مسوول پژوهش سراهای دانش آموزی استان فارس در گفت و گو با پانا:

ارائه مشاوره توسط دانش آموزان مخترع در پژوهش سراهای استان فارس

مسوول پژوهش سراهای دانش آموزی استان فارس از ارسال سالانه بین 5 تا 8 هزار طرح دانش آموزی برای ثبت اختراع به پژوهش سرای استان فارس خبر داد.

کد مطلب: ۶۴۵۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد

محمد حسین کریمیان، کارشناس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی، در گفت و گو با خبرنگار پانا فارس، افزود: در سال بیش از 2 هزار طرح در حوزه علوم مهندسی ساخته می شود که پس از داوری بیش از 500 طرح به مرحله استانی جشنواره خوارزمی راه می یابند.

وی اضافه کرد: به طرح های شرکت کننده در جشنواره خوارزمی به صورت رایگان مشاوره داده می شود.

کریمیان افزود: پیش بینی می شود حدود نیمی از طرح های ارسال شده به پژوهش سرا قابلیت ثبت اختراع و دریافت سند مالکیت ثبت اختراع از اداره مالکیت صنعتی را دارند.

وی در ادامه از هدایت دانش آموزان به سمت ثبت اختراعات خود خبر داد و افزود: پژوهش سرا قصد دارد از سال جاری به تمامی طرح های شرکت کننده بدون در نظر گرفتن پذیرش آنها در مرحله استانی یا کشوری جشنواره خوارزمی، آنها را به سمت آموزش و پیگیری ثبت اختراع هدایت کند.

مسوول پژوهش سراهای دانش آموزی استان فارس در خصوص اهداف این کار اظهار داشت: با توجه به رشته علمی و نیاز کشور به تولید صنعت، خروجی کارهای پژوهشی در قالب مقاله، کتاب، پایان نامه و ثبت اختراع مستقیما در حوزه صنعت کشور تاثیر گذار است.

کریمیان تصریح کرد: بیشتر دانش آموزان ، با هدف کسب سهمیه کنکور در جشنواره خوارزمی شرکت می کنند که تنها کمتر از 5 درصد آنان موفق به کسب این سهمیه می شوند.

وی تصریح کرد: با رویکرد های جدید پژوهش سرا و در راستای جلوگیری از صدمات روحی ، دانش آموزان صاحب طرح های برتر می توانند با مشاوره های صحیح آثار خود را در زمینه علوم مهندسی و در قالب ثبت اختراع پیگیری نموده و از اعتبارات ملی آن استفاده کنند.

مسوول پژوهش سراهای دانش آموزی استان فارس ادامه داد: هدف دیگر این رویکرد هدایت دانش آموزان به شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری و هدایت آنها به سمت صنعتی سازی ایده های خود است.

کریمیان در رابطه با انتخاب مشاوران این جشنواره گفت: در این جشنواره از خود دانش آموزان مخترعی که طرح های خود را به ثبت رسانده اند، به عنوان مشاوران سایر طرح های دانش آموزان تازه کار استفاده شده است.

اکنون 55 پژوهشسرا در استان فارس در حال فعالیت هستند، که این تعداد در شیراز به 4 پژوهشسرا می رسد. دانش آموزان علاقه مند و دارای ایده می توانند در کلاس های پژوهشسرا شرکت کنند.

در همین راستا خبرنگار پانا با یکی از مشاوران جشنواره خوارزمی که خود 15 اختراع ملی و 3 اختراع بین المللی دارد به گفت و گو پرداخته است.

محمدرضا زارع، مشاور جشنواره خوارزمی در گفت و گو با پانا، عنوان کرد: جلسات مشاوره ای که در ابتدای کار برای دانش آموزان برگزار می شود به آنها نحوه ایده پردازی و ثبت اختراع و نحوه تحقیق علمی با شیوه های نوین آموخته می شود.

وی تصریح کرد: دانش آموزان نحوه گزارش نویسی و پروپزال نویسی را که مانند پایان نامه ی دانشگاهی می باشد را از سنین دانش آموزی در این جلسات مشاوره فرا می گیرند، که برگزاری این جلسات به طور مکرر موجب موفقیت دانش آموزان در مراحل استانی و کشوری شده است.

وی ادامه داد: در این خصوص طی جلساتی که با ادارات مربوطه در این حوزه داشته ایم قرار است تمامی پژوهش سرا ها به این دوره ها مسلط شوند.

مشاور جشنواره خوارزمی افزود: تنها مرجع ذیصلاح کشور برای ثبت سند اختراع مخترعان اداره مالکیت صنعتی می باشد.

اداره مالکیت صنعتی از ادارات زیر نظر قوه قضاییه می باشد.

زارع در خصوص ثبت اختراعات با تاکید بر اینکه این کار دوره ای 4 الی 8 ماهه را طی می کند اظهار داشت: طبق قانون هر کس می تواند با مراجعه به سامانه iripo.ssaa.ir و بخش راهنمای اظهار نامه الکترونیکی از نحوه نوشتن اظهار نامه برای ثبت اختراع اطلاع یابند.

وی تصریح کرد: پس از ثبت اختراع با گواهینامه ای که از سوی اداره ثبت اختراع کشور برای مخترعان صادر می شود، مخترعین می توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری جهت تولید انبوه اختراع خود، بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که متقاضی ثبت اختراع هستند مراقب افراد سودجو باشند. چون کار ثبت اختراع نیاز به شخص ثالثی ندارد و خود متقاضی می تواند با مراجعه به سامانه ذکر شده در بالا نسبت به ثبت اختراع خود اقدام نماید.

زارع ادامه داد: آموزش ها و مشاوره های ثبت اختراع در سال های اخیر به صورت منطقه ای و تنها در چند پژوهش سرا انجام می شد. اما امسال این فعالیت به صورت کلی و حرفه ای در تمام استان انجام می شود.

وی تصریح کرد: این کار به صورت کلاس های حقیقی و مجازی و ویدئو کنفرانس انجام می شود تا مخترعین بتوانند آثار خود را به ثبت برسانند.

وی در خصوص مراحل مشاوره گفت: ما در ابتدا به مخترعان مشاوره های علمی پژوهشی و سپس مشاوره در زمینه ساخت و اجرای طرح و در پایان مشاوره ثبت اختراع را می دهیم.

مشاور جشنواره خوارزمی در رابطه با نقش پژوهش سرا ها عنوان کرد: پژوهش سرا های استان فارس نسبت به 4 سال گذشته پیشرفت بسیاری داشته اند که در این راستا می توان به استفاده از مشاوران و دبیران مجرب برای آموزش مخترعین اشاره کرد.

زارع در پایان با اشاره به یکی از سخنان مقام معظم رهبری که می فرمایند:«ایده پردازی چیزی نیست که در اتاق های تاریک و بدون امکانات ، اتفاق بیفتد» اظهار داشت: از مسؤولبن تقاضا می کنم که از دانش آموزان مخترع این کشور حمایت کنند تا همانطور که شاهد جذب برخی از این مخترعین توانمند به کشور های بیگانه هستیم دیگر این اتفاق رخ ندهد و به این فرموده ی مقام معظم رهبری احترام بگذارند.

خبرنگار: پوریا کشاورز مؤیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار