استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه توکیو :

ما در نظام آموزشی ، دلبسته سخت افزارها شده ایم

استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه توکیو گفت: ساختمان سازی ، مطالعه و تفکر را از ما گرفته است. ما در نظام آموزشی، سخت دلبسته سخت افزارها شده ایم که حس وتوانمندی را از ما گرفته است ، ما نباید سعی کنیم که مثل دیگران باشیم، باید از محتوای آموزشی شروع کنیم و نباید به واسطه محدودیتها، از خود سلب مسوولیت کنیم.

کد مطلب: ۶۲۹۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کاشان ، محمد رضا سرکار در کارگاه آموزشی درس پژوهی مرکز تحقیقات معلمان کاشان اظهار کرد: در نظام آموزشی ما قبله را کج رفته ایم، آموزش به معنای تغییر است و نباید به حافظه محوری محدود شود و اگر کتاب نمی خوانید حق ندارید به دیگران بگویید که کتاب بخوانند.

به گفته وی، مشکل جامعه ما، خواندن و نوشتن و یادگیری است. زمانی که معلم احساس کرد بی نیاز از یادگیری است و از کتاب و مطالعه به دور شد، حرمت و جایگاه خود را از دست داد. معلم باید با مطالعه به جستجوی حال خوب باشد و در کنار هم به حل مسائل مشترک بپردازند.

وی بااشاره به جدایی معلمان هر دوره تحصیلی گفت: معلم نباید از تعامل بترسد. معلم دبیرستانی باید درکنار معلم ابتدایی، مسایل آموزشی را شناسایی کرده و برای آنها راه حل پیدا کند و حتی دانشجوی دانشکده علوم تربیتی باید به مدرسه برود و آموخته های خود را تجربه کند.

وی افزود: در نظام آموزشی به تکلیف بچه ها سخت توجه کرده ایم اما به حقوق کودکان توجه نداریم و فراموش کرده ایم که دنیای جوانان دنیای حق اندیشی است اما دنیای بزرگسالان دنیای تکلیف اندیشی است و باید بین آن توازن ایجاد کرد.

وی گفت: غفلت از حقوق فرزندان علت عقب ماندگی ماست. دنیای مدرن دنیای حق اندیشی است و دنیای سنتی، دنیای تکلیف اندیشی است و یک صد سال است که ما بین این دو مانده ایم چرا که انقلاب مشروطه مبتنی بر تفکر بود.

بنیان گذار انجمن جهانی درس پژوهی افزود: افزایش دانشجویان مراکز آموزش عالی ، فضیلت حکومت نیست ولی توجه به آموزش ابتدایی و آموزش های پایه نه تنها فضیلت حکومت بلکه مسوولیت حکومت است.

به گفته وی، هدف کلاس درس، مفهوم سازی است برای کاربرد آنچه که آموخته است. بچه ها را نباید در کنار هدفهای آموزشی ببینیم و از اینرو است که افسرده و دل مرده ایم. بزرگترها باید باور کنند که بچه ها نیز چیزهایی می دانند که آنها نمی دانند.

وی تصریح کرد: در مدرسه، درباره محتوا صحبت می کنیم که دانش آموزان را از هدف دور می کند اما درباره هدف محتوا صحبتی نمی کنیم. مشکل آموزش و پرورش، مشکل نگرش است در حالی که کمبود دانش نداریم.

استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه توکیو گفت: با حرکت تحولات دنیای امروز، اصلاحات در نظام آموزشی اجتناب ‌ناپذیر بوده و آن را به ضرورتی جهانی تبدیل کرده است که بیشترین توجه این برنامه‌ها به توانمندسازی معلم و غنی‌سازی فرایند آموزش و یادگیری و مهارت معلمی است.

بنیانگذار انجمن جهانی درس پژوهی افزود: پژوهش‌های آموزشی برای اصلاحات، بیش از برنامه‌های درسی به معلم و فرایند تعامل او با دانش‌آموزان یعنی معلمی توجه دارند و تکاپوی جهانی در دستیابی به برنامه‌های راهبردی و اثربخش برای نوسازی و تحول نظام‌های آموزشی، تأسیس مدارسی است که از طریق ترویج و غنی‌سازی یادگیری نه صرفاً آموزش، به آدمی کمک کنند تا یاد بگیرد و بخشی از فرایند حیات‌بخشِ هستی باشد .

نویسنده کتاب درس کاوی تصریح کرد: آيندة ملت‌ها به توانايي نظام آموزشي، توانمندي معلمان و آموزش اثربخش فرزندان آن‌ها بستگي دارد و برنامه‌های راهبردي اصلاحات آموزشی با رویکرد بهبود مستمر، دولت‌ها و نهادهای مدنی را دعوت می کند تا براي آيندة كشور، اولويت نخست خود را ، بهسازی آموزش و توانمند‌سازی معلم قرار دهند .

نویسنده کتاب در تمنای یادگیری تاکید کرد: با توسعه فعالیت های درس پژوهی، ظرفيت مدارس برای گسترش يادگيری سازمانی، تولید و به کارگیری دانش حرفه‌ای در مدرسه افزایش یافته و ظرفیت تغییرهای خودپایدار و فرهنگ يادگيری در مدارس توسعه یافته و محیطی را فراهم می‌سازد تا معلمان در رفتار آموزشی خویش بازاندیشی کنند و در برنامه‌های تحول مستمر آموزش شریک شوند.

سرکار گفت: کلاس درس باید طراحی صحنه ای باشد که همه ارکان کلاس از اشتراک داده ها ، آن را فراهم کنند تا فراتر از مرزهای دانش حرکت کنند.

کارگاه یک روزه درس پژوهی با حضور 40 نفر از معلمان مولف و پژوهشگر کاشان در مرکز تحقیقات معلمان این شهر برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار