گزارش پانا از برنامه هفت سینمایی

شاه حاتمی : اندیشه شهدا باید در فیلم های دفاع مقدس دیده شود

خبرگزاری پانا: علی شاه حاتمی گفت: احساس من این است که در فیلم های دفاع مقدس بیشتر به ظاهر قضیه می‌پردازیم و اندیشه شهدای ما نیز با خودشان دفن شده است باید اندیشه آن‌ها را متبلور کرد و به نسل امروز منتقل کرد.

کد مطلب: ۶۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا ،برنامه «هفت» از شامگاه گذشته تا روز جمعه هر شب از کرمان پخش می‌شود، به سینمای دفاع مقدس به بهانه برگزاری جشنواره مقاومت می پردازد.

در بخشی از این برنامه که شامگاه گذشته پخش شد، «علی شاه حاتمی» کارگردان سینما درباره پرداختش به سینمای دفاع مقدس گفت: در مقابل حماسه‌هایی مثل دفاع مقدس نمی‌توان ساکت ماند همه می دانند که نه تنها ما در مقابل دیوانه‌ای به نام صدام ایستاده بودیم بلکه تجهیزات و افرادی در خدمت او بودن که برای جنگ با ما انتخاب شده و صدام را برا ی حمله به ایران و کمک می‌کردند بنابراین من به عنوان یک فیلم‌ساز نمی‌توانستم در مقابل این هجوم ساکت بمانم.

وی درباره مشکلاتی که در زمینه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس وجود دارد، افزود: زمانی که می‌خواهیم درباره هشت سال دفاع مقدس فیلم بسازیم انگار قرار است فیلمی تاریخی و قدیمی ساخته شود چون هم فضا و هم لباس‌ها کاملا عوض شده‌اند و این کار را برای ما بسیار سخت می‌کند اما این سختی، سختی شیرینی است. چیزی را که نمی‌شود تحمل کرد برخورد مسئولین است. متاسفانه مسئولان هیچ همکاری در زمینه دفاع مقدس با فیلم‌سازان ندارند.

شاه حاتمی در ادامه افزود: احساس من این است که ما بیشتر به ظاهر قضیه می‌پردازیم و اندیشه شهدای ما نیز با خودشان دفن شده است باید اندیشه آن‌ها را متبلور کرد و به نسل امروز منتقل کرد. چه کسی قرار است 45 روز مقاومت مردم خرمشهر و با عملیاتی های دیگر دفاع مقدس ما را بازسازی کند. زیباترین و باشخصیت ترین بچه‌های این مملکت شهید شدند اما ما هنوز نتوانستیم به زوایای پنهان جنگ دست پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: در جامعه‌ای که ادعای فرهنگی بودن و انقلابی بودن دارد باید مسئولان را به دلیل کم‌کاری و بی‌انگیزگی دراین زمینه جریمه و محکوم کرد. باید بر روی زمینه‌های فرهنگ دفاع مقدس کار کرد مثلا هالیوود و امریکا ابتدا افکار عمومی مردم را آماده می‌کند و بعد فیلم مثل «رمبو» را می‌سازد بنابراین مردم همه اتفاقات فیلم را باور می‌کنند.

فراستی: بوی دفاع مقدس را در جشنواره امسال کمتر احساس می‌شود

فراستی در این زمینه توضیح داد: امریکا بدون اسلحه می‌تواند جنگ به راه بیاندازد اما ما دفاع مقدس را تنها برای دکور می‌خواهیم. سینما باید موثر و گرم باشد و مخاطب را اذیت کند بنابراین نباید نگاه خنثی و بی‌خطری داشته باشیم. برای نمونه چرا فیلم بی ادعای مثل «ضد گلوله» امسال در جشنواره نیست چون از چارچوب تفکر آقایان بیرون است و نتوانسته در جشنواره حضور یابد مسئولان ما اهل خطر کردن نیستند و می‌ترسند فضاهای متفاوت را تجربه کنند با وجود اینکه فیلم‌سازان این فضاها را تجربه کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: محمد خزاعی دبیر جشنواره در این دوره بسیار حرفه‌ای عمل کرده اما من بوی دفاع مقدس را در جشنواره امسال کمتر احساس می‌کند.

درستکار: ژانر فیلم‌های جنگی مهمترین ژانر سینمای ما در طول سی سال گذشته بوده است

رضا درستکار نیز در این زمینه گفت: حرف‌هایی که آقایان فراستی و شاه حاتمی در زمینه دفاع مقدس بیان می‌کنند کاملا درست است اما نمی‌تواند مصداق سینما در ایران باشد چون معتقدم که مسئولان تا کی باید از فیلم‌سازان دفاع کنند وقتی که فیلم‌های فیلم‌سازان خوب نیست مسئولان چه کاری از دستشان بر می‌آید. ژانر فیلم‌های جنگی مهمترین ژانر سینمای ما در طول سی سال گذشته بوده است. اما علاوه بر معضل مدیریتی بسیار از فیلم‌های ما نیز در سطح ساخته می‌شوند دراین فیلم‌ها دشمن احمق فرض می‌شود و بیشتر کپی‌برداری وجود دارد.

شاه‌حاتمی در همین رابطه عنوان کرد: برای شاخت یک فیلم جنگی سینما گران محتاج دولت و مسئولان هستند. برخی امکانات در دست دولت است و به تنهای نمی‌شود انها را فراهم کرد. متاسفانه اشتباه دیگری که در طول این سالها صورت گرفته این است که بعضی فکر می‌کنند فیلم جنگی باید در بیابان ساخته شود در صورتی که آدم‌های جنگ باید در فیلم‌های اجتماعی ما حضور داشته باشند. منظور این است که باید حتما سبد سینمای ایران پر از فیلم‌ها دفاع مقدس باشد معتقدم باید شخصیت‌های دفاع مقدسی در فیلم‌های امروزی ما نیز وجود داشته باشند.

فراستی نیز عنوان کرد: درطول این سال‌ها بسیار از مسائل جنگ دفاعی ما نتوانسته‌اند به خاطر ممیزی وارد فیلم‌هایمان شوند اما الان می‌توانیم این مسائل را بیان کنیم باید شکست‌ها، دردها و ضعف‌های دوران دفاع مقدس را هم به نمایش گذاشت تا به تعادل دست یابیم. فیلم‌های دفاع مقدسی ما ضعیف هستند همه ضعف‌های این فیلم ها به مسئولین باز می‌گردد و همه حسن هایش متعلق به فیلم‌سازان است.

اگر سینمای دفاع مقدس ژانر ملی ما است باید شرایط ساخت برایش فراهم شود. فیلمسازان ما از فضای دفاع مقدس کنده شده و در فضای رفاه امروزی فیلم می‌سازند بنابراین قادر نیستند مسائل را به درستی بیان کنند. معتقدم که نباید در زمینه ساخت این نوع فیلم‌ها از تخیل استفاد کرد و باید قصه ها را از دل واقعیت بیرون بیاوریم و درست آن را پرورش دهیم.

درستکار نیز گفت: متاسفانه ما در فیلم‌های جنگی کمتر خلاقیت و نوآوری داریم و بیشتر با شخصیت‌ها تکراری و کلیشه‌ای روبرو هستیم هیچ یک از فیلم سازان ما نتوانسته‌اند به جنگ ایران و عراق بپردازند واین مسئله را عمیق وجذاب نشان دهند.

شاه حاتمی نیز در پایان این بحث اذعان کرد: متاسفانه در هفته دفاع مقدس آنقدر فیلم‌ها و سریال‌های تکراری پخش می‌شود که مخاطب را دل زده می‌کند چرا باید فیلم‌های دهه 60 را همچنان نمایش دهیم باید امکان و فضای مناسبی به فیلمسازان متعدد و متخصص برای ساخت آثار جدید داده شود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار