خرازی در نشست خبری در پکن:

سیاست کنونی آمریکا مانند دوره بوش «یا در کنار ما و یا در مقابل ما» است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه خاورمیانه طی سالهای اخیر با تحولات قابل توجه و البته ناخوشایندی همراه بوده است، دخالت‌ غرب و برخی کشورهای عربی منطقه را در گسترش تروریسم و ایجاد بی ثباتی در آن دخیل دانست.

کد مطلب: ۶۳۶۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه سیاسی پانا، کمال خرازی که روز یکشنبه و در حاشیه ششمین مجمع جهانی صلح در پایتخت چین در یک نشست خبری سخن می گفت، اظهار داشت: متاسفانه تروریسم به شکل فزاینده ای در منطقه خاورمیانه گسترش یافته که علت آن اتخاذ سیاست های ضد دمکراسی از سوی برخی دولت های منطقه است.
وی همچنین با تشریح مسائل مهم خاورمیانه به تاریخ ایران اشاره کرد و اینکه ایران کشوری پیشرو در جنگ های تحمیلی و مبارزه با ترویسم بوده و در ریشه کن کردن آن گام های بلندی برداشته است.
او گفت که ایران در راه مبارزه با تروریسم 17 هزار شهید داده است و با مبارزه جدی در این زمینه و مدیریت مناسب کشور در هشت سال جنگ، توانسته است کشور را به سمت ثبات، پایداری، آرامش، توسعه و ثبات سوق دهد.
خرازی همچنین گفت که خاورمیانه طی سالهای اخیر با تحولات قابل توجهی همراه بود که شروع این تحولات را باید همزمان با شروع «بیداری اسلامی» در منطقه دانست.
او یادآور شد که بر اثر این حرکت سیاسی بزرگ، برخی از دیکتاتورهای منطقه توسط مردم سرنگون شدند، اما در مقابل این خیزش که می توانست اثرات مثبت زیادی به همراه داشته باشد، با دخالت برخی کشورها از جمله عربستان و غرب باعث بی ثبات تر شدن منطقه شد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: اتخاذ این سیاست ها توسط برخی دولت های منطقه در واقع حرکتی ضد دمکراسی محسوب می شود و امروز همین حرکت در خصوص مردم سوریه نیز مشاهده می شود و آنان ضمن مخالفت با خواسته های مردم باعث شده اند تا این کشور همچنان درگیر جنگ و تحولات ناخوشایند باشد.
وی افزود: این در حالی است که همین دولت ها کمک های خود را از تروریست ها دریغ نکرده اند و امروز می بینیم که گروههای تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و... علاوه بر کمک های مالی، کمک های تسلیحاتی فراوانی نیز دریافت می کنند تا علیه دولت سوریه بجنگند.
خرازی ادامه داد: امروز همه اذعان می کنند که رفتار گروههایی همچون داعش و وحشیگری های آنها غیرقابل تحمل است و گروههای رادیکالی مثل القاعده که به نام اسلام افراطی بر مردم ظلم می کنند، هیچ ارتباطی با دین اسلام که دین آرامش، صلح، دوستی است، ندارد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین یادآور شد که بربریت و وحشگیری های آنها دیگر محدود به کشور سوریه نیست، بلکه شاهد تحرکات آنها در کشورهایی همچون عراق هم هستیم که همه اینها نشان دهنده آن است که آنها توسط برخی کشورهای عربی و کشورهای خارج از منطقه از جمله آمریکا تقویت و تجهیز می شوند.
وی گفت: حال اینکه عربستان و آمریکا می گویند ایران عامل بی ثباتی در منطقه است، سخنانی کاملا گزاف و مضحک است. ایران مبارزه با تروریسم را در کنار عراق و سوریه انجام داد و باعث تثبیت اوضاع شد. کشور ما خود قربانی تروریسم است و با تروریسم مبارزه می کند اما آنها (عربستان و آمریکا) برچسب حمایت از تروریسم بر ما می زنند.
خرازی یادآور شد: اطمینان داریم که ملت چین هم در طول تاریخ با چنین پدیده های روبرو شده و کاملا شرایط ما و منطقه ما را درک می کند. به همین خاطر انتخابی به جز مقاومت و مبارزه برای برقراری امنیت وجود نخواهد داشت.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص سیاست های دولت جدید آمریکا و دولت دونالد ترامپ در منطقه گفت: متاسفانه سیاست هایی که توسط آمریکا در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته شده، خود عامل بی ثباتی است و این در حالیست که این کشور نسبت به تعهدات خود با برخی کشورها هم پایبند نیست و همه این مسائل نشان می دهد که نمی توان به آمریکا اطمینان کرد.
وی تصریح کرد: سیاست کنونی آمریکا پیروی سیاست جورج بوش رئیس جمهور سابق این کشور است که می گفت «یا در کنار ما ایستاده اید و یا در مقابل ما»؛ و حالا ترامپ هم می خواهد از همین طریق سیاست ها و راهبردهای خود را به پیش ببرد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: به همین خاطر ما نیز با توجه به راهبردهای آمریکا که همواره سعی بر اعمال نفوذ دارد، طی سالهای گذشته تلاش کرده ایم اقتصاد و امنیت خود را تقویت کنیم و کشورهای دیگری هم هستند مثل چین که از همین راهبرد استفاده می کنند و اجازه اعمال زور و دخالت به کشورهایی که مخالف استقلال و سیاست های مستقل هستند را نمی دهند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص همکاری ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می کند همکاری خود را با کشورهای این حوزه تقویت کند که البته همکاری خوبی نیز هم اکنون با برخی کشورها برقرار است اما مواضع بعضی از کشورها باعث ایجاد مشکل شده است.
او گفت: «ما با سیاست هایی که تقویت تروریست ها با اسلحه و پول و ارتباطاتی از این دست است مخالفیم، اینها عامل های بی ثبات کننده است و ما نمی توانیم آنها را بپذیریم.»
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت که ما شاهد مداخله جویی های آمریکا و عربستان در مسائل داخلی برخی کشورها از جمله یمن هم هستیم و اینجا اعلام می کنیم که سیاست عربستان در مداخله جویی و ورود به جنگ و ایجاد ائتلاف علیه مردم یمن و حمله نظامی به این کشور به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: بمباران مردم بی گناه و تجاوزات نظامی علیه زنان و کودکان بی دفاع به هیچ وجه راه حل مشکل یک کشور نیست بلکه مردم تعیین کننده سرنوشت کشور خود هستند. البته سیاست های کشور عربستان همواره مورد قبول همه از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، کویت و امارات نیست و در بسیاری موارد آنها مخالف سیاست های ریاض هستند.
خرازی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری با خبرنگاران در حاشیه ششمین مجمع جهانی صلح در پکن در پاسخ به سووالی در خصوص اختلاف میان عربستان و قطر نیز گفت: اختلافی هم که بین قطر و عربستان شاهد آن هستیم به خاطر این است که قطر از فلسطین، حماس و حقانیت و عدالتخواهی مردم فلسطین حمایت می کند که ظاهرا اینها برای عربستان خوشایند نبوده است.
وی تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران حل مسائل و مشکلات از طریق همکاری و گفت وگو است و تهران امیدوار است که مناقشات پیش آمده میان این کشورها هر چه سریعتر خاتمه یابد.
خرازی همچنین سیاست های ایران، چین و روسیه در خصوص سوریه را یکسان دانست و گفت که این سه کشور مداخله جویی های خارجی را در کشورهای دیگر از جمله سوریه نمی پذیرند.
وی ادامه داد: اگر هم مشاهده می شود که روسیه وارد سوریه شده، به درخواست خود دولت دمشق بوده و دولت سوریه به صورت مشروع از مسکو چنین درخواستی را کرده است.
او همچنین تاکید کرد که همکاری ایران، سوریه و روسیه برای پایان بحران سوریه کاملا ضروری است.
خرازی در عین حال از مواضع چین در راستای مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط گرایی تقدیر کرد و گفت که به حمایت هایی دولت پکن از دمشق که عادلانه و به حق می باشد، احترام می گذاریم.
ششمین مجمع جهانی صلح که از دیروز (شنبه) با مشارکت جمع کثیری از اندیشمندان و متفکران سیاسی در شهر پکن فعالیت خود را آغاز کرد، امروز به کار خود پایان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار