رئیس اداره میراث فرهنگی ‌گالیکش

ساماندهی ۴۰۰ صنعت‌گر صنایع‌دستی در شهرستان گالیکش

رئیس اداره میراث فرهنگی‌ گالیکش با اشاره به ساماندهی ۴۰۰ صنعتگر صنایع‌دستی در این شهرستان گفت: یکی از اهداف میراث فرهنگی، شناسایی صنعت‌گران و هنرمندان روستایی‌ و حمایت از آنان است.

کد مطلب: ۶۴۳۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان گلستان، مریم آق آتابای‌ گفت: در شهرستان گالیکش 400 نفر صنعت‌گر دارای پروانه تولید انفرادی فعالیت دارند.

وی افزود: فعالیت این صنعت‌گران در رشته‌های گلیم‌بافی، ابریشم‌بافی، سوزن‌دوزی ترکمن، سوزن‌دوزی بلوچ، نمدمالی، بافتنی سنتی و دیگر رشته‌ها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گالیکش تصریح کرد: یکی از اهداف میراث فرهنگی، شناسایی صنعت‌گران و هنرمندان روستایی در سطح شهرستان گالیکش است تا با در نظر گرفتن تولید یک محصول در هر یک از روستاهای هدف، بتوانیم این بخش را فعال کنیم.

آق‌آتابای یادآور شد: با توجه به شعار سال" اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" توسط مقام معظم رهبری، در نظر داریم کارگاه‌های تولیدی ایجاد کنیم که بازار فروش در داخل و حتی خارج از کشور داشته باشند که در این زمینه 2 رشته تولیدی چاپ بالتیک و ریسندگی در دستور کار قرار دارد.

وی تأکید کرد: سالانه به‌صورت میانگین35 تن ابریشم در گالیکش، 65 تن در مینودشت و 25 تن در کلاله تولید می‌شود و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گالیکش با همکاری جهاد کشاورزی، برای حمایت از تولیدگران و جلوگیری از خروج مواد خام به استان‌ها، دریکی از 3 شهر کلاله، گالیکش و یا مینودشت کارگاه ریسندگی دایر کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گالیکش گفت: کارگاه تخصصی نمدمالی روستای پادلدل از توابع بخش مرکزی واقع در دهستان نیلکوه افتتاح شد.

وی تصریح کرد: این کارگاه برای 15 نفر از صنعت‌گران در رشته نمدمالی از صفر تا 100 در یک فضای سنتی و تجهیزات کاملاً دستی ایجاد اشتغال کرده است.

وی اظهار کرد: در این کارگاه نوع کاربرد نمد از زیراندازهای بزرگ به‌نوعی پادری تزئینی تغییریافته تا بازار فروش خوبی داشته و از واردات در این بخش جلوگیری شود.

آق آتابای افزود: مواد اولیه تولید این رشته در محل کوهستان این روستا از طریق حیوانات اهلی و دامداری‌های این روستا قابل‌دسترسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار