اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی/

هشدارهایی جهت پیشگیری از آتش سوزی در جنگلها و مراتع

به دلیل افزایش دمای هوا و تراکم گیاهی در مراتع و جنگلهای استان آذربایجان شرقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاعیه ای در خصوص پیشگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگلهای استان صادر کرد.

کد مطلب: ۶۲۹۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از آذربایجان شرقی، متن اطلاعیه به شرح زیر می باشد :


1- از رها سازی مواد شیشه ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)،خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگلها و مراتع خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع گردیده و کانونهای آتش در مناطق ایجاد می نمایند .
2- در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها خواهد شد .
3- به هیچ وجه در داخل جنگل ها و مراتع آتش روشن ننمایید و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده نموده و اجاق را با سنگ محصور نمایید .
4- پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نموده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل(بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها ننمایید .
5- از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی جدا خودداری نمایید .
6- از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری نمایید .
7- از آتش و مشعل بعنوان منبع بعنوان منبع روشنایی در جنگل ها و مراتع استفاده ننمائید بویژه در هنگام راهپیمایی های شبانه .
8- از بازی کودکان با آتش بویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری نمائید .
9- ار حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری نمائید .
10- از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری نمائید .
11- هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی پرهیز نمائید و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی آنرا به محل کمپ خود انتقال دهید .
12- در هنگام مشاهده آتش سوزی مراتب را با شماره های 1812و 1540 به این اداره کل اطلاع دهید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار