امام جمعه جدید تبریز؛

ماه رمضان،زمینه ی تقرب الهی/تمام عزت امروز ما از برکت وجود امام(ره)است

نماینده جدید ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: مهم ترین اثر روزه داری در ماه مبارک رمضان ، تقوا و خدا پرستی هم در ظاهر و هم در باطن است.

کد مطلب: ۶۲۹۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین سیّد محمد علی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه ی امروز ضمن دعوت مردم به تقوای الهی، دوری از گناهان و خوف از مشیعت الهی، فرمود : مهم ترین اثر روزه داری در ماه مبارک رمضان ، تقوا و خداپرستی هم در ظاهر و هم در باطن است و روزه یگانه عبادت مخفی است که دیده نمی شود و برعکس آن نماز، حج، جهاد، خمس و زکات دیده شدنی است .

وی ادامه داد : روزه موجب تقویت عاطفه است. کسی که مزه ی روزه داری را در یک ماه احساس میکند، میتواند رنج و مشقت گرسنگان را نیز احساس کند .

امام جمعه تبریز افزود : ماه مبارک رمضان، زمینه ی تقرب الهی است و در این ماه انسان می تواند به حساب خود بیش از پیش رسیدگی کند که حضرت علی (ع) می فرمایند : بندگان خدا پیش از آن که شما مورد سنجش قرار بگیرید خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید و قبل از آن که شما را به پای حساب ببرند به حساب خود رسیدگی کنید و تا نفستان حبس نشده، راحت نفس بکشید .

وی با اشاره به اینکه علمای اخلاق و علمای عرفان برای مراقبت و کنترل نفس مراحلی را ذکر کرده اند که میتوان به صورت اختصار آن را بیان کرد، افزود : اولین مرحله ی مراقبت و کنترل نفس، مشارطه است و مشارطه نفس سرکش را رام و آرام میکند یعنی انسان با خداوند شرط میکند که در تمام عرصه ها بنده ی خداوند خواهد بود و از زبان و چشم خود محافظت کرده و اعضای جوارح خود را کنترل خواهد کرد .
دومین مرحله مراقبه است یعنی انسان باید نگهبان زبان و جان خود باشد و مراقب شکسته شدن شرط های خود، میان خدا و خودش باشد.
و سومین مرحله ی مراقبت و کنترل نفس محاسبه است و بهترین زمان برای محاسبه ی اعمالمان درواقع قبل از خواب و استراحت است چراکه خواب نوعی مرگ است .چهارمین مرحله مؤاخذه است. یعنی اگر انسان ببیند آن شرطی که با خدا داشته را شکسته است باید خود را سرزنش و ملامت کند و اخرین مرحله از مراحل مراقبت و کنترل نفس، معاتبه است یعنی انسان خود رابه نفع مشروع مجازات کند مانند : نذر ، صدقه و روزه.

امام جمعه ی جدید تبریز ضمن تشکر از حسن اعتماد مقام معظم رهبری ادامه داد: از آیت الله مجتهد شبستری تشکر و قدردانی میکنم که ۲۲ سال در این سنگر مشغول انجام وظیفه بودند و مردم غیرتمند تبریز خدمات شایسته و ارزنده ی ایشان را که در جهت اجرایی شدن اهداف مقام معظم رهبری بود، فراموش نخواهند کرد .

وی ادامه داد : امروز این عزتی که اسلام در داخل و خارج از کشور دارد همه به برکت وجود امام و ویژگی های خاص امام است که می توان به جامعیت امام، بعد عرفانی و اخلاقی ، اندیشه و صیغه ی عملی و سیاسی امام ، رهبری و مدیریت بحرانیشان اشاره کرد .

نماینده ولی فقیه در استان در پایان خطبه های نماز جمعه خاطر نشان کرد : از لطف همه ی عزیزان سپاسگزارم که دیروز در مراسم فرودگاه، وادی رحمت و امروز در مراسم استقبال مردمی واقعا شرمنده مان کرده و مسئوليت هایمان را سنگین تر کردند .
خبرنگار : معصومه نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار