معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل:

رشته های متنوع صنایع دستی در استان اردبیل احیا می شود

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: رشته های متنوع صنایع دستی در این استان که به فراموشی سپرده شده اند ، به تدریج احیا می شود.

کد مطلب: ۶۳۹۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ، علیرضا دباغ عبداللهی درجریان بازدید از نمایشگاه تخصصی قلمزنی در استان کرد: استان اردبیل یکی از استان ‌های موفق در تولید صنایع ‌دستی است و با احیای صنایع دستی مسیر رونق گردشگری و کارآفرینی در است هموار خواهد شد .
وی از مستند نگاری برخی رشته های صنایع دستی در حال منسوخ در استان خبر داد و گفت: تاکنون پژوهش و مستندنگاری کلاهدوزی سنتی استان انجام شده است .
دباغ عبداللهی همچنین به راه اندازی کیوسک‌ های صنایع دستی در شهرستان ‌های استان اردبیل اشاره کرد و گفت: این کیوسک ها در اختیار صنعتگران و هنرمندان برای ارائه دست ساخته های خود قرار خواهد گرفت .
وی اظهار کرد‌: نیازسنجی و امکان‌سنجی از نخستین گام‌ های اجرایی این طرح است و این کیوسک‌ ها طرح ملی بوده و برخلاف غرفه ‌های صنایع دستی مقطعی نبوده و بر اساس دستورالعمل سازمان نصب و راه‌ اندازی می‌شوند .
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: در سال 93 رشته قلمزنی به عنوان اولویت احیا در استان شناسایی و اولین برنامه آموزشی به همت خانم مهسا قنبرزاده به عنوان مدرس در آموزشگاه صنایع دستی اردبیل برگزار شد .
دباغ عبداللهی گفت: تاکنون بیش از 18 دوره آموزش تخصصی این رشته در سطوح مقدماتی ، تکمیلی و پیشرفته برگزار شده است .
وی افزود: بیش از 300 نفر در استان در این رشته مشغول فعالیت هستند و این نمایشگاه به عنوان اولین نمایشگاه تخصصی این رشته در استان به همت احمد عطایی و مهسا قنبرزاده به عنوان سرآمدان این رشته برگزار می شود .
در اولین نمایشگاه تخصصی قلمزنی فلز اردبیل بیش از 180 اثر فاخر در معرض دید عموم قرار گرفته است .
این نمایشگاه مدت یک هفته در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی دایر است و علاقمندان می توانند از ساعت 10صبح تا 19 از این نمایشگاه بازدید کنند .
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند .
بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند .
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلمزنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار