در گفت و گو با پانا:

متقی: قطر در میانه رقابت منطقه ای ترکیه و عربستان قرار گرفته است

یک کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به رقابت منطقه ای ترکیه و عربستان درباره بحران قطر و همسایگانش، اظهار کرد: در چنین فضایی موقعیت مطلوب تری برای نقش یابی نظامی و امنیتی ترکیه امکان پذیر می شود.

کد مطلب: ۶۴۵۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا با یاد آوری این نکته که اردوغان در دهه اول حاکمیت حزب عدالت و توسعه، به دنبال ارتقای وضعیت اقتصادی ترکیه بود، گفت: الگوی رفتاری ترکیه در دوران اردوغان ماهیتی امنیتی و راهبردی دارد. بهبود وضعیت اقتصادی این کشور آثار خود را در گسترش تحرک عملیاتی ترکیه به وجود آورده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که نشانه هایی از رویکرد اخوانی در اندیشه های حکومت قطر و حزب عدالت و توسعه مشاهده می شود، متذکر شد: ترکیه حوزه نفوذ خود را بر اساس عمق راهبردی تعریف می کند؛ براین اساس می توان الگوی رفتاری در زمینه های قدرت سازی را در فضای منطقه ای بر اساس قالب های ایدئولوژیک و ساختاری مشاهده نمود. به همین دلیل ترکیه محور اصلی نقش یابی کنش منطقه ای محسوب می شود و رقابت های جدی با عربستان دارد.

متقی در خصوص ارزیابی خود از سیاست خارجی ایران در بحران قطر با کشورهای عربی، تصریح کرد: قطر در زمره مناطقی محسوب می شود که ایران بیش از این که به عنوان بازیگر تاثیر گذار بتواند ایفای نقش کند، زمینه های افزایش تضاد عربستان و ترکیه را به وجود می آورد و این در ذات رقابت های منطقه ای معنا پیدا می کند.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر این نکته که چهار کشور تهدید کننده قطر 13 شرط اعلام شده برای از سرگیری روابط را به 6 شرط کاهش داده اند، عنوان کرد: طبعا عربستان ناچار است واقعیت های ترکیه را بپذیرد؛ فضای مربوط به رقابت عربستان و ترکیه انعکاس خودش را در قطر خواهد داشت، بحران های منطقه ای در خاورمیانه در زمان معینی حل و فصل نمی شوند بلکه هرکدام آثار خودشان را در رقابت های آینده هم منعکس می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار