تمرکز اصلی صندوق بر «بازار محور» بودن طرح هاست

رئیس صندوق کارآفرینی امید شهرستان قوچان در نشست خبری به تبیین رسالت و خدمات این صندوق پرداخت.

کد مطلب: ۶۳۹۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی؛ محمد علی اعتمادی در این نشست با بیان و تشریح عملکرد صندوق اظهار داشت: «صندوق کارآفرینی امید» به عنوان نهادی عمومی و غیردولتی که مستقیماً زیر نظر ریاست محترم جمهور و با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند؛ وظیفه ایجاد اشتغال در سطح خرد را از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه (بدون سود) و بدون سپرده‌گذاری به متقاضیان واجدالشرایط دارد.

وی افزود: در حال حاضر این صندوق، نهادی تخصصی با ابعاد کامل حمایتی دو سویه در کشور است که در دو زمینه تأمین مالی خرد و حمایت از کسب و کارهای خرد فعالیت می‌کند .

اعتمادی ادامه داد: تمرکز اصلی «صندوق کارآفرینی امید» در دولت گذشته بر روی وام‌های ازدواج و خوداشتغالی بود که بخش خانگی را نیز شامل می‌شد، اما با تغییر دولت، رویکرد اعطای تسهیلات از «فردمحور» به پرداخت تسهیلات به طرح‌هایی که «بازار محور» باشند، سوق پیدا کرد.

وی ابراز داشت: در هدف‌گذاری جدید، مقیاس، بنگاه‌های کوچک با تولید انبوه است. استراتژی در این زمینه حمایت مالی از تولید انبوه در قالب کسب و کارهای کوچک است.

اعتمادی با بیان اینکه خطِ مشی «صندوق کارآفرینی امید»، همسو با سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی مقام معظم رهبری و همراه با رویکردهای اصولی دولت «تدبیر و امید» است، خاطرنشان کرد: این مجموعه توانسته با اقدامات ارزنده خود با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و ازدواج به جوانان شایسته این دیار، گام‌های مؤثری را در جهت رونق «کارآفرینی» و رویش «امید» واقعی بردارد.

وی ضمن بیان اینکه این صندوق، رسالت اصلی خود را ایجاد اشتغال پایدار در سطح خرد دانسته و با این رویکرد، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه را ابزار و زمینه‌ساز ایجاد «اشتغال پایدار» می‌داند و نه «هدف» به فعالیت‌های صورت گرفته در قوچان اشاره کرد و ابراز داشت: از این منظر «صندوق کارآفرینی امید قوچان» با پشتوانه تجربیات ارزنده و با انجام مطالعات کارشناسی و میدانی و بهره‌گیری از نظرات دستگاه‌های تخصصی در مقام مشاوری اقتصادی، با نگاه به اقتضائات شهرستان و مزیت‌های نسبی آن، اقدام به شناسایی و احصاء ظرفیت‌های اشتغال‌زائی شهرستان و راهنمائی فعالین اقتصادی و مراجعین خود نموده است.

رئیس صندوق کارآفرینی امید قوچان، ادامه داد: در همین راستا و در سال گذشته، «صندوق کارآفرینی امید قوچان» با پایبندی اکید به قانون در کلام و عمل و پرهیز از برخورد دوگانه با مردم با رفتارهای سلیقه‌ای و شخصی و نیز با بازتعریف و علمی کردن تمامی فرآیندهای کاری با هدف افزایش بهره‌وری، تسهیل و تسریع در رسیدگی به امور ارباب رجوع و تکریم آنان، موجب ارتقاء رتبه شهرستان در استان، در تمامی شاخص‌های ارزیابی را فراهم نمود.

وی مهمترین توفیقات سال 1395 را که سبب ایجاد تحولاتی مهم شده است، جذب بیش از 130 درصدی اعتبارات ازدواج شهرستان با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 50 میلیون ریال، جذب بیش از 120 درصدی اعتبارات اشتغال شهرستان با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد و 220 میلیون ریال، زیباسازی و نوسازی ساختمان، تجهیزات و مبلمان صندوق قوچان با اعتباری بالغ بر 270 میلیون ریال و تبدیل ساختمان این صندوق به یکی از مجهزترین شعب در بین شهرستان‌های استان، وصول بیش از 110 درصدی مطالبات و کاهش پیوسته مانده مطالبات صندوق با هدف به گردش درآوردن منابع بلوکه شده و افزایش توان خدمت‌رسانی، تلاش و جدیت بسیار بالا در جهت شناسایی افراد باصلاحیت جهت پرداخت تسهیلات، ایجاد تحول در سیستم‌های نرم‌افزاری، بایگانی و نحوه رسیدگی به درخواست‌های مراجعین و افزایش بهره‌وری، تسهیل و تسریع در تمامی امور عنوان کرد و آن را ثمره همت و تدبیر کارکنان دلسوز این صندوق در قوچان طی یک سال گذشته دانست.

اعتمادی در توضیح اولویت‌های صندوق در پرداخت تسهیلات اشتغال، عنوان کرد: مهمترین محورهای مورد حمایت عبارتند از تولیدات بازار محور در زمینه‌های: کیف و کفش (چرم)، گردشگری و بوم‌گردی، پوشاک، تولید اسباب‌بازی و بازی‌های فکری، فرش دستباف، صنایع تبدیلی، مبلمان و مزیت‌های اقتصادی شهرستان بویژه زنجیره ارزش «انگور» (شامل تولید، فرآوری، خشک‌کردن و بسته‌بندی انگور و کشمش و تولید و بسته‌بندی شیره انگور) و تولید لبنیات محلی و سنتی.

وی قالب‌های تسهیلاتی در زمینه اشتغال را خوداشتغالی، کارفرمائی، خانگی، پشتیبان کارگاهی، پشتیبان مشاغل خانگی و توسعه شبکه نمایندگی، خدمات پس از فروش و شبکه حمل و نقل برندهای معتبر صنایع تولیدی داخلی عنوان کرد و درخصوص تمهیدات لازم درخصوص تبدیل تسهیلات به شغل افزود: این تسهیلات مشمول نظارت‌های دقیق و جامع قبل و پس از پرداخت قرار می‌گیرد که در صورت عدم انجام تعهدات وام‌گیرنده در اجرای کامل طرح، کل دین تبدیل به حال می‌گردد و همراه با جرائم متعلقه و هزینه‌های دادرسی به صورت دفعتاً واحده دریافت می‌گردد.

رئیس صندوق کارآفرینی امید قوچان، در پایان ابراز امیدواری کرد: همچنان‌که تا امروز دل در گروی اعتلا و پیشرفت میهن عزیزمان داشته‌ایم، در ادامه نیز بتوانیم با تمام توان برخاسته از علاقه و تعصب خود به میهن عزیزمان، ایران اسلامی، آنچان‌که در خور و شایسته‌ مردم شریف قوچان است، دغدغه‌مندانه خدمتگزاری نمائیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار