استاندار اردبیل :

نیروگاه سبلان و مهار آب ها ؛ شاه بیت اقتصاد مقاومتی در اردبیل هستند

استاندار اردبیل گفت : نیروگاه سبلان اردبیل و نیز مهار آب های مرزی در جلگه حاصلخیز مغان به عنوان شاه بیت طرح های مربوط به اقتصاد مقاومتی در این استان محسوب می شوند.

کد مطلب: ۶۳۷۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، مجید خدابخش در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اردبیل افزود: برای اجرای طرح مهار آب های مرزی جلگه مغان و زمین های پایاب سد خداآفرین مبلغ یک میلیارد دلار و برای طرح مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل نیز مبلغ 350 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که مبالغ هنگفت به شمار می آیند .
وی اظهار کرد: برای پی بردن به سنگینی این مبالغ کافیست در نظر بگیریم بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب روستایی به منظور رفع مشکل آب آشامیدنی روستاهای ایران مبلغ 300 میلیون دلار در قانون بودجه امسال تخصیص یافته و این درحالیست که مبلغ اختصاص یافته فقط برای نیروگاه سبلان 350 میلیون دلار است .
استاندار اردبیل، طرح نیروگاه سبلان را از طرح های بسیار مهم در استان اردبیل دانست و ادامه داد : این واحد به گونه ای طراحی شده که حرارت ناشی از سوخت گاز را برای تبدیل آب به بخار مصرف نموده و از بخار آب نیز برای راه اندازی توربین های تولید برق بهره می گیرد و بدین طریق هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری و هم از هدررفت انرژی گرمایی پیشگیری می کند .
خدابخش ، با بیان اینکه این طرح نمونه کامل و بسیار روشنی از اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب می باشد افزود : با بهره برداری از نیروگاه سبلان خیال ساکنان استان اردبیل در زمینه برق دست کم برای نیم قرن پیش رو آسوده می شود و مشکل خاصی نیز در تامین واحدهای صنعتی انرژی بر وجود نخواهد داشت .
وی گفت : وزارت نیرو خرید مازاد تولید برق این نیروگاه را تضمین کرده و ازسوی دیگر زمینه صدور مازاد این انرژی به خارج نیز فراهم می باشد .
استاندار اردبیل افزود : اجرای طرح نیروگاه سبلان به شکل روز و شبانه ادامه دارد و مرحله اول آن در سوم خرداد سال 1397 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .
رییس شورای اداری استان اردبیل در مجموع بخش برق در این استان را در ارتباط با اقتصاد مقاومتی بسیار فعال دانست و خاطرنشان کرد : یکی از طرح های مهم در این ارتباط پروژه برکت آفتاب یا همان طرح خرید انرژی برق از خورشید توسط مشترکان واحدهای مسکونی است .
خدابخش ، افزود : مدیران ذیربط باید با استفاده از ظرفیت های رسانه ای درباره مزایای این طرح به شکل آشکار اطلاع رسانی و میزان استقبال مشترکان از این طرح را در استان اردبیل افزایش دهند چراکه مزایای فراوانی در ارتباط با فرهنگسازی در زمینه استفاده از انرژی های نو و بدون آلاینده دارد .
وی همچنین با اشاره به اینکه فن آوری های مربوط به حوزه صنعت برق در جهان روز به روز دگرگون می شوند خواستارتوجه مدیران ذیربط به استفاده از محاسبه کارتی (شارژی) مصرف انرژی برق در واحدهای مسکونی و تجاری و جمع آوری کنتورهای سنتی کنونی شد و افزود : در این صورت بسیاری از مشکل های موجود مربوط به قرائت کنتورها برطرف شده و موجبات آسایش دست اندرکاران در شرکت های توزیع نیروی برق و نیز مشترکان فراهم می شود .
استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود در باره گزارش مسئولان آب و فاضلاب مبنی بر هدررفت بیش از 15 درصد از آب آشامیدنی به خاطر فرسودگی شبکه های آبرسانی گفت : باتوجه به اینکه بهسازی این شبکه ها به اعتبارو هزینه های سنگین نیاز دارد پیشنهاد می شود مدیران ذیربط با انتشار آگهی و فراخوان ، کار مربوط به نوسازی شبکه های لوله کشی شهرهای استان اردبیل را به بخش خصوصی واگذار کنند .
خدابخش افزود : قراردادهای خرید شرکت ها و ازجمله شرکت آب و فاضلاب برای بانک ها به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات محسوب می شود و بخش خصوصی متقاضی بهسازی شبکه آبرسانی شهری می تواند با دریافت تسهیلات مورد نیاز از بانکهای عامل نسبت به نوسازی و بهسازی این شبکه ها اقدام کند .
وی همچنین مدیریت مصرف آب و تعریف الگوی مصرف در روستاهای استان اردبیل را ضروری دانست و یادآوری کرد : اکثر روستاهای این استان آب دارند ولی مشکل اصلی ، کمبود آب آشامیدنی در این نقاط است .
گفتنی است:در این نشست اعلام شد که شبکه آبرسانی در اکثر شهرهای استان اردبیل چندین دهه قدمت دارند و ازجمله شبکه آبرسانی شهر اردبیل با بیش از 55 سال قدمت بسیار فرسوده بوده و سبب هدررفت بیش از 15 درصد آب آشامیدنی شهری می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار