در نشست تخصصی"جایگاه هنر در اقتصاد" با حضور هنرمندان نی ریزی مطرح شد؛

هنر ابزار نیست؛ هنر ابزاری آثار خلاق خلق نمی کند

عضو انجمن هنرهای تجسمی نی ریز و مسوول بسیج هنرمندان شهرستان زرین دشت گفت: هنر اگر ابزار شد. تابع تحولات بیرونی می شود که به او می‌گوید چه گونه ببیند و چه چیزی را بسازد و هنرمند نمی‌تواند آزادانه اثر خلق کند.

کد مطلب: ۶۳۱۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانافارس، صمد دلدار عضو انجمن هنرهای تجسمی نی ریز و مسوول بسیج هنرمندان شهرستان زرین دشت در نشست تخصصی"جایگاه هنر در اقتصاد" که با حضور هنرمندان سرای هنر و اندیشه و انجمن هنرهای تجسمی نی ریز برگزار شد، در خصوص " هنر تجاری" گفت: در تاریخ هنر مقطعی است که هنرمندان به نیرویی در خدمت مناسبات جدید اقتصادی اجتماعی تبدیل شدند و آثار هنری ساخته شده، که نه بر اساس تجربه آزاد، تدبر و خواست درونی هنرمند بوده بلکه ناشی از سفارش افراد بوده است.
صمد دلدار بیان داشت: اگر ما به آثار هنری دوره‌ی سنتی با نگاه سرمایه داری توجه کنیم و آن را با آثار دوره تجدد و نو شده مقایسه کنیم در می یابیم که به موازات تغییر شکل اقتصادی، هنر نیز دگرگون شده است.

وی افزود: هنر اگر ابزار شد. تابع تحولات بیرونی می شود که به او می‌گوید چه گونه ببیند و چه چیزی را بسازد و هنرمند نمی‌تواند آزادانه اثر خلق کند.

عضو انجمن هنرهای تجسمی نی ریز اظهار داشت: با این همه به موازات رشد هنر تجاری وابزاری شده، هنر و هنرمندانی بودند که بیرون از چرخه سفارشی و تجاری شده هنر، به خلق و تجربه هنری ‌پرداخته اند، و هنرشان در میان طبقات پایین جامعه دست به دست شده و نان و نام آنها این گونه رشد یافته است، که اغلب گمنام و کم نان بودند اما هر چه تولید کردند ناشی از برداشت و آزادی دل و احساسی بود که آنرا به نان و نامی که برایشان چار چوب احساسی را معین می کند نفروختند.

وی تصریح کرد: هنر و هنرمندانی هستند که تاریخ ما سخت مدیون دست آورد‌های مادی و معنوی و تلاش و ایستادگی آنان ست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار