در نشست عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن مطرح شد:

زوجین نباید به شریک زندگی خود مانند رقیب نگاه کنند

نشست کمیته عفاف و حجاب در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن برگزار شد و در این نشست استاد دانشگاه وروانشناس تربیتی در مورد آسیب شناسی روابط زوجین گفت:زوجین نباید به شریک زندگی خود مانند رقیب نگاه کنند.

کد مطلب: ۶۲۹۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا،اولین نشست کارگروه مد و لباس جمهوری اسلامی ایران ستاد عفاف و حجاب با موضوع آسیب شناسی روابط زوجین با سخنرانی دکتر معصومه حاتمی فوق تخصص خانواده در روز پنج شنبه یازدهم خردادماه در محل شبستان برگزار شد.
بر اساس این گزارش معصومه حاتمی استاد دانشگاه و روانشاس تربیتی با بیان این نکته که متأسفانه آمار طلاق در جامعه رو به افزایش است طلاق را به دو نوع طلاق ثبتی و عاطفی دسته بندی کرد و گفت: طلاق عاطفی زمانی اتفاق می افتد که اگرچه زن و شوهر در کنار هم و زیر یک سقف زندگی می کنند اما از بودن با هم لذت نمی برند و رابطه ی سردی با یکدگیر دارند.
وی در معرفی تکنیک مثلث خوشبختی گفت: بشر از دیرباز به تعریف واحدی از خوشبختی نرسیده است. عرفا، سیاستمداران، فیلسوف ها و اقشار دیگر هر یک خوشبختی را از منظر خود به گونه ای متفاوت تعریف و تبیین می کنند.
وی همچنین افزود: خوشبختی از منظر روانشناسی یعنی احساس آرامش داشتن. یعنی من از آنچه دارم راضی هستم.
مدرس بین المللی تحکیم خوانواده و رفع اختلافات زوجین با اشاره به اینکه متأسفانه باور غلطی در بین ما وجود دارد که همیشه منتظر تشویق دیگران هستیم یکی از ضلع های مثلث خوشبختی را خویشتن نوازی دانست و گفت: ما همواره متأسفانه فکر می کنیم نباید خیلی به شخص خودمان اهمیت دهیم در صورتیکه ابعاد آرامش همین است که انسان به خود توجه کند.
معصومه حاتمی با اشاره به دو ضلع دیگر این مثلث تحت عنوان دیگرنوازی و همنوازی خاطرنشان کرد: در علم روانشناسی اثبات شده است که ایجاد حس ارامش تا حد زیادی منوط به نوازش عاطفی و روحی اطرافیان است. همچنین افرادی که در کنار هم و در یک خانه زندگی می کنند مهم است نسبت به یکدیگر ادبیات محبت آمیز داشته باشند.
وی در همین راستا عنوان کرد: باور اشتباهی در بین ما رایج است که توجه به عواطف اعضای خانواده به دلیل نزدیکی بیش از حدمان خیلی اهمیت ندارد. این امر بزرگترین ضربه را به تحکیم بنیاد خانواده می زند.
این روانشناس تربیتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انواع نیازهای انسان آن ها را به پنج بعد اصلی عاطفی، جنسی، جسمی، عقلانی و احتماعی طبقه بندی کرد و گفت: در اکثر زوجین رفع نیازهای جنسی و جسمی بسیار قابل توجه است و برای برطرف کردن آن تلاش می کنند.
وی با ذکر اینکه رفع چهار نیاز دیگر وابسته به قدرت اقتصادی خانوارها می باشد گفت: تنها نیازی که اتفاقا مهم ترین نیاز در راستای تحکیم بناید خانواده است و ارتباطی با توان اقتصادی ندارد نیاز عاطفی است.
حاتمی با تأکید بر اینکه در هر زندگی روزهای اوج و فرود وجود دارد یادآورد شد: در همه ی زندگی های زناشویی بحث وجود دارد اما زوجین خوشبخت زوجینی هستند که در زمان تنش به سرعت متوجه می شوند و خود را از نقطه ی سقوط بالا می کشند چرا که هرچه تنش بیشتر ادامه پیدا کند، سقوط سخت تر و عمیق تر اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینکه زوجین نباید به شریک زندگی خود مانند رقیب نگاه کنند اظهار داشت: در رابطه ی زناشویی برنده و بازنده ای وجود ندارد.
دکتر حاتمی در توضیح علت درگیری میان زوجین گفت: ما متأسفانه گفت و گوی مسالمت آمیز و مؤثر را یاد نگرفته ایم.
وی در همین رابطه عنوان کرد: نباید در هنگام بحران با یکدیگر گفت و گوی اعتراضی یا مقایسه ای داشته باشیم چرا که این نوع گفت وگو ها را افراد را از یکدگیر دور می کند.
در انتهای جلسه پرسش و پاسخ کوتاهی میان حاضرین در جلسه و دکتر حاتمی صورت گرفت.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار