل سه گروه، اهداءکنندگان مستمر، اهداءکنندگان باسابقه و اهداءکنندگان خون بار اول عنوان کرد و گفت: میزان اهداءکنندگان خون مستمر در استان 53 درصد، اهداءکنندگان باسابقه 29 درصد و اهداءکنندگان بار اول 18 درصد بوده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه کیفیت خون‌های اخذ شده در سراسر کشور یکسان است، افزود: سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار واحد خون‌گیری در کل کشور انجام شده است.

مثمر، سن خون‌گیری را برای شهروندان از سن 18 تا 60 سال اعلام کرد و شاخص‌ترین موانع اهدای خون را بیماری‌های هپاتیت، ایدز و بیماری‌های قلبی، فشارخون و حجامت اعلام کرد.

وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان انتقال خون در تمام دنیا را تامین پلاکت‌های خونی اعلام کرد و گفت: ما از نظر تولید گلبول‌های قرمز به خودکفایی رسیده‌ایم و تنها چالش موجود تامین پلاکت‌های خونی است که این موضوع به عنوان چالش مهم سازمان انتقال خون در تمام دنیا محسوب می‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان‌شرقی با اشاره به تفکیک سازمان انتقال خون از هلال احمر خاطرنشان کرد: با وجودی که نزدیک به 44 سال است که سازمان انتقال خون از هلال احمر جدا شده است ولی هنوز که هنوز است برخی افراد و سازمان‌ها، سازمان انتقال خون را زیرمجموعه هلال احمر می‌دانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار