وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرداد:

کاهش50درصدی تعرفه اینترنت بین‌المللی/اتصال شبکه علمی به مراکز مهم ملی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاهش50درصدی تعرفه اینترنت بین المللی خبر داد.

کد مطلب: ۶۳۸۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا؛ محمود واعظی پیش از ظهر امروز در مراسم بهره برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور که با حضور وزیرعلوم در ساختمان سازمان امور دانشجویان برگزار شد با بیان اینکه یکی از آرزوهای من از زمان حضورم در وزارت ارتباطات ،راه اندازی شبکه علمی کشور بود ،اظهار داشت: چرا که مخاطبان این پروژه فرهیختگان و مجموعه علمی کشور هستند و علاقمند بودم که این کار در این دوره انجام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه تجربه بهره برداری از دو فاز دیگر را داشتیم نمی خواستم کاری تبلیغاتی و فانتزی انجام شود. راه اندازی شبکه علمی کشور دوسال طول کشید کاری که همه فکر می کردند می تواند طی دو تا سه ماه انجام شود. برای راه اندازی این شبکه علمی هم وزارت ارتباطات و هم وزارت علوم و روسای دانشگاه ها تمایل داشتند که این تمایل و انگیزه باعث شد این پروژه به عنوان پروژه ای مهم تلقی شود و به آینده آن امیدوار هستیم.

شبکه علمی کشور در خدمت دانشگاهیان باشد

واعظی در ادامه سخنان خود با اشاره به تغییر نقش دانشگاه ها در تولید علم گفت: نقش دانشگاه ها مثل گذشته نیست. دانشگاه ها به مرکز تولید ثروت تبدیل شده اند که علاوه بر تولید علم مهارت نیز در کنار آن شکل می گیرد و این دو با هم منجر به تولید ثروت می شود.وقتی که ثروت تولید شود انواع فناوریها نیز ظاهر می شود. در حال حاضر در کنار بسیاری از دانشگاه ها مراکز رشد وجود دارد که به عنوان یک بنگاه بزرگ هم دانشگاه را تامین می کند و هم در جهت توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی می کند. لذا این شبکه باید در خدمت این هدف باشد و تردیدی نداریم که دانشگاه ها با اساتید و جوانانی که در آن حضور دارند می تواند حداکثر بهره برداری را داشته باشد.

افزایش تولید محتوا با راه اندازی شبکه علمی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ابراز امیدواری از ایجاد شبکه علمی و نقش دانشگاه ها در تولید محتوا در این شبکه گفت: وظیفه دانشگاه ها تولید محتواست و در این سالها شاهد بودیم که فعالیتهای علمی و پژوهشی به خوبی شکل گرفته است و امروز اعتقاد داریم شبکه علمی کشور منجر به افزایش تولید علم می شود و امیدواریم با راه اندازی این شبکه بتوانیم به سرعت تولید محتوای علمی موجود را افزایش دهیم.

اتصال شبکه علمی به مراکز مهم ملی و بین المللی

وی ادامه داد: در گذشته قرار بود شبکه علمی کشور به صورت گام به گام پیش برود اما با ورود شرکت مخابرات در بهره برداری از این شبکه جهشی خواهیم داشت و نباید در این فرایند صبوری کرد که تا پایان سال برخی استانها به این شبکه متصل شوند چرا که می توانیم به سرعت همه دانشگاه های کشور را به این شبکه متصل کنیم. علاوه بر این می توانیم به مراکز مهم ملی و بین المللی دنیا متصل شویم و از یافته های علمی روز دنیا استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعرفه شبکه علمی کشور گفت: در رابطه با موضوع تعرفه شبکه علمی اصلا نگاه ما در وزارت ارتباطات به این شبکه نگاهی انتفاعی و بنگاه داری نیست و نمی خواهیم آنچه که هزینه شده برای ما پول باشد اگرخمس فعالیت ها در وزارت ارتباطات را در این شبکه بپردازیم خداوند در جای دیگری درآمدهای ما را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به تلاش وزیر علوم برای راه اندازی شبکه علمی کشور خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته شاهد بودم که وزیرعلوم با چه انگیزه ای دنبال موضوع راه اندازی شبکه علمی کشور است که این تلاشها نتیجه خواهد داد و آینده کشور را رقم می زند.

کاهش 50درصدی تعرفه اینترنت بین المللی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به محدودیت های مرتبط با بحث اینترنت در کشور اشاره کرد و گفت: محدودیتهایی وجود دارد که می توانیم به سهم خودمان کمک هایی به شبکه علمی کشور داشته باشیم. البته تصمیم گرفتیم تعرفه اینترنت بین الملل را 50 درصد کاهش دهیم اما با وجود راه اندازی این شبکه بسیاری از تبادلات علمی در داخل کشور انجام می شود که ارتباطی به آن 50 درصد ندارد و به مراتب ارزان تر خواهد بود.

وی یادآور شد: با راه اندازی شبکه علمی کشور توانسته ایم به بخشی از دغدغه های مقام معظم رهبری پاسخ مثبت دهیم امروز کسانی به ما در راه اندازی این شبکه انتقاد می کنند که خودشان دو شبکه علمی راه اندازی کرده بودند اما هیچ محتوایی داخل آن نبود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار