معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خبرداد:

اشتغال ۵۰ هزار نفری سهم صنایع دستی استان اردبیل

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: در زمینه صنایع دستی استان بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال دارند.

کد مطلب: ۶۳۰۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی افزود: استان اردبیل یکی از استان های شاخص در زمینه تولیدات صنایع دستی بوده و هنر صنعت هایی چون تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، ملیله نقره و مس،قلم زنی روی فلز،منبت، معرق،صنایع دستی جدید تلفیغی مانند تولید کیف از چرم و گلیم و رشته ای خاص از جمله معرق سنگ و معرق مس از جمله رشته هایی هستند که در استان تولید شده و توانسته است سهم قابل توجهی از اشتغال استان را به خود اختصاص دهد .

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴هزار پروانه تولید صنایع دستی در استان صادر شده است بیان داشت: حدود ۲۵ هزارنفر به طور مستقیم در کارگاه های صنایع دستی فعال هستند که با احتساب افرادی که بدون پروانه تولید و در مناطق روستایی و دورافتاده فعالیت می کنند پیش بینی می شود قریب به ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت داشته باشند .

دباغ عبدالهی افزود: برمبنای خوداظهاری تولیدکنندگان صنایع دستی درسال ۹۵، حدود ۵۰۰ هزار دلار صادرات صنایع دستی بوده است و بیشتر این صادرات به صورت چمدانی و از طریق توریست ها و مسافران کشور جمهوری آذربایجان بوده است .

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اردبیل اظهار داشت: در راستای حمایت از تولید کنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی در سال ۹۵،رقمی بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشاغل خانگی و تفاهم نامه صندوق کارآفرینی امید پرداخت گردیده است که این تسهیلات با سود ۴ درصد و بازپرداخت بلند مدت پنج تا شش ساله در این حوزه پرداخت گردیده است.

وی افزود: بزرگترین مشکل فعالان حوزه صنایع دستی بحث بازاریابی و فروش محصولات است که در صورت تشکیل انجمن های صنفی ضمن ایجاد بازار رقابتی در بین تولید کنندگان، مشکل بازاریابی و فروش تولید کنندگان خرد نیز مرتفع گردیده و از تضییع حقوق مادی و معنوی هنرمندان این عرصه نیز جلوگیری خواهد شد .

دباغ عبدالهی بیان داشت: به منظور ایجاد اعتماد دربین گردشگران و توریست ها برای خرید صنایع دستی استان، از ۲۰ خرداد و به مناسبت روز صنایع دستی برای پنج مغازه فروش صنایع دستی، نشان اعتماد ملی داده خواهد شد که این نشان اعتماد به دو زبان فارسی و انگلیسی بوده و دارای هولوگرام و مشخصات ویژه امنیتی خواهد بود و بیانگر این است که قیمت و کیفیت محصولات عرضه شده در این مغازه ها تحت کنترل سازمان میراث فرهنگی می باشد .

ظهیری معاون فنی و صادرات گمرک استان اردبیل نیز با اشاره به صادرات حدود ۷۴ میلیون کیلوگرم کالا به ارزش ۴۳ میلیون دلار از گمرک اردبیل بیان داشت:از این میزان صادرات دو هزار کیلوگرم مربوط به صادرات صنایع دستی به ارزش ۲۸هزار دلار بوده است که به نظر می رسد با ایجاد گمرک تخصصی صنایع دستی در استان اردبیل، این میزان صادرات صنایع دستی نیز افزایش یابد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار