رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مانور بازرسی مطرح کرد:

مجری ذی صلاح به کاهش تخلفات ساختمانی کمک می کند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه مراجع صدور پروانه ساختمانی و کمیسیون ماده 100 مسئولی اصلی بررسی تخلفات ساختمانی هستند، تصریح کرد: مجری ذی‌صلاح به کاهش تخلفات کمک می‌کند و کیفیت ساختمان ها را افزایش می‌دهند . تخلفات ساختمانی موضوع گسترده ای است که باید چندین ارگان از جمله شهرداری و وزارت راه و شهرسازی بررسی کنند تا این تخلفات کاهش یابد .

کد مطلب: ۶۴۵۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا حسن قربانخانی در حاشیه بازدید سرزده از پروژه های درحال انجام خاطرنشان کرد: یکی از وظایف نظام مهندسی کنترل کیفی خدمات مهندسی است و به طور مستمر در سطح شهر بازدیدهایی انجام می شود، اما امروز به طور ویژه و در حال مانور بازدیدهایی را داریم.

وی با اشاره به اینکه این مانور در مناطق 2 و 5 شهرداری تهران برگزار شده و تمامی کارگاه های صنعتی ساختمان و سازنده ذی‌صلاح آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد ، تصریح کرد: همچنین مقایسه ای بین کیفیت کارگاه های ساختمانی که سازنده ذی‌صلاح دارند و یا فاقد سازنده هستند، انجام می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: قانون گذار برای ساختمان سازی صلاحیتی را تعیین کرده و اگر رعایت نشود و افراد فاقد تخصص دخالت کنند، کیفیت ساختمان ها کاهش چشم گیری خواهد داشت.

قربانخانی خاطرنشان کرد: با دخالت افراد فاقد صلاحیت در ساختمان ها، هم ساکنان ساختمان ها و هم سازندگان دچار ضررهای مالی و جانی بسیاری خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تخلفات ساختمانی متولی خاص خودش را دارد گفت: مراجع صدور پروانه ساختمانی و کمیسیون ماده 100 مسئولی اصلی بررسی تخلفات ساختمانی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه مجری ذی‌صلاح به کاهش تخلفات کمک می‌کند اما لزوماً این مجریان کیفیت ساختمان ها را افزایش می‌دهند، عنوان کرد: تخلفات ساختمانی موضوع گسترده ای است که باید چندین ارگان از جمله شهرداری و وزارت راه و شهرسازی بررسی کند تا شاهد مانع تخلفات ساختمانی باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: در شهر تهران 68 درصد از ساختمان ها زیر 1500 متر هستند و متأسفانه تأسیسات مکانیکی معماری و برق در آنها حضور ندارند، در صورتیکه حضور این ناظران زمینه ساز افزایش عمر و کیفیت ساختمان ها می شود.

وی تاکید کرد: ما باید در هر شرایطی کمک کنیم تا کیفیت کار در ساختمان افزایش یابد. در حال حاضر شاهد هستیم که مصرف انرژی در کشور شرایط بسیار بدی دارد، در صورتیکه اگر در زمان ساخت، ناظران برق حضور داشتند، میزان مصرف انرژی به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کرد.

قربانخانی با اشاره به حضور شورای شهر و شهردار جدید در تهران نیز گفت: تمامی اعضای شورای شهر و مهندسان ساختمان و نیز شهردار باید از قانون تمکین کنند و در جهت افزایش هرچه بهتر ساخت و سازها اقدام نمایند.

وی گفت: ما در دیداری که با اعضای شورای شهر داشتیم تنها از آنها درخواست کردیم که به موضوع افزایش کیفیت ساخت و سازها در تهران توجه ویژه‌ ای کنند.

قربانخانی درخصوص آیین نامه کنترل کیفیت ساختمان ها نیز گفت: این آیین نامه باید در هیأت دولت تصویب شود که در حال حاضر هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: قانون گذار برای ساختمان سازی صلاحیتی را تعیین کرده و اگر رعایت نشود و افراد فاقد تخصص دخالت کنند، کیفیت ساختمان ها کاهش چشم گیری خواهد داشت.

به گزارش پانا در ادامه این مانور خوشدل معاون خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران در اولین بازدید خود در یکی از پروژه های ساختمانی که مجری ذی‌صلاح نداشت گفت : این پروژه هیچ از یک از خدمات فنی و مهندسی را رعایت نکرده است و این در حالی است که ساخت و سازهای شهری در حال حاضر نیازمند حضور سازندگان دارای صلاحیت است و رعایت نکردن آنها تمامی ساختمان ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی در ادامه افزود: در ساخت و سازهای کشور باید از مجریان ذی‌صلاح استفاده شود و باید پروانه خود را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کنند.

خوشدل تصریح کرد: طبق قانون تمامی ساخت و سازهای شهری باید دارای کارگران متخصص و سازندگان اصلح باشد و درصورتیکه رعایت نشود، شاهد حوادث ناخوشایندی خواهیم بود.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی از سال 95 بازرسی های دوره ای خود را آغاز کرده و تاییدیه این بازرسی ها از سوی وزارت راه وشهرسازی ارسال می شود.

معاون خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران یادآور شد: در صورتیکه ساختمان ها از سازندگان ذی‌صلاح استفاده نکنند، این پروژه به دستور وزارت راه و شهرسازی متوقف می شود.

افزایش کیفیت ماهیانه ساختمان های در حال ساخت

کاظمی بازرس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در بازدید از پروژه های ساختمانی استان تهران گفت: در تاریخ 15/09/91 بازرسی سازمان از پروژه های در حال گودبرداری آغاز شد و هر ساله دو مانور در مناطق مختلف تهران انجام می شود. این پروژه ها شامل ساختمان هایی در مراحل مختلف از تخریب تا گودبرداری است و بسته به نوع پروژه، همکاران بازرس در آن اقدامات لازم را انجام می دهند.

بازرس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: 150 بازرس در سطح تهران به صورت برون سپاری در حال فعالیت هستند و بازدیدهای مختلفی را از مراحل مختلف ساخت و ساز در پروژه ها انجام می دهند.

کاظمی یادآور شد: در این پروژه ها ماهانه شاهد تغییرات در سطح کیفیت پروژه ها هستیم، این در حالی است که وضعیت و کیفیت ساخت و ساز در استان تهران هرساله در هر حال بهبود و افزایش کیفیت است.

وی یادآور شد: با افزایش کیفیت ساخت و سازها میزان تلفات جانی و مالی نیز به شدت کاهش یافته است.

بازرس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: ماهانه 500 بازدید از ساختمان ها و ساختمان های دارای جواز ساخت انجام می شود. پس از اتمام کار، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان توسط سازمان هایی مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی، وزارت راه وشهرسازی و سازمان نظام کاردانی صادر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار