18تیرماه روز ادبیات و نوجوانان/ سالروز درگذشت مهدی آذریزدی

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 717 خود و بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگی عمومی، مصادف با سالروز درگذشت خالق قصه های خوب برای بچه های خوب 18 تیر را به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان ثبت کرد.

کد مطلب: ۶۴۰۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانای یزد، 18 تیرماه سالروز درگذشت مهدی آذریزدی به عنوان روز ادبیات کودکان و نوجوانان در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

آذریزدی ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران درگذشت و ۲۱ تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.

زنده‌ یاد آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع، بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 717 خود و بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگی عمومی، روز 18 تیر را به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان ثبت کرد.

داستان نامگذاری این تاریخ به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان از اوایل تابستان آغاز شد؛ زمانی که منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگی عمومی در اظهار نظری از انتخاب این روز که سالروز درگذشت مهدی آذریزدی نیز هست، به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان در شورای فرهنگ عمومی سخنی به میان آورد.

اعلام این گفته واکنش‌های متفاوتی را میان نویسندگان کودک و نوجوان برانگیخت و بسیاری از آن‌ها از مشورت نگرفتن از اهالی ادبیات در این زمینه گله‌مند بودند، با این حال شورای عالی انقلاب فرهنگی با تثبیت نظر شورای فرهنگ عمومی، 18 تیرماه را به طور رسمی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری کرد.

مهدی آذریزدی، روز 29 اسفند متولد شد اما به دلیل احتمال دیده نشدن این روز در تقویم، به جای تولد این نویسنده روز درگذشت او به این نام در آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار