نائب رئیس اتاق شیراز:

کارگو، نیاز اساسی فارس برای توسعه صادرات است

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیرازدر جلسه پایش صادرات استان فارس، گفت: برای حمایت و پشتیبانی از صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان فارس، ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی و پایانه بار هوایی در شیراز، نیازی مبرم و اساسی است .

کد مطلب: ۶۴۴۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، محمدصادق حمیدیان در جلسه پایش صادرات استان فارس، گفت: برای حمایت و پشتیبانی از صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان فارس، ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی و پایانه بار هوایی در شیراز، نیازی مبرم و اساسی است .

حمیدیان با تاکید براینکه برای داشتن بازاری پایدار در حوزه صادرات، عزمی جدی نیاز است، گفت: در دوران مختلف بحث حمل هوایی بار و راه‌اندازی کارگو هوایی در شیراز مطرح بوده، اما مکانیزم پایدار برای حمل هوایی محقق نشده است .

او ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی تمایل به همکاری با صادرکنندگان فارس در زمینه حمل هوایی دارند اما در این زمینه کمبودها و مشکلاتی بویژه در حوزه زیرساخت‌های صادرات هوایی وجود دارد که رفع آنها نیازمند حمایت های بخش دولتی است .

حمیدیان اضافه کرد: در سال‌های گذشته طرح هدایت صادرات را با هدف توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی استان فارس که یک بخش از آن نیز صادرات هوایی بار بود را برای استان فارس تعریف کردند که متاسفانه تنها یک سال در فارس اجرا که در همان طرح سردخانه‌ای در فرودگاه شیراز توسط بخش خصوصی ساخته شده که در حال حاضر نیز به عنوان یک ابزار مثبت در اختیار فعالان بخش صادرات استان قرار دارد .

او گفت:‌ متاسفانه به دلیل اجرا نشدن طرح در سال‌های بعدی و مبتنی بر طرح هدایت صادرات فارس ، به اهدا ف خود نرسیده است .

حمیدیان گفت: در سال‌های گذشته علی‌رغم آماده نبودن زیرساخت‌ها برای حمل هوایی بار در فرودگاه شیراز و ضعف استان در امکانات حمل هوایی، به همت صادرکنندگان، پرسنل گمرک و فرودگاه و نیروهای نظامی و انتظامی مرتبط، سالانه بالغ بر هزار و 800 تا 2 هزار تن بار صادراتی به وسیله هواپیماهای مسافربری عموما به خارج کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است .

وی افزود: در پی بحران کشور قطر و در یک ماه گذشته، بازار صادراتی موقتی برای کشور ایران و استان فارس به وجود آمد که در این مدت روزانه بین 95 تا 105 تن بار هوایی از شیراز به خارج ارسال شد و که این میزان حمل هوایی از استان فارس معادل وزنی یک سال صادرات هوایی بود .

او اضافه کرد: همین مطلب مبین ظرفیت بالای استان برای رشد حداقل ۱۰ برابری صادرات هوایی در هر سال است که عزم جدی مسئولین در توسعه زیرساخت‌های این فرایند صادراتی را نیازمند است .

حمیدیان بیان کرد: در بخش صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان فارس به قطر، برای نخستین بار اتاق بازرگانی شیراز گواهی مبدا گوشت گوسفندی و مرغ گرم را صادر کرد که یک موفقیت در حوزه صادرات استان فارس است .

او اظهارداشت: بر اساس آمار 30 درصد محصولات صادراتی کشاورزی (تازه) کشور از جمله میوه و تره بار در استان فارس تولید می شود و این درحالی است که 95 درصد صادرات استان فارس غیر نفتی است و این نشان دهنده اهمیت وجود حمل هوایی و کارگو برای این استان است .

نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز اضافه کرد: دولت باید حمایت های اصولی تری از صادرات غیرنفتی استان انجام دهد زیرا امروز صادرکنندگان ما در خط مقدم مبارزه اقتصادی قرار دارند .

** اختصاص بودجه کمک به حمل هوایی در بسته حمایت امسال دولت از بخش اقتصاد

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این جلسه گفت: در بسته حمایتی امسال در بخش اقتصاد مقاومتی یک بند در خطوط کمک به راه اندازی خطوط منظم حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی آمده است که با این بودجه نمی توانیم اقدامی برای راه اندازی چند خط حمل پایدار و دائم هوایی انجام دهیم .

نوری افزود: بر اساس این بند بودجه ای برای کمک به حمل هوایی اختصاص داده شده است که تخصیص ها در این زمینه بر اساس میزان بار صادراتی انجام می شود و استان فارس برای تخصیص اولویت اول رادارد زیرا بهترین عملکرد در بخش صادرات کالاهای فسادپذیر را داشته است .

وی با بیان اینکه هر استان بار بیشتری داشته باشد سهم بیشتری نیز دارد بیان کرد: در این زمینه دولت بخشی از کرایه حمل هوایی را به صورت بعد از عملیات تقبل می کند و هنوز میزان مشخصی تخصیص داده نشده اما پیش بینی ما در این زمینه بین 10 تا 20 درصد است .

او گفت: در زمینه حمل هوایی بار باید سالانه پیش بینی میزان حمل بار داشته باشیم که متاسفانه تاکنون این کار در کشور انجام نشده است و از امسال میزان حمل بار صادراتی از چهار استان کشور را به عنوان میانگین حمل بار هوایی در کشور در نظر می گیریم .

او با بیان اینکه نگاه ما در بخش حمل هوایی ملی و نه سازمانی و استانی است اضافه کرد: در دوره‌های مختلف کارهایی برای راه اندازی حمل هوایی بار در کشور انجام شده است اما مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد .

نوری ادامه داد: در نگاه ملی از چهار نقطه کشور شامل جیرفت، دزفول، شیراز و البرز تقاضا برای راه اندازی حمل هوایی بار برای صادرات وجود دارد که هر یک از این مناطق تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام داده اند .

وی با بیان اینکه این چهار منطقه پتانسیل های خوبی برای صادرات کالاهای تازه مانند میوه، سبزیجات و لبنیات دارند عنوان داشت: نقاضای این مناطق در تهران بررسی شده است که به دلیل حجم زیاد صادرات بار از فارس، شهر شیراز اولویت دارد .

نوری افزود: موضوع صادرات به قطر بهانه ای برای راه اندازی و تقویت حمل هوایی در کشور شد که متاسفانه در سالهای گذشته حمل هوایی در کشور برای صادرات تجهیز نشده است .

او بیان کرد: دولت در استفاده از توانمندی های سایر کشورها ملاحظاتی دارد به طوری که در این بخش اولویت ما در حمل هوایی بار، بر استفاده از خطوط هوایی داخلی کشورمان است که این خطوط با کارآمد کردن خود، یاری دهنده بخش صادرات کشور باشند .

وی اظهارداشت: برای فعال و تقویت کردن حمل هوای رایزنی هایی با شرکت های فعال در کشور انجام شد اما به دلیل هزینه های بالای حمل هوایی، جواب های مثبتی از سوی آنها دریافت نشد .

نوری با بیان اینکه کمک به حمل هوایی یک کار گروهی است اضافه کرد: نباید تنها در زمان نیاز یک بازار به حمل هوایی، برای ایجاد این مهم فعال شویم لذا بخش دولتی و خصوصی باید در کنارهم برای جبران عقب ماندگی ها در این حوزه تلاش کنند .

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: صادرات بیشتر و با کیفیت تر یکی از دغدغه‌های اصلی در استان فارس به‌شمار می‌رود و ارتقا زیرساخت برای این تحقق این مهم نیاز است .

خسرو فروغان با بیان اینکه فرودگاه شیراز زیرساخت لازم نظیر ایکس ری و بارانداز را برای حمل و نقل هوایی بار را ندارد، گفت: در بحث صادرات به قطر، به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای ارسال هوایی بار و علیرغم موفقیت‌های حاصله نتوانستیم به نحو مطلوبی صادرات داشته باشیم .

وی بیان کرد: ما در استان فارس در بخش تهیه و تولید کالاهای باکیفیت برای صادرات مشکل نداریم و مشکل اصلی ما در این بخش بازاررسانی به هنگام کالاهای صادراتی در کشورهای هدف است .

عضو هیئت رئیسه اتاق شیراز ادامه داد: ما در استان فارس به دنبال صادرات پایدار و حضور مستمر در بازارهای هدف هستیم که اگر زیرساخت‌های صادراتی متناسب با با کیفیت صادرات در فارس فراهم شود، قیمت تمام شده کالا برای صادرکنندگان ما کمتر و مناسب تر شده و شاهد رونق صادرات کالاهای غیرنفتی خواهیم بود .

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: همه دستگاه های اجرایی باید برای توسعه صادرات استان فارس همکاری کنند که در این زمینه وجود کارگو اختصاصی برای حمل هوایی بار در استان ضروری است .

سیدرضا ساداتی افزود: علی‌رغم توان استان فارس در تولید کالای با کیفیت، صادرکنندگان و تجار ما در بحث ارسال بار به قطر هم با مشکلاتی روبرو بودند که باید برای رفع این مشکلات در سطح ملی حمایت‌هایی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار