توصیه یک متخصص تغذیه به پرهیز از روزه بی سحری

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، روزه داران را از روزه بدون سحری بر حذر داشت و گفت: مصرف زیاد چای، قهوه، هندوانه و نمک در وعده سحر برای روزه دار، مضر است.

کد مطلب: ۶۲۷۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانای یزد، دکتر حسن مظفری، متخصص تغذیه و رژیم درمان بیان داشت: بخشی از برکات ماه رمضان، اثرات بهداشتی و سلامتبخش این ماه است مشروط بر اینکه روزه دار برخی اصول و قواعد روزه داری را رعایت کند.
وی تصریح کرد: توصیه می شود افراد حتما روزه خود را با خوردن سحری آغاز کنند و بدون سحری خوردن، روزه نگیرند، چون ماه رمضان مصادف با فصل گرما شده و بخصوص این موضوع در مناطق کویری مثل یزد بیشتر نمود پیدا می کند، روزه بی سحری شدن قطعا فشار مضاعفی به بدن وارد می کند و می تواند ضرر و زیان داشته باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: روزه با سحری بخصوص برای افراد کم و سن و برخی بیماران توصیه می شود.
وی پیامد روزه بی سحری را محروم کردن بدن به مدت 24 ساعت از خوردن و آشامیدن دانست و گفت: متاسفانه برخی از افراد علاوه بر نخوردن سحری ممکن است حتی شام هم نخورند که باعث می شود بدن دچار محرومیت آب و مواد مغذی شده و چنین روزه ای برای افراد مضر است که نه در شرع و نه علوم روز، این وضعیت توصیه نمیشود.
مظفری، نوع تغذیه در سحر را مشابه با وعده ناهار در روزهای عادی دانست و افزود: حد فاصل بین سحر تا افطاری 16 ساعت طول میکشد و ممکن است که اگر برخی اصول را رعایت نکنیم تشنگی غالب شده و آزار دهنده باشد.
وی توصیه کرد: در وعده سحر باید مایعات به قدر کافی مصرف شود، غذاهای آبدار مثل سوپ و آش و میوه های آبدار که اب را در خود حفظ می کنند و منجر به مقاوم شدن فرد در برابر تشنگی می شود مصرف شود.
این متخصص تغذیه یادآور شد: برخی مواد غذایی که استفاده می کنیم اثر ادرار آوری دارد و از این روز اگر مواد غذایی توصیه نشده را استفاده کنیم امکان دارد آب بیشتری از طریق ادرار دفع شود و احتمال تشنگی را بالا ببرد.
وی گفت: برخی میوه جات مثل هندوانه که آب زیاد دارد ولی ادرار آور است برای سحری توصیه نمیشود و بهتر است هندوانه را از افطار تا سحر مصرف کنیم.
مظفری، مصرف زیاد فراورده های گوشتی را هم موجب افزایش حجم ادرار و دفع اب بدن دانست و اضافه کرد: در وعده افطاری نیز باید برخی اصول روزه داری رعایت شود.
وی توصیه کرد: روزه دار در وعده افطار، اول با غذای سبک و با ویژگی های خاص خود شروع کند و بعد از چند ساعت شام بخورد .
مظفری، خوردن شیرینی زیاد در آغاز افطار را برای بدن مضر دانست که موجب آشوب هورمونی در بدن می شود.
وی از شیر، خرما، نان و چای کمرنک بعنوان بهترین وعده افطاری یاد کرد و مردم را از خوردن بی رویه شیرین هایی مثل زولبیا و بامیه بر حذر داشت.
این متخصص تغذیه، همچنین به بیمارانی که از سوی پزشک متخصص توصیه شده که روزه نگیرند گفت: اگر به بدن خود آسیب برسانیم گناهکار هستیم و باید جوابگو باشیم و از این رو اگر فرد متخصصی به بیمار بگوید نباید روزه بشود تا درمان وی دچار مشکل نشود این نظری کارشناسانه است که نباید از نظر دور داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار