معاون پرورشی و فرهنگی وزیر:

پایگاه های تابستانی دانش آموزان خودگردان هستند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر با تاکید بر برپایی 25 هزار پایگاه های تابستانی اوقات فراغت دانش آموزان گفت: این پایگاهها به صورت رایگان و خودگردان است و شهرستان ها در صورت نیاز نرخ موردنظرشان را مصوب می کنند.

کد مطلب: ۶۳۴۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ مهدی فیض امروز دوشنبه 29 خرداد در نشست خبری فعالیتهای تابستانی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با تاکید بر اینکه 25 هزار پایگاه برای تابستان امسال درنظرگرفته شده است گفت: سال گذشته 22 هزار و 500 پایگاه بود اما امسال آن را به 25 هزار افزایش داده ایم که این پایگاه ها می توانند کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس، کانون های تربیتی و یا مکان های مناسب دیگر باشند.

وی در مورد شهریه پایگاه های تابستانی گفت: پایگاه ها به صورت خودگردان اداره خواهند شد و برخی دوره هایی که در آن برگزار می شود رایگان است. البته ما بودجه اندکی را برای اداره این پایگاه ها در نظر گرفته ایم و می دانیم که کافی نیست.

فیض گفت: شهریه های این پایگاه ها متنوع است به شکلی که برخی دوره ها رایگان است ، برخی دوره ها با نرخ مصوب آموزش و پرورش است و برخی دوره ها را نیز آموزش و پرورش شهرستان ها نرخ آن را تعیین خواهند کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر با اشاره به اینکه 5 محور برای فعالیتهای تابستانی دانش آموزان دیده شده است گفت: محور اعتقادی و معرفتی، محور علمی و پژوهشی، محور فرهنگی و هنری، محور مهارت آموزی، کار آموزی، کار افرینی و سازندگی و محور تربیت بدنی و سلامت 5 محوری هستند که برای حدود 5 میلیون نفر دانش آموز پیش بینی کرده ایم . این رقم در سال گذشته حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر بود.

وی گفت: برای فعالیتهای تابستانی امسال حدود 5 میلیون نفر -روز برنامه طراحی شده است که سیاست ما استفاده حداکثری از ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی است. قصد داریم از تمام ظرفیت های داخلی و همچنین ظرفیت های برون سازمانی مانند هلال احمر، سازمان فنی حرفه ای، بسیج دانش آموزی و اتحادیه و غیره استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان دانش آموزی در فعالیتهای تابستانی امسال قرار است یک اردو با حضور 15 هزار عضو پیشفر در 5 قطب و همچنین یک اردوی ویژه آموزش خبرنگاری برای یکهزار دانش آموز خبرنگار سراسر کشور برگزار کند گفت: در مجموع 10 اردو برای این بخش طراحی شده که هر کدام از آنها 5 روز است ضمن اینکه غیر از این اردو یک اردوی مستقل ویژه دانش آموزان برای تمرین زندگی نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این اردوی ویژه، دانش آموزان زندگی واقعی را در یک فضای اردویی به صورت شبیه سازی شده تمرین خواهند کرد یعنی همه کار را خودشان می کنند مانند پخت و پز، شستن لباسها و غیره. این کار می تواند بار مسئولیتی را که آنها قرار است در آینده بر دوش بگیرند به آنها آموزش دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر با اشاره به اینکه شعار فعالیتهای تابستانی امسال "هر دانش آموز یک مهارت است" گفت: عمده سیاست ما این است که بتوانیم از تعطیلات تابستانی برای تکمیل آنچه در سال تحصیلی محقق نمی شود استفاده کنیم. در طول سال تحصیلی معمولا به ساحت علمی و آموزشی توجه می شود و کمتر فرصت می شود تا به ساحت های دیگر پرداخته شود . سه ماهه تابستان این زمان را در اختیار می گذارد که دانش اموز را در ساحت های مختلف تربیت کرد.
وی ادامه داد: مهارت آموزی از دید ما یعنی اینکه دانش آموز در پایان این دوره های آموزشی بتواند فعالیتی را یاد بگیرد که برایش درآمدزا هم باشد و نه اینکه مهارت های قبلی را تکرار کند. فرصت های یادگیری تابستانی بسیار متنوع است و دانش آموزان می توانند از آنچیزی که دوست دارند استفاده کنند.
فیض با اشاره به برگزاری اردوی 15 هزار نفری اعضای پیشفر و یک هزار اردوی دانش آموزان خبرنگار پانا توسط سازمان دانش آموزی گفت: در قالب همین اردوها یک برنامه آموزش اختصاصی 60 هزار نفر ساعتی داریم که با موضوع آشنایی با کارافرینی و با محتوای اقتصاد مقاومتی اجرا خواهد شد تا دانش آموزان از همین سن و سال با مفهوم اقتصاد مقاومتی آشنا شوند.
وی گفت: برگزاری اردوی 4 هزار نفره برای مناطق محروم استان کرمان از دیگر برنامه هایی است که مدنظر داریم و در سه سطح با محتوای کارافرینی اجرا خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برای امنیت اردوها و برگزاری این اردوها در بهترین شکل ممکن چه برنامه ای دارند گفت: اردو یک موقعیت یادگیری است و هر موقعیت یادگیری اقتضائات و ریسک های خاص خودش را دارد. همکاران ما در زمینه برگزاری اردوها ایثار می کنند.
وی ادامه داد: مبنای ما برای فعالیتهای اردویی چیزی است که در آئین نامه ها و دستورالعمل ها وجود دارد. در دستورالعمل آمده که اردوها با خودروهایی انجام شود که دارای تاییدیه فنی است و ما این را رعایت می کنیم اما این که خودرو تاییدیه دارد یا خیر وظیفه نظارتی ما نیست.
فیض گفت: به لحاظ نفراتی که مسئول برگزاری اردو هستند چه در ستاد و چه در سازمان دانش آموزی برنامه های ویژه ای را برای آموزش برگزارکنندگان و مربیان داریم که یک نمونه آن برگزاری دوره آموزشی با حضور 300 نفر از مدیران اردوگاه های سراسر کشور است.
فیض با تاکید بر اینکه مسئولان برگزارکننده اردوها تمام توان خود را برای برگزاری این اردوها به بهترین شکل ممکن انجام می دهند گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا اردو طبق آئین نامه ها بدون کوچکترین مشکلی برگزار شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر در پاسخ به این سوال که این معاونت چه تدبیری اندیشیده که دانش آموزان مناطق محروم هم بتوانند در پایگاه های اوقات فراغت شرکت کنند و شهریه ها مانع حضور این دانش آموزان نشود گفت: مبلغی حدود 2 میلیارد تومان برای کمک به پایگاه های اوقات فراغت در نظر گرفته ایم که این مبلغ به مناطق کمتر برخوردار تزریق می شود تا آنها در بحث شهریه ها مبلغ کمتری از دانش آموزان بگیرند و در نتیجه دانش آموزان مناطق محروم هم می توانند از حضور در این دوره ها استفاده کنند.
وی افزود: معتقدیم این گونه کارها سرمایه گذاری برای آینده است و از استان ها نیز خواسته ایم از ظرفیت های منطقه ای استفاده کنند تا بتوانند دانش آموزان بیشتری را در این دوره ها شرکت دهند.
فیض در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای جذب دانش آموزان در فعالیتهای اعتقادی و معرفتی تابستانی دارند گفت: در مقوله تربیت دینی جذابیت برنامه ها اهمیت زیادی دارد و تمام سعی ما این است که برنامه های مذهبی را به صورت متنوع و ترکیبی برگزار کنیم. به این شکل که هم برنامه مذهبی باشد و هم برنامه اردویی. مثلا کارهایی که دارالقرآن ها به صورت ویژه در تابستان انجام خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه در تابستان برنامه ویژه ای برای خانواده فرهنگیان خواهند داشت گفت: برگزاری مسابقات قرآن و عترت فرهنگیان با حضور 250 نفر، ششمین جشنواره کرال، بازآموزی مشاوران و توانمندسازی مربیان در برگزاری اردوها برنامه هایی است که مخصوص فرهنگیان درنظر گرفته بود.
فیض از دستگاه هایی که ماموریت ذاتیشان تعلیم و تربیت نیست خواست برای برگزاری اردوهای دانش آموزی با آموزش و پرورش مناطقشان هماهنگی کنند.
وی همچنین گفت: متاسفانه شاهد هستیم گاهی اوقات برخی دستگاه ها چون تخصص لازم برای برگزاری اردوها را ندارند برنامه هایی سلیقه ای و بدون محتوا درنظر می گیرند که بارآموزشی منفی در پی دارد و امیدوارم آنها با آموزش و پرورش منطقه هماهنگ کنند تا این مشکلات از بین برود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر در مورد درآمدزایی اردوگاه ها گفت: سیاست کلی آموزش و پرورش کاهش تصدی گری و تفویض اختیار به استان هاست و در همین راستا در حال طی کردن مسیر قانونی هستیم که اداره اردوگاه ها به سازمان دانش آموزی استان ها واگذار شود که امیدوارم از ابتدای مهرماه این کار روند اجرایی خودش را آغاز کند.
وی با تاکید بر اینکه در بحث اوقات فراغت همه دستگاه ها باید دخیل باشند گفت: از همه استانداران، فرمانداران و شهرداران درخواست می کنم که در بحث اوقات فراغت بیشتر وارد شوند و کمک کنند تا اوقات فراغت که یک بحث ملی است را با کیفیت بهتری برگزار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار