کاهش سن ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی در کشور

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: کاهش ابتلا به انحراف ستون فقرات و اختلالات اسکلتی عضلانی از هشدارهای متخصصان فیزیوتراپی در کشور است.

کد مطلب: ۶۲۸۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران اظهار کرد: اختلالات اسکلتی عضلانی با تغییر سبک زندگی، کم تحرکی، پوزیشن‌های نامناسب و ساعات طولانی مدت استفاده از کامپیوتر به زندگی افراد رخنه کرده و در این میان کوله پشتی‌های نامناسب و بازی‌های رایانه‌ای نیز باعث تشدید این مهم شده است.

وی افزود: کودکان، سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند و توجه دولت‌ها و بخصوص سیاستمداران حوزه بهداشت و درمان بر سلامتی آنان را می‌طلبد و باید از کودکی شاهد سلامت این گروه سنی آسیب‌پذیر باشیم.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: بحث نوع و وزن کوله پشتی که دانش آموز آن را حمل می‌کند، بسیار جدی بوده و انجمن فیزیوتراپی ایران تمایل دارد با همکاری رسانه‌ها برای آموزش خانواده‌ها، جهت انتخاب نوع مناسب کوله پشتی و چگونگی استفاده صحیح از آن برنامه‌های آموزشی داشته باشد.

وی افزود: طبق آخرین تحقیق بر روی پنج هزار کودک مدرسه‌ای دریافتیم ۲۰ درصد کودکان ایرانی از کمر درد رنج می‌برند و از آنجایی که بسیاری از کمر درد‌های دوران بزرگسالی نیز از مشکلات دوران کودکی نشات می‌گیرد و برای اقتصاد سلامت باید آن را مدنظر قرار داد.

محسنی بندپی گفت: اگر ما بخواهیم به سلامت کودکان بپردازیم، باید به فیزیوتراپی در جامعه اهمیت دهیم و خوشبختانه با تفاهم نامه‌ای که بزودی انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با آموزش و پرورش امضا خواهد کرد، می‌توانیم تمامی کودکان را غربالگری کنیم و آنهایی که در معرض خطر و مستعد ابتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی هستند و بلحاظ صافی کف پا، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری یا قوس‌های کمری، قوز ناحیه پشت و یا حتی از انحرافات جانبی رنج می‌برند، را در همان مرحله اول شناسایی کرده و با توجه به شرایط هر یک و شدت و ضعف اختلال، آموزش‌های لازم به دانش آموزان و خانواده‌های آنان داده شود و یا آنان را به مراکز درمانی مربوطه ارجاع دهیم.

وی افزود: پیش از اینکه این قبیل دانش آموزان به نارسایی‌های جدی اختلالات عضلانی اسکلتی برسند باید تحت نظر باشند و اقدامات پیشگیری برای آنان انجام شود، چرا که تنها با یک تغییر و آموزش ساده به کودکان، می‌توان از آسیب‌های جدی که ممکن است تا بزرگسالی همراهشان باشد، پیشگیری کرد.

محسنی بندپی با تاکید بر نقش فیزیوتراپی در پیشگیری و درمان کشوریادآور شد: امیدواریم با بازنگری جایگاه فیزیوتراپی بتوانیم شاهد ارتقا، سلامت و کاهش عوارض اختلالات اسکلتی عضلانی در کشور باشیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار