ریشه مزاحمت‌های خیابانی در مسائل جنسی حل‌نشده است

خبرگزاری پانا: چه می‌شود افراد کارهایی انجام می‌دهند که مزاحمت خیابانی نام می‌گیرد؟

کد مطلب: ۶۲۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، سعید معیدفر در پاسخ به این سوال گفت: در هر جامعه‌ای آدم‌ها سطوحی از نیازها را دارند؛ از نیازهای معیشتی گرفته تا نیازهای معنوی. اصل بر این است که این نیازها را بتوانند از طریق جامعه برطرف کنند و تفاوتی هم که بین انسان‌ها و سایر موجودات وجود دارد این است که آن‌ها برای مرتفع کردن نیازهایشان واسطه‌ای به نام جامعه را ندارند؛ اما انسان موجودی اجتماعی است و چون نیازهایش از طریق جامعه برآورده می‌شود باید به نحوی هر جامعه برای رفع آن نیازها مکانیزم‌هایی را داشته باشد. درباره مساله مزاحمت‌های خیابانی هم باید بررسی شود که چه نوع نیازی از فرد را برطرف می‌کند؟ قطعا به نیازی مرتبط می‌شود که ما برای تامین آن نیاز کاری نکرده‌ایم و حالا خودش را به این شکل نشان می‌دهد.

این جامعه‌شناس در میزگردی که با همین موضوع در خبرآنلاین برگزار شد، تاکید کرد: نمی‌توان فکر کرد مسائل بی‌ضابطه اتفاق می‌افتند یا فکر کنیم انسان‌ها به دلیل فطرت بدشان کاری را انجام می‌دهند،‌ ممکن است اینطور باشد ولی در تعداد کمی از افراد. وقتی قضیه‌ای زیاد اتفاق می‌افتد این دیگر از حد فردی خارج می‌شود و کثرت کارهایی مثل سرقت، قتل، اعتیاد، فحشا، مزاحمت خیابانی و موارد اینچنینی به شرایط نامساعد و ناسالم اجتماعی مربوط می‌شود.

او همچنین اشاره کرد: با توجه به این که این مزاحمت‌ها بیشتر درباره زنان اتفاق می‌افتد، ریشه این قضیه بیشتر در ارتباط با مسائل جنسی است. مسائل جنسی چند سطح دارد که سطح اولیه آن می‌تواند با سخن برطرف شود و اینگونه اشخاص می‌خواهند با ارتباط کلامی، حتی از طریق ناخوشایند و نادرست، به این نیاز خودشان پاسخ دهند. موارد بعدی می‌توانند از سطح کلامی بالاتر باشند و شامل تماس‌های فیزیکی در اتوبوس و مترو باشند یا به عنوان ماشین‌هایی که می‌بینیم دائما برای زنان و دختران بوق می‌زنند تا در سطوح بالاتری نیاز جنسی‌شان را برطرف کنند. با شرایطی که وجود دارد می‌بینیم که به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی، از ازدواج و تشکیل خانواده گریز وجود دارد و افراد برای نیاز دادن به پاسخ جنسی‌شان به این روش‌ها رو می‌آورند.

منبع: تابناک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار